Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is op zijn minst verwarrend om – op weg naar de internationale lancering van de Continental SportContact6 – een persbericht te ontvangen waarin staat dat de ContiSportContact5 net Evo’s Summer Tyre of the Year 2015 geworden is. Maar niets is natuurlijk wat het lijkt. De SportContact6 vervangt namelijk de uitgaande 5P(erformance) beter dan de reguliere ContiSportContact5 die de schappelijkere bandenmaten afdekt. De SportContact6 komt initieel enkel beschikbaar van 19 tot 23 duim en focust zich daarbij op het ‘ultra ultra high performance-gamma’ zoals de bandenfabrikant het segment noemt.

bilster-berg02-1736173818419317044

Om na te gaan hoe goed de nieuwe variant is, zijn we en petit comité afgezakt naar een circuit waar heel wat om te doen is in DRIVR-kringen: Bilster Berg. Bedacht door Walter Röhrl en Herman Tilke wordt de natuurbaan op vier uur van Brussel onomfloerst als mini-Nordschleife omschreven, maar dan met de hoogste graad van FIA-veiligheid. Straffer nog: de 4,2 kilometer lange omloop telt meer hoogteverschil per kilometer dan de oude Nürburgring (6% om precies te zijn), gecombineerd met negen rechts- en tien linksbochten die vaak blind genomen moeten worden. De ideale setting dus, om Continental’s sportiefste straatband ooit te laten gieren van plezier.

CLE_SC6_150831_3490

Maar wacht eens even: was de nieuwe ForceContact niet Conti’s sportiefste band ooit? Zeker wel, maar die valt eerder onder het kopje ‘gehomologeerde circuitband’ dan ‘rechttoe-rechtaan straatband’, ook al is de SportContact6 ook van het plakkerige type. Bovendien weet de Duitse bandenboer maar al te goed dat SportContact veel beter resoneert dan ForceContact, waardoor ze voor de 6 een nieuwe weg ingeslagen zijn. In een notendop moet de nieuwe band de prestaties bieden van pakweg een Michelin Pilot Sport Cup 2 zonder al teveel aan algemene inzetbaarheid in te boeten. Dat Continental die eerste horde alvast genomen heeft, bewijst het Ringerecord van de nieuwe Honda Civic Type-R dat met de SportContact6 gereden is.

CLE_SC6_150830_3029

Om een dergelijke graad van circuitprestaties te garanderen zonder de grip op nat wegdek te compromitteren, heeft Conti de SportContact quasi opnieuw uitgevonden. Vandaar ook de nieuwe (en kortere) naam trouwens. Voor het eerst zijn de ingenieurs niet vertrokken van de 5P om de 6 te ontwikkelen, maar van de voetafdruk in kwestie die grosso modo overeenkomt met de grootte van een postkaart. Daarop hebben ze achtereenvolgens drie innoverende processen toegepast: de Black Chili Compound die we al van onze gammatest in Andalusië kennen, Force Vectoring voor een optimale krachtenoverdracht en Aralon350 dat een extra gordel om de karkas legt om snelheden tot 350 km/u te faciliteren.

2829330_orig

Dat we ons op de Berg met topsnelheden rond de 200 km/u moeten contenteren, is niet eens zo’n probleem. Want zowel de met SportContact6 geschoeide bolides als het circuit hebben zoveel meer te bieden dan pure rechtuitsensaties. De langste lijn bedraagt immers nog geen kilometer. Verder zijn het al bochten, heuveltjes en zonken wat de kok slaat. Een echte uitdaging voor de banden én het baasje die nog maar eens aantoont dat het Continental menens is. Om het geheel min of min doenbaar te maken (Bilster Berg zou 19 keer moeilijker te memoriseren zijn dan een klassiek circuit) is de baan in twee stukken opgedeeld: een vloeiend deel om te beginnen (de zogenaamde Ostschleife) en een uitdagend stuk om te bevestigen (de Westschleife).

CLE_SC6_150831_3252

Voor het vloeiende deel krijgen we Porsche Cayman GTS’en toebedeeld, geschoeid met drie types banden: een ontwikkelingsband die uitzonderlijk veel stuurprecisie biedt, een alternatief dat vooral op grip bedacht is en tot slot het definitieve product – de SportContact6 dus – die het midden houdt tussen de uitersten van de EVOI en EVOII-testbanden. Het verschil is in ieder geval markant. Op de EVOI lijkt het bijna alsof de GTS een nieuw onderstel heeft, zo scherp stuurt de voortrein in. In de snellere bochten is dat bijna te scherp, waardoor de achterkant telkens weer om wil komen. De EVOII-band is bijna flauw in vergelijking, maar presteert veel beter op de natte rempiste die we op het handling-platform negotiëren. In dat opzicht is de SportContact6 niet alleen een geslaagd compromis, maar bovenal een band die bij beide disciplines positief opvalt beter dan de gulden middenweg te bewandelen.

CLE_SC6_150831_3607

CLE_SC6_150831_3474CLE_SC6_150831_3524

De wagens voor het glooiende deel van Bilster Berg – stuk voor stuk performance hatchbacks met deeltijdse vierwielaandrijving – staan op het definitieve artikel, net als onze Audi RS3. En we gaan eerlijk zijn: in de fameuze Mausefalle, die een scherpe daling van 26% combineert met een stijging van 21% over een blind heuveltje, zijn we niet rouwig dat ze onze briljante GTS afgepakt hebben – want de Quattro-aandrijving geeft bakken vertrouwen. Of moet dat ‘de Quattro-aandrijving in combinatie met de plakkerige banden’ zijn? Zomaar even 50% van het rijgedrag van een wagen wordt immers bepaald door het schoeisel dat eronder ligt. Heb je dus een product dat van huis uit aan de grond plakt, dan kan je er vergif op nemen dat diezelfde wagen op SportContact6’en je oogbollen uit hun kassen sleurt. Alleen na afloop niet komen klagen dat de bandenwangen afgesleten zijn, want duurzamer is de nieuwe SportContact er niet op geworden. Maar dat zal de welgestelde kopers van deze topband (terecht) een zorg wezen.