Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ook in moeilijke tijden moet er vooruit gekeken worden, want stilstaan is achteruitgaan. Met de nieuwe A4 moet Audi weer voor een paar jaar vertrokken zijn op de leasemarkt. En toch merk je dat Ingolstadt met de nieuwe A4 Berline en Avant – want jawel, ze zijn er meteen allebei – een trapje hoger mikt. Technologie en design ontmoeten elkaar immers als nooit tevoren in een D-segmenter. Net voor het lanceringsweekend eind november mocht DRIVR al een dagje op pad met de 3.0 liter TDI Quattro S-line.

Audi-A4_2016_1600x1200_wallpaper_07

Al ooit van ‘Tech Appeal’ gehoord?

Da’s de term die Audi uitgevonden heeft om de nieuwe A4 te omschrijven, en wel eentje die we zelf getoetst én goedgekeurd hebben. Lezen doe je het neologisme als een samenstelling van sex appeal en technologie. In het echt vergt het weinig moeite om te zien dat de A4 uiterlijk wat strakker in het pak zit. De lijnen blijven herkenbaar, maar de randjes zijn wat scherper en dat maakt het verschil – ook al blijkt dat niet meteen uit de tweedimensionele foto’s. Toegeven, er bestaan natuurlijke nog kekkere auto’s. Maar voor een traditionele A4 is dit verre niet slecht.

Hoe vertaalt het nieuwe lijnenspel zich naar de binnenkant?

Met het S-line pakket oogt de 3.0 TDI quattro over de hele bumperlijn dynamischer. Het mag dan ook niet verbazen dat Audi binnenin – toch wel de specialiteit van het huis – een nieuwe maatstaf heeft gezet met een uitzonderlijke afwerking. Op het interieur valt er bijgevolg niets aan te merken, laat staan op de Virtual Cockpit die uw dienaar danig heeft verrast. Kort samengevat: een waar staaltje vernuft van functionaliteit en design. Ook de Audi Smartphone Interface staat voortaan op punt. Sms’je versturen van in de auto? Dan spreek je het bericht toch gewoon in.

Audi-A4_2016_1600x1200_wallpaper_31

Is de A4 onderhuids ook vlotter geworden?

Als je daaronder een lager normverbruik in combinatie met meer vermogen verstaat, dan zeker. Dat laatste was met 272 pk trouwens geen issue op ons testexemplaar. Samen met de vierwielaandrijving geeft die stoeterij een trefzekere gevoel om 3.0 TDI strak door de bochten te jagen. Daarbij is het zwaardere stuur eerder accuraat dan tactiel. De verbeterde gewichtsverdeling en de ophanging met een vijflink vooraan doen ook hun duit in het zakje. In extremis springt de elektronica van de quattro-aandrijving wel bij. Enkel de aanjager van de dikke diesel laat soms wat op zich wachten. Maar eenmaal vertrokken, is hij echt wel van de partij.

Is de Tiptronic-automaat van de topversie ook bij de les?

De A4 3.0 TDI quattro met automatische achtbak is de enige versie die beroep doet op het tragere Tiptronic-systeem, omwille van zijn overvloedige koppel. Dat die bak iets trager reageert dan de S-Tronic DSG-automaat, wisten we al. Maar toch viel het deficit op omdat we tussendoor even met de 190 pk sterke 2.0 TFSI benzine met dubbele koppelingsautomaat konden rijden; echt wel een wereld van verschil qua schakeltijden. Dat er ook nog een goede 200 kg verschil op de twee versies zit, is eveneens voelbaar. Zo protesteert de topdiesel bijvoorbeeld sneller tijdens bruuske remmanoeuvres.

Audi-A4_2016_1600x1200_wallpaper_1f

Audi-A4_2016_1600x1200_wallpaper_10Audi-A4_2016_1600x1200_wallpaper_15

Conclusie?

Dat Audi het predikaat van faceliftenbouwer niet verdient, wordt bij de A4 eens temeer duidelijk. Het staat dan ook in de sterren geshreven dat de nieuwe A4 het leaselandschap gaat blijven bepalen, nota bene samen met de A3 . Daarvoor tekenen de zuinige motoren (de 3.0 liter komt op papier toe met een gecombineerd verbruik van 5,2 l) én dat alomtegenwoordige tech-appeal – tenminste op de topversies. Desalniettemin is het is aangenaam toeven in om het even welke A4, ongeacht het uitrustingsniveau.

Audi A4 3.0 l TDI quattro S-line

Plus Min
+ Trefzekere wegligging – Slome(re) turbo

Weggecijferd

Motor 3.0 zescilinder turbodiesel
Aandrijving vierwielaandrijving
Transmissie 8-trapsautomaat
Vermogen 272 pk
Koppel 600 Nm
Gewicht 1.735 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,3 s
Topsnelheid 250 km/h
Vooropgesteld verbruik 5,2 l/100 km (gecombineerd)
CO2-uitstoot 137 g/km
Vanafprijs 49.900 euro

Verdict

4R