Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Toen Jeep een Renegade Trailhawk op de planning plaatste, kregen we er ook meteen een belofte bij. Het zou namelijk de meest ‘terreinwaardige’ SUV van z’n klasse zijn. Reden te meer voor ondergetekende om dat enerzijds zo veel en goed als mogelijk uit te testen in de nabijgelegen bossen en em anderzijds met vuile schoenen terug in te leveren. Of hoe het kleine en vooral dappere ‘Jeepken’ een kleine week modder moest slikken.

2015 Jeep Renegade Trailhawk

Wat is er nieuw aan de Renegade?

Ongeveer alles. Zo krijgt de Jeep Renegade bijvoorbeeld (als eerste) het Small Wide 4×4-platform als onderstel. De McPhersons onder elk wiel zorgen voor wat extra uitslagmogelijkheid, wat in combinatie met de 210 mm bodemvrijheid en een aanrijhoek van 30 graden quasi elke helling tot een ‘bergje van niks’ maakt. Daarnaast vind je ook hier en daar het ‘Jerrycan’-motiefje terug, wijzen de voorste grille en het hoekigere design verrassend vele naar een retro-look en zetel je ook in een volledig hernieuwd interieur.

Hoeveel doet de Trailhawk daar bovenop?

Afgezien van alle logo’s? Het Selec-Terrain knopje draait een extra slag door naar een stand voor rotsgebieden, binnenin krijg je enkele unieke accenten met het interieur en onder de kap ligt het zwaarste blok uit de rekken. Een 170 pk en 350 Nm sterk 2.0-literblok gelinkt aan een ZF-automaat met negen trappen, die ook met de (elektronisch aangestuurde) multiplatenkoppeling, lagere gearing en sperfunctie in verbinding staat. Het is de hoogste in rang onder de Renegades en dat merk je.

2015 Jeep Renegade Trailhawk

Is em comfortabel?

Beter dan je zou verwachten. De hogere instap- en rijpositie zorgen voor een goed overzicht waardoor je makkelijk tussen de takken en over de putten stuurt. Het interieur voelt vrij sportief en fris aan, zonder in te boeten aan algemene kwaliteit. Vooral de isolatie is van uitzonderlijk hoog niveau. Sommige materialen voelen wel wat plastic aan en de bediening van het infotainmentsysteem is niet intuïtief genoeg voor de oudste generatie, wie kan dat een bal schelen als je vol adrenaline richting gracht aan het schuiven bent. Als ‘Sports Utility Vehicle’ is er trouwens meer dan voldoende plaats voor gillende passagiers, al brengen deze best niet te veel bagage mee gezien de kleine kofferruimte (351l).

interior-gallery-2

Maar hoe goed presteert de Renegade Trailhawk nu off-road?

Hoe kan je beter de off-roadcapaciteiten testen dan de Renegade Trailhawk recht tegenover een Land Rover Defender te zetten? Eerlijk toegegeven behoren ze elk in een andere klasse, iets wat de vergelijking des te interessanter maakt. Het mag gezegd zijn: de Renegade kan quasi over al uit de voeten. Sluip door zandwegeltjes, glijd door moddergroeven of stel de bodemvrijheid op de proef op bergachtig terrein, de Jeep geeft geen kick. Slaag je er dan toch in om jezelf vast te rijden omdat je de limieten wat overschat, ga dan vooral niet op het gas staan.

Zo deed ondergetekende plots alle lampjes op het Dashboard branden na een korte ‘voor-achter’-poging, waarna het ‘Selec-Terrain’ en bijhorende differentiëlen volledig tilt sloegen. In het veld zonder ‘diff’ is als skiën zonder stokken; het gaat … wat moeilijker. Uiteindelijk bleek het gewoon de elektronica te zijn die tegendraads deed, iets waar Koning Defender uiteraard geen last van had en dat maar al te graag toonde door ons een metertje verder te slepen in het (speciaal voorziene) sleepoog.

Conclusie

Achteraf gezien eerder een lesje in nederigheid dan het bewijs dat de Renegade ‘slechter’ is dan een Defender; het blijft een SUV, dan wel de meest terreinwaardige in z’n klasse. De terugweg verliep dan ook een pak aangenamer in de Jeep. Dank daarvoor aan het extra comfort van de lederen zetels, de sterke isolatie en de goed klinkende geluidinstallatie. Uhm trouwens, Jeep: er was slechts 5 minuten elektronisch defect, waarna alles weer perfect functioneerde en de lampjes terug uitgingen.

Jeep Renegade Trailhawk

Plus Min
+ Off-Road Comfort – Elektronica

Weggecijferd

Motor 2.0 viercilinder turbo
Aandrijving 4×4
Transmissie ZF-automaat 9 trappen
Vermogen 170 pk @ 3750 opm
Koppel 350 Nm @ 1750 opm
Gewicht 1.535 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,9 s
Topsnelheid 201 km/h
Gem. normverbruik 5.9 l/100 km
CO2-uitstoot 155 g/km
Vanafprijs 33.000 euro

Verdict

7 op 10