Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Tucson is het model dat niet enkel Hyundai maar de SUV in het algemeen op de kaart heeft gezet in Europa. Het Koreaanse merk groeide vervolgens uit tot crossoverexpert en verkocht sinds 2001 al meer dan een miljoen exemplaren van de comfortabele ‘terreinwagens’. De nieuwe Tucson moet de immens populaire iX35 opvolgen. Die laatste was de meest verkochte SUV in het C-segment, dus de nieuwe Tucson weet wat hem te doen staat. Wij gingen een blokje om met de voorwielaangedreven 2.0 CRDi van 136 pk.

2015_Hyundai_Tucson_04

Hoe bevalt de nieuwe look van de Tucson?

Zeer goed als we de reacties van Jan met de Pet in acht nemen. ‘Vloeiend en karaktervol’ zijn de twee adjectieven die het best bij de nieuwe designtaal passen. Dus als de iX35-opvolger ook nog eens zo rijdt, dan wordt het een mooi totaalplaatje. Wel duidelijk is dat Hyundai niet zomaar wat wilde als opvolger van zijn succesnummer, want het design is er wel degelijk strakker en krachtiger op geworden – net als dat van de grotere Sante Fe. Een lijn die zich ook binnenin doorzet, waar het grote panoramadak veel licht werpt op een interieur dat in de eerste plaats praktisch wil zijn.

Weet de Tucson de afstand tot de premiummerken op  die manier te verkleinen?

Toch wel, en dat is natuurlijk ook de bedoeling. De afwerking van het interieur is goed, maar frivool is de boordplank niet. Ook de gebruikte materialen zijn eerder doorsnee dan uitmuntend. En toch zal je de Tucson binnenin niet snel op een foutje betrappen. Het 8-inch infotainmentsysteem met WiFi is vlot bedienbaar en het touchscreen reageert daarbij scherp. Moest je bovendien koude vingers hebben, dan zet je gewoon de stuurverwarming van de Luxury Launch Edition aan. Verder kunnen passagiers zowel vooraan als achteraan hun hele lichaam aan de zetels verwarmen.

2015_Hyundai_Tucson_06

Is het ook gelukt om de motoren zuiniger en tegelijkertijd krachtiger te maken?

Op die vraag kunnen we helaas niet volmondig ‘ja’ antwoorden. Met zijn 136 pk en 373 Nm zit de 2.0 CRDi weliswaar prima in de wol, maar echt pittig is het blok niet. De stoeterij komt wel al vrij bij een lage 2.750 toeren, waardoor je niet in het rood moet gaan om de sprintchrono van 10,6 seconden te benaderen. Wat wel teleurstelt, is het verbruik van de populaire motorisering. Hoewel er een gemiddelde dorst van 4,8 liter vooropgesteld wordt, hadden wij moeite om onder de zeven liter te geraken. Ook al doet de Tucson daarmee nog altijd beter dan zijn concurrenten, de Ford Kuga en de Mazda CX-5. Kleine kanttekening: dat waren wel 4×4’s, in tegenstelling tot de voorwielaangedreven Tucson.

2015_Hyundai_Tucson_02

2015_Hyundai_Tucson_012015_Hyundai_Tucson_05

Neem je de Tucson dan beter mét vierwielaandrijving?

Op de versie met 136 paarden is AWD geen echte must, temeer omdat het bijhorende meergewicht de prestaties en het verbruik nog verder zouden compromitteren. En daarbij: rijdynamisch is de Tucson ook zonder AWD bij de les. De voortrein reageert goed op stuurcommando’s terwijl de algehele balans zeker niet vies is van wat extra snelheid. Al merk je meteen aan de gevoelloze besturing dat de Tucson vooral op snelwegdienst bedacht is. In die setting rolt het geheel trouwens zacht af, anders dan op Vlaamsche wegen waar putten en richels best voel- en hoorbaar zijn – met name bij de grotere velgmaten. Op een wat vreemde positionering van de handbak na presteert de unit naar behoren, een automaat met zes verzetten is optioneel.

2015_Hyundai_Tucson_03

Conclusie?

Hyundai zet wederom een fikse stap vooruit met de knap gelijnde Tucson. Bovendien is het voor de bestuurder en zijn passagiers prima toeven in de handige en (in het geval van de Luxury Launch Edition) rijk uitgedoste  crossover. Dat je de 136 pk versie eerder voor zijn geslaagd compromis tussen prestaties en fiscaliteit in huis haalt dan voor zijn flitsende acceleraties, spreekt dan ook voor zich. Het heeft de iX35 er in ieder geval nooit van weerhouden om zich bovenaan de verkoopstatistieken te nestelen, net als zijn opvolger dat ongetwijfeld gaat doen.

Hyundai Tucson 2.0 CRDi

Plus Min
+ Goede balans – Gevoelloze besturing

Weggecijferd

Motor 2.0 vier-in-lijn turbodiesel
Aandrijving Voorwielaandrijving
Transmissie Manuele zesbak
Vermogen 136 pk @ 2750 opm
Koppel 373 Nm @ 1500 opm
Gewicht 1.529 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,6 s
Topsnelheid 186 km/h
Gemiddeld testverbruik 7,2 l/100 km
CO2-uitstoot 127 g/km
Vanafprijs 33.149 euro

Verdict

7 op 10