Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Geen ronkende motoren, geen geur van uitlaatgassen, maar gewoon stilte en schone lucht. Elektrisch is de toekomst en de Formule E onderstreept dat nogmaals. Ook in de motorsport begint elektrisch het over te nemen. In de Formule 1 is het bovendien al enkele jaren niet spannend meer, dus misschien is het ook tijd dat wij de Formule E eens onder de loep nemen. Zeker nu de volledig elektrische F1 al aan zijn tweede seizoen bezig is en enkele gevestigde merken er heil in zien.

Formule_E_06

Op 13 september 2014 werd in Peking op het Bejing Olympic Green Circuit de allereerste Formule E-race ooit gereden. De winnaar was, ex-Formule 1-coureur Lucas di Grassi in zijn ABT Schaeffler Audi Sport. In een seizoen dat over de jaarwisseling heen loopt, wordt er in elf races, in tien verschillende steden beslist wie Formule E-kampioen wordt. Een leuk detail, er wordt altijd gereden op stratencircuits.

“The inaugural Formula E season was a huge success. It’s main objective was to bring electric cars closer to the people and to make them more accessible. We have certainly done this and look forward to building on this in season two.” – Alejandra Agag, CEO of Formula E.

Je hebt het misschien al door dat de Formule E ook een uitvalsbasis is voor ex-F1-coureurs die geen zitje meer te pakken kregen. Naast bovengenoemden zijn er onder andere nog Bruno Senna, Sebastien Buemi, Jacques Villeneuve, maar ook onze landgenoot Jerome D’Ambrosio. Die doet het bovendien niet slecht, want in de derde race van het nieuwe seizoen 2015/2016 in Punta Del Este werd hij derde. Ook in zijn eerste jaar eindigde hij op een verdienstelijke 4de plaats in het kampioenschap en won hij de race in Berlijn.

Dat de pole position dus geen zekerheid biedt op een overwinning mocht D’Ambrosio in bovenstaande race zelf ondervinden. Bovendien bewijst het dat de spankracht in de Formule E veel groter is dan in de huidige Formule 1. Zo waren er in het eerste seizoen zeven verschillende winnaars in elf races. Bovendien werd niet het NEXTEV TCR-team van de eerste wereldkampioen Formule E, Nelson Piquet Jr., constructeurskampioen, maar wel het Renault e.Dams-team.

Met bovenstaand Tron-achtige filmpje maakte Jaguar bekend dat het vanaf 2016 in het derde seizoen ook zal aantreden in de Formule E. Het is de terugkeer van Jaguar naar de autosport en dan is het toch enigszins opmerkelijk dat het net de elektrische koningsklasse kiest. Een sterk signaal van het Britse merk.

“Elektrische voertuigen zullen ontegenzeggelijk een rol spelen in het toekomstige productengamma van Jaguar Land Rover. De Formule E zal ons een unieke mogelijkheid bieden onze ontwikkeling van elektrificatietechnologieën verder uit te breiden. Het kampioenschap zal ons in staat stellen onze geavanceerde technologieën te ontwikkelen en te testen onder extreme omstandigheden.” – Nick Rogers, Technisch Directeur van de groep Jaguar Land Rover.

Maar het is zeker niet de eerste autoconstructeur die het racelandschap van de Formule E betreedt. Audi, Renault en sinds dit jaar DS, het luxemerk van Citroën, zijn ook al aan het werk in de Formule E. De wagens zien er esthetisch allemaal hetzelfde uit en doen ook allen beroep op dezelfde banden en batterij, toch is er onderhuids nog een wereld van verschil. In het tweede seizoen krijgen de teams namelijk de kans om hun eigen aandrijflijn te ontwikkelen. Dat het daarmee dezelfde weg inslaat als de Formule 1, waarbij één team er boven uitsteekt door betere ontwikkeling, is weliswaar klein.

“One concept could be better on some tracks compared to others. But because our total power is limited by the battery, it should still be quite close. The drivers will still be able to make a difference.” – Lucas Di Grassi op autoexpress.co.uk.

Formule_E_03

Voor ons land is Jerome D’ambrosio momenteel de Belgische vertegenwoordiger in de Formule E, maar recent leerden we in een reportage van Koppen dat er met veel enthousiasme gewerkt wordt aan een eigen stratenrace rond het Atomium in Brussel. Yes, please.