Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Toch willen we onze trouwe lezers ook op dat vlak niet op hun honger laten zitten. Daarom brengen we voortaan te gepasten tijde een overzicht van de belangrijkste en relevantste nieuwkomers in autoland.

Lotus Exige Sport 350

2016_Lotus_ExigeSport350_012016_Lotus_ExigeSport350_022016_Lotus_ExigeSport350_03

De Lotus Exige S was altijd al licht en vinnig, maar de Exige Sport 350 doet daar nog een schepje bovenop -euhm- af. De afslankingskuur heeft ervoor gezorgd dat de pseudo Le Mans-racer nog eens 51 overtollige kilo’s kwijt is, waardoor hij met zijn 3.5 l V6 van 350 pk en 400Nm nu in 3,9 sec naar de 100 snelt. Twee tienden winst als je voor de automatische schakelbak kiest of één tiende met de heerlijk mechanische handbak die voortaan in al zijn glorie mag schitteren. Net als het heerlijk kitscherige interieur trouwens.

Mercedes-AMG S65 Cabriolet

2016_Mercedes_AMGS65Cabrio_012016_Mercedes_AMGS65Cabrio_022016_Mercedes_AMGS65Cabrio_03

Het dak is er misschien vanaf, maar de 6,0 liter V12 uit de S Coupé is nog altijd aanwezig in deze cabrio. Want meer uit een kleinere motor halen, daar wilden de AMG-jongens ditmaal niet van weten. De V12, mét turbo’s, stuurt nog altijd 630 pk en 1.000 Nm richting de 20-duims velgen. Zo glijd je in een indrukwekkende 4,1 sec naar 100 km/u. De topsnelheid is begrenst op 250 km/u, of 300 km/u als je zo wenst. Het chroom is trouwens alomtegenwoordig op deze slee – van de sierlijsten over de uitlaten tot aan de grille toe. Zelfs de velgen hebben een laagje blingbling gekregen.

Genesis G90

2016_Genesis_G90_022016_Genesis_G90_012016_Genesis_G90_03

Het luxemerk van Hyundai gaat door het leven als Genesis. De G90 is dan ook de wagen waarmee Hyundai wil concurreren met de 7 Reeks en de S-Klasse. Tot 2020 moeten er trouwens nog zes Genesis’ op de markt komen – en net zoals deze G90 zullen die van de hand van onze landgenoot Luc Donckerwolke komen. Met zijn wielbasis van 3.160 mm wint de G90 alvast 9 centimeter ten opzichte van de BMW en 12 centimeter tegenover van de Mercedes. In het motorcompartiment is er keuze uit een 3.8-liter V6 (315 pk), een 5-liter V8 (425 pk) en een gloednieuwe 3.3-liter T-GDI twinturbo (370 pk). Anaal weetje: in China gaat de G90 als EQ9000 door het leven.

BMW i8 Spyder

2016_BMW_i8Spyder_022016_BMW_i8Spyder_012016_BMW_i8Spyder_03

Hij staat wel degelijk voor de deur, de i8 Spyder. Dat kunnen onderhand wel met zekerheid stellen, gezien Autocar er prat op gaat dat hij begin januari op de de Consumer Electronics Show in Las Vegas voorgesteld zal worden. En toch zijn er nog vraagtekens, met name over de aandrijflijn. BMW zou aan een krachtigere versie aan het werken zijn van de i8 Coupé en mogelijk zal de nieuwe Spyder-versie dan ook enkel in die spec te verkrijgen zijn. Afwachten of het een TwinPower Turbo van 1.5 liter of toch een 2.0 liter zal worden. Het nieuwe vermogen wordt op 450 pk geschat, tegenover de huidige 362 pk.

Volvo S90

2016_Volvo_S90_012016_Volvo_S90_022016_Volvo_S90_03

De XC90 was begin 2000 het eerste bewijs van de nieuwe wind bij Volvo. Bijna 15 jaar later zijn we aan de nieuwe S90 toe. Het design is nog even wennen, zeker achteraan met die bombastische lichten. Maar de vervanger van de S80 staat wel op Volvo’s nieuwe SPA-platform. Onder de lange snuit is er plaats voor vier motoren: twee diesels (D4 en D5) en evenveel benzines (T6 en een plug-in hybride). Die laatste is de T8 Twin Engine die met zijn elektromotor van 87 pk goed is voor een totaalvermogen van 407 pk. De lithium-ions zouden goed moeten zijn voor een elektrische actieradius van 45 kilometer.