Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De laatste race van het F1-seizoen van 2015 is gereden, maar verrassingen leverde de wedstrijd in Abu Dhabi wederom niet op. Het klassieke één-tweetje van Mercedes stond ook ditmaal weer bovenaan op het podium. Niet wereldkampioen Lewis Hamilton, maar wel vice-wereldkampioen Nico Rosberg sloot het jaar af met een overwinning. We overlopen het seizoen gemakkelijkheidshalve even in enkele cruciale momenten.

Beginnen we even bij het begin. In de traditionele opener in Melbourne werden de waardeverhoudingen eigenlijk meteen duidelijk. De top drie daar: 1. Hamilton, 2. Rosberg en 3. Vettel. En dat is eigenlijk ook de top drie aan het eind van de rit. Om maar te zeggen dat de toppers er van begin tot eind gestaan hebben. Wie zich toen ook meteen liet zien, was de jongste F1-rijder ooit. Max Verstappen zou zich in die eerste race meteen in de punten gereden, had zijn sputterende Renault-krachtbron het niet begeven. Gelukkig zou hij ons gedurende het hele seizoen nog schitterende dingen laten zien.

Toch werden de ongenaakbaar ogende Zilverpijlen meteen in de tweede race van het jaar in Maleisië verrast door de Ferrari van Vettel. Met een uitgekookte strategie overleefde de viervoudige wereldkampioen op een bandensetje minder, waardoor hij de Mercedessen te kijk zette. Even leek er een spannend seizoen in de maak.

De volgende drie races zette Hamilton met twee overwinningen orde op zaken en mocht ook Rosberg een eerste keer plaatsnemen op het hoogste schavotje. Dat zou hij ook doen in Monaco, toen Hamilton hem weliswaar de zege in de schoot wierp.

Nadat Verstappen zijn enige jeugdzonde van het seizoen beging en zichzelf en Grosjean acht ronden voor het eind van de baan knalde op het smalle stratencircuit in Monaco, mocht de Safety Car opdraven. Die zou de tot dan perfecte race voor Hamilton in een beslissende plooi leggen. Het team riep hem onnodig binnen voor een nieuw setje banden terwijl zijn voorsprong te beperkt was. Gevolg: als derde uit de pits komen en Rosberg een cadeau met een grote rode strik errond bezorgen. Als de blik van Hamilton kon doden, zeggen ze dan.

In Silverstone kregen we dan eindelijk een race waar de spanning ook echt voelbaar was. Volledig onverwacht namen de Williamsen van Massa en Bottas een blitzstart en schoot Massa voorbij Hamilton naar één. In het tumult na de herstart achter de Safety Car profiteerde ook Bottas nog eens van de nervositeit van de Brit en moest hij zowaar in de achtervolging. Zoals het afgelopen seizoen vaak zou blijken, zijn pitstops een echt wapen geworden in de races. Bij zijn eerste pitstop legde Hamilton de Williamsen al in de loeren en toen het begon te regenen maakte de Brit in zijn thuisland opnieuw de juiste bandenkeuze op het goede moment. Een boost voor het moraal.

En toen was er Spa. De favoriete race van zovelen en een hoogtepunt voor ons Belgenlandje. Daar stelde Hamiltoon nogmaals zijn suprematie tentoon, maar was er bovenal de ontpopping van het grote talent Max Verstappen. Hoewel hij zijn tegenstanders altijd en overal buitenom wil voorbij gaan, is dat trucje slechts weinigen gegeven in Blanchimont. Kleine Max deed het zonder verpinken en zou het nog meerdere malen doen. Noem hem gerust de revelatie van het seizoen. Geniet er samen met ons nog eens van.

Singapore werd de enige race waarin Lewis Hamilton het einde niet haalde. Bovendien werd het een race waar Mercedes gewoon niet aan te pas kwam. De best of the rest, met Ferrari op kop profiteerde daar optimaal van. Vettel haalde er zijn derde overwinning van het seizoen binnen.

Wie ook het einde van de race niet haalde – en dat voor de zoveelste keer – waren Alonso en Button. De voormalige wereldkampioenen hebben er om het zacht uit te drukken een rotjaar opzitten. Hopelijk is de wake-up call aangekomen bij Honda en kunnen Jenson en Fernando volgend jaar aansluiten bij de (sub)top. Dan hoeft Alonso niet meer te klagen over zijn GP2-wagen.

In Austin, Texas werd het F1-seizoen in zijn definitieve plooi gelegd. Drie races voor het einde zorgde stormachtig weer heel het weekend voor onrust. Toen er uiteindelijk geracet kon worden, tikte Hamilton zijn ploegmaat Rosberg in de eerste bocht van de baan. Toch was het Rosberg die door zijn betere wagenafstelling weer aan kop kwam. Dankzij twee safety car’s kon Lewis weliswaar de druk blijven opvoeren, druk waaronder Rosberg bezweek. Dat beeld was meteen tekenend, want in de laatste drie betekenisloze races van het seizoen kon de zoon van Keke wel zegevieren. Maar toch was de buit natuurlijk al binnen voor LH.

Het Alfamannetje in Lewis Hamilton bleek dit jaar opnieuw sterker te zijn, naast zijn talent om race na race op het randje te rijden. Volgend seizoen zullen de Zilverpijlen ongetwijfeld weer top zijn. Het is nu enkel afwachten of het pak – met Ferrari op kop – de kloof kan dichten om er een bredere top van te maken. Zo kunnen we misschien eens meer dan vijf spannende races per jaar zien.

Het F1-seizoen finaal afsluiten doen we met een pareltje van een beeldmontage. Het mag natuurlijk niet verbazen dat dit van de BBC komt, getiteld ‘The highs and lows of the 2015 Formula 1 season’.