Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘Gelieve hem niet de opvolger van de Laguna te noemen, want dat is hij niet’ klinkt het op de perslancering. De Talisman is dan ook een volledig nieuwe wagen die de al even nieuwe designrichting van Renault moet voortzetten. La Régie wil zich met deze D-segmenter en zes nieuwe modellen namelijk heruitvinden in 2016. Om ons warm te maken voor dat vervolg, kregen we in de sneeuw rond Firenze de kans om de nieuwe Talisman in zijn topversies een eerste keer aan de tand te voelen.

2016_Renault_Talisman_01

Wat een looks, is dit liefde op het eerste gezicht?

Wij zijn in ieder geval erg te spreken over het uiterlijk van de Talisman. De nieuwe koplampen, waarvan de leds aan weerskanten uitlopen op een accolade, springen meteen in het oog – net als de grote achterlichten die bijna de hele breedte van de wagen bedekken. Een puik werkje van onze noorderbuur, Laurens van den Acker. En dat terwijl de dimensies zeker niet petit zijn: de nieuwkomer meet 4,85 m in de lengte en 1,87 m in de breedte. Wel is hij met zijn 1,46m hoogte aan de lage kant, maar dat maakt hem tegelijkertijd aantrekkelijk. Ook met de 608 dm3 kofferruimte zit het trouwens snor.

2016_Renault_Talisman_032016_Renault_Talisman_10

Is de Talisman binnenin even knap?

De optionele Initiale Paris-uitdossing die wij van Renault meekregen, staat garant voor een luxueuzer interieur. Het is natuurlijk een dure extra(pakweg 5.000 euro), maar het aanwezige leder op zetels en stuur geven de binnenkant toch een extra dimensie, net als de zelfs de houtafwerking. De tweekleurige zetels vinden we dan weer minder geslaagd en zelfs wat goedkoop ogen. Voorts is de middenconsole voorzien van de grootst mogelijke tablet van 8,7 inch. Op de lagere uitrustingsniveaus is er een scherm van 4,2 of 7 inch om het vlotte R-Link 2 multimediasysteem met zijn vele opties en instellingen te bedienen. Even doorklikken en je kan de toch niet zo comfortabele massagestoelen uitzetten wanneer ze in de Comfort-modus automatisch in je rug beginnen duwen.

En wat gedacht van het Multi Sense-rijsysteem?

Via Multi-Sense worden de vijf rijstanden in de Talisman afgesteld. Er is keuze uit Neutral, Comfort, Sport, Eco en Personal. Tegelijkertijd heeft de gekozen afstelling invloed op tien parameters; vijf gericht op de prestaties en vijf op het comfort binnenin. In de Regular-stand staat logischerwijze alles in het midden. Maar wanneer je een andere modus selecteert, verschuiven de balken. Zet het systeem in Sport en niet enkel het rode ambiancelicht versterkt, het stuur wordt ook zwaarder terwijl het 4Control-systeem, de EDC-transmissie en de motor een tandje bijsteken. De enige parameter die – ongeacht de gekozen modus – achterop hinkt, is de actieve demping. Dat hebben we gevoeld toen we shaken, not stirred uit de wagen stapten. Misschien zaten de 19-duimers er voor iets tussen, maar het onderstel is gewoonweg te hard voor een gezinswagen. Benieuwd of Renault daar nog een mouw aan past voor de Talisman in productie gaat.

Is het harde onderstel nefast voor het rijgedrag?

Niet vanuit DRIVR-perspectief, want er is nog altijd die geweldige 4Control alias de vierwielsturing van Renault. Bij lage snelheden onder 50 km/u (Comfort), 60 km/u (Neutral) en 80 km/u (Sport) draaien de wielen in tegenovergestelde richting om korte manoeuvres snel en correct te kunnen uitvoeren. Boven die snelheidsgrenzen wordt de actieve demping harder om rolbewegingen te voorkomen en draaien de vier wielen in dezelfde richting om de Talisman stabiel te houden. Hoewel het 4Control-systeem vooral aanwezig is om veiligheidsredenen, profiteert de sportievere bestuurder er ook van – want het is een genot om de Talisman naar de apex te zwieren. Zowel de dCi 160 als de TCe 200, die beide verplicht aan een automaat met dubbele koppeling hangen, stuurden ons vlot op en over de Italiaanse bergen rond Firenze. Bij de 1.6 turbodiesel kan je rekenen op een stevig koppel van 380Nm, bij de 1.6 turbobenzine op een lineaire vermogensopbouw naar de rode zone toe. Grotere motoren zijn er voorlopig niet.

Conclusie?

Renault heeft veel goede keuzes gemaakt met de heruitgevonden Laguna Talisman. Binnenin behoort het Initiale Paris-uitvoering resoluut bij de top van de midenvelders. Wil La Régie zich echter ook rijdynamisch met pakweg de Ford Mondeo meten, dan moet het euvel van het stugge onderstel aangepakt worden. Een Franse wagen koop je immers voor het geslaagde compromis tussen comfort en sportiviteit dat de Laguna II bijvoorbeeld wel kenmerkte. De 4Control is daarentegen een absolute troef die maakt dat de Talisman zich gerust aan een slalomwedstrijdje met de Duitse toppers kan wagen. In de praktijk zal Renault echter vooral de Volkswagen Passat in de ogen moeten kijken, wat wel eens een interessante duel kan worden.

Renault Talisman 1.6 dCi 160

Plus Min
+ Vinnige diesel
– Harde ophanging

Renault Talisman 1.6 TCe 200

Plus Min
+ 4Control doet zijn werk – Pk’s worden laat wakker

Weggecijferd

1.6 dCi 160 1.6 TCe 200
Motor 1.6, vier-in-lijn, turbodiesel 1.6, vier-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving voorwielen voorwielen
Overbrenging 6-trapsautomaat, dubbele koppeling 7-trapsautomaat, dubbele koppeling
Vermogen 160 pk (@ 4.000 tpm) 200 pk (@ 6.000 tpm)
Koppel 380 Nm (@ 1.750 tpm) 260 Nm (@ 1.750 tpm)
Gewicht 1.518 kg 1.430 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,4 s 7,6 s
Topsnelheid 215 km/u 237 km/u
Gem. normverbruik 4,4 l/100 km 5,6 l/100 km
C02-uitstoot 115 g/km 127 g/km
Vanafprijs 33.850 euro 32.350 euro

Verdict

Renault Talisman 1.6 dCi 160

7 op 10

Renault Talisman 1.6 TCe 200

7 op 10