Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat hebben we lang uitgekeken naar de nieuwe Mazda MX-5. En nu die er eindelijk is, mogen we dankzij Fiat en diens 124 Spider zelfs op dubbel plezier rekenen. De twee kleine roadsters staan immers op hetzelfde platform en delen zoveel stukken dat we gerust van een twee-eiige tweeling mogen spreken. De hamvraag is daarom: zijn er überhaupt nog verschillen? En belangrijker nog: waar situeren die zich dan juist? Tijd voor een overzicht.

Fiat_124Spider_vs_Mazda_MX5

Dat de MX-5 en de 124 Spider helemaal niet op mekaar lijken, dat staat buiten kijf. Wat er zich onder die danig verschillende carrosserieën bevindt, is een pak interessanter. Te beginnen met de aandrijflijnen. De Mazda MX-5 doet in zijn topversie een beroep op een atmosferische 2.0 liter vier-in-lijn Skyactiv-G die goed is voor 160 pk bij 6.000 toeren en een koppel van 200Nm bij 4.600 toeren. De 1.4 liter vier-in-lijn Turbo die we in de 124 Spider terugvinden (en al kennen uit de 500 Abarth) is evenwel ook goed voor 160 pk. Daarbovenop kan de Fiat teren op een groter koppel van 249 Nm vanaf 2.400 toeren. Kleine kanttekening: dit zijn de Amerikaanse specs. In Europa gaat de 124 het met 20 pk en 9 koppelmomenten minder moeten stellen.

2016_Fiat_124Spider_032015_Mazda_MX5_03

Of het net die pk’s zijn die de Fiat door zijn extra gewicht gaat missen, dat zullen de eerste tests in 2016 moeten uitwijzen. Al is de 124 natuurlijk geen Maggie De Block-geval en maakt het rijkere koppel dat mogelijk weer goed. Met de kleinere 1,5 liter-motor weegt de Mazda 975 kg droog aan de haak, terwijl de 2.0-versie 1.015 kg op de weegschaal zet. In het geval van de Spider bedraagt het gewicht minimaal 1.104 kilo met handbak en 1.123 kg met zestrapsautomaat (die in eerste instantie ook alleen in de VS zal aangeboden worden).

2016_Fiat_124Spider_022015_Mazda_MX5_01

Net zoals het uiterlijk wijken ook de afmetingen behoorlijk van mekaar af, ondanks dat gedeelde onderstel. De Fiat oogt in profiel wat groter en dat blijkt ook het geval. Hoewel de wielbasis en de spoorbreedtes exact hetzelfde zijn, hangt de 124 Spider aan weerskanten wat meer over met een totaallengte van 4.054 mm. Daarmee is hij veertien centimeter langer dan de MX-5. En ook in de breedte is de Fiat een zestal centimeter ruimer met zijn 1.740 mm. In de hoogte is het verschil dan weer verwaarloosbaar. Dat de 124 Spider wat forser oogt is een bewuste keuze van het Italiaanse merk. Met zijn 138 liter kofferruimte biedt heeft de Fiat ook acht liter meer bagageplaats in petto. Al lijkt me dat geen doorslaggevend verkoopargument.

2016_Fiat_124Spider_052015_Mazda_MX5_04

Tot slot geven we ook nog een laatste opvallende vergelijking mee, namelijk die van het interieur. Want hoe zeer Mazda en Fiat ook geprobeerd hebben om hun respectieve telgen van mekaar te onderscheiden, het interieur lijkt bijna een facsimile. Maar oordeel daar gerust zelf even over in de commentaren.