Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat we bij DRIVR oog hebben voor fotografie, is een understatement van jewelste. Vandaar ook deze reeks, die resoluut bedacht is om onze geheimen met jullie te delen. Waar deel 1 en deel 2 volledig inspeelden op beeldmanipulatie, was deel 3 al meer camera-technisch gericht. Deel 4 gaat verder in die trend, hoewel we deze keer voor minder techniek en meer praktijk-gerichte tips gaan.

Voor deze tutorial gaan we naar een back to basics, maar niet te onderschatten aspect van de fotografie: licht. In tegenstelling tot de studio, waar de lichtbronnen verplaatsbaar zijn, moet je in den buiten jezelf positioneren ten opzichte van je lichtbron. Dat levert dikwijls een grotere uitdaging op dan eerst verwacht, want natuurlijk licht is, zowel in sterkte als in positie, geen constante. Houdt je wandelschoenen alvast in aanslag, want de zoektocht naar het perfecte licht kan je fysiek grondig op de proef stellen.

2015_FotoTut4_01

Het lijkt nog allemaal zo logisch, rond het middaguur staat de zon hoog en valt het licht langs boven over je onderwerp. Die egale spreiding lijkt in theorie de beste belichting, maar in de praktijk is echter niets minder waar. Omdat je onderwerp langs boven egaal en hard belicht is, komen de ware vormen en lijnen niet helemaal tot hun recht. Dat levert vaak nietszeggende foto’s op, ook al zijn ze technisch perfect uitgevoerd.

Het menselijk oog houdt van originaliteit, het wil de dingen zien op een manier die we niet gewend zijn van het dagelijkse leven. Net omdat het licht al 90% van de dag hard en neutraal is, is ons brein minder snel geneigd foto’s in diezelfde setting interessant te vinden. Kwestie is dus om de momenten dat de zon laag aan de horizon staat optimaal te benutten, ook al betekent dit soms absurd vroeg opstaan. Niet alleen werpt dit zachte strijklicht een warme kleur over je onderwerp, ook de vormgeving komt zo beter tot zijn recht.

2015_FotoTut4_03

Het schouwspel van een laagstaande zon is dikwijls te knap om zomaar in de rug te houden, maar fotograferen met tegenlicht is niet altijd eenvoudig. De camera heeft de neiging te compenseren voor al dat licht in de lens, waardoor je 1 à 2 stops moet overbelichten. Het harde licht vervaagt ook contrasten, waardoor de camera het soms moeilijk heeft met automatisch scherpstellen. Lensflares lijken op het eerste zicht leuk, maar wanneer deze net over je onderwerp vallen, kunnen ze flink storen.

2015_Fototut4_A

Voor statische beelden op statief bestaat daar gelukkig een simpele, maar zeer effectieve oplossing voor. Je maakt 2 identieke beelden met tegenlicht, maar bij de tweede opname houd je een stukje karton voor de zon. Omdat de zon niet meer zichtbaar is voor de lens in de 2e opname, ontstaan er dus geen flares. Het kartonnetje vervang je later in Photoshop weer door de originele zon uit de eerste opname.

2015_FotoTut4_05

Tot nu toe hebben we enkel nog maar gesproken over natuurlijk licht, maar ook artificiële lichtbronnen kunnen dienst doen. Ik bedoel hier niet mee dat je een zware en dure flitsinstallatie mee moet sleuren naar elk evenement. Je kan ook gewoon gebruik maken van iemand anders zijn flitslicht, zelfs zonder dat je het materiaal moet ontlenen. Klinkt allemaal een beetje gek in de oren? Wel, niet helemaal.

2015_Fototut4_B

Nachtelijke KP’s bij de rally, nachtelijke superpole’s bij uithoudingswedstrijden, de pitstraat tijdens 24u-wedstrijden, … Ze staan allemaal garant voor een horde aan flitsende fotografen, al dan niet in regel met de veiligheidsvoorschriften. De kunst is om net in de flits van de andere fotograaf af te drukken, geholpen door een langere sluitertijd van rond de 1/50. Op die manier vergroot je de kans dat de sluiter net open staat op het moment dat er een flits in de buurt afgaat. Angst voor bewegingsonscherpte moet je niet hebben, de supersnelle flits (1/200 sec) bevriest het beeld voor je.

2015_FotoTut4_04

Die flitslicht-truc zou je eveneens kunnen toepassen op een bewolkte dag, want sommige fotografen spelen liever op zeker. Een overtrokken hemel betekent misschien wel minder licht, maar de spreiding is ook heel gelijkmatig (diffuus). Een beetje hetzelfde effect als de zon tijdens het middaguur dus, alleen is dit zachte licht vriendelijker voor vormen. Met wat gelukt probeert de zon toch ergens op de dag een beetje door te breken, het ideale moment om af te drukken!

2015_Fototut4_C

Je zou verwachten dat we gaan afsluiten met het onderdeel “eigen flitsmateriaal”, maar die weg slaan we bewust niet in. Het doel van deze tutorial is om tips en ideeën te geven om te werken met het licht dat ter plaatse beschikbaar is. Aan eigenhandig flitsen zou een tutorial op zich moeten gewijd worden, en dat gaan we voor een andere keer houden. Gelukkig is de winter het ideale seizoen om met natuurlijk licht te spelen, dus nen dikke frak aan en klikken maar!

2015_FotoTut4_02