Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Screen Shot 2016-01-01 at 15.08.51Nu de eerste grote drukte van de feestdagen is geluwd, is het tijd om onze eindbalans op te maken. Net als vorig jaar doen we dat door elke redacteur zijn eigen persoonlijke favorieten te laten oplijsten. Een zesde kaarsje uitblazen voor DRIVR, een tweede DRIVR-Rit organiseren, de zoektocht naar kwaliteitsvolle content dag na dag hervatten; driemaal correct voor DRIVR in 2015. En uiteraard wensen we jullie opnieuw bijzonder veel lees- en rijplezier in 2016!

Rit van het jaar

2015_DRIVRrit-34

Noem het opschepperij, maar als rit van het jaar moet ik toch DRIVRRit nummer twee bovenaan mijn lijstje plaatsen. Een prachtig gevarieerd veld bolides (waaronder zelfs een 458 Speciale), gepiloteerd door een honderdtal gelijkgezinde DRIVRs langsheen de beste wegen van ons druilerige Belgenland. Beter dan dat werd het dit jaar niet. Zeker niet als je de eerste helft achter het stuur van een verrassend baanvaste Audi TT en de tweede helft in de nieuwe Mini Cooper JCW mag sturen. Heb ik al vermeld dat ik de rit naar Houyet in de dakloze M235i mocht rijden? Memorabele dag!

Test van het jaar

Mercedes-s500-PIH-moving-3

Dat het in Maart al sneeuwde en dat December maar geen witte kerst wil worden. Frank en Sabine voorspelden het niet, dus reed ondergetekende begin vorig jaar in een sneeuwachtig Ardennenlandschap met een S500L Plug-In Hybride.  Misschien nog uitzonderlijker vond hij daar ook een camera, volgauto en driekoppige crew om beelden te schieten, die wonder boven wonder zelfs langs de kritische redactie geraakten. Er bestaat maar één uitspraak die het gevoel van toen beter kan vatten dan de beelden: “Gelukkig zijn er nog herinneringen om te koesteren. Niet dat ik in zak en as zit, maar ik voel me klein. Zo ontzettend klein.”

Foto van het jaar

2014_MeganeRS_vs_RCZR-30

2015_i8_vs_M4-7 2015_i8_vs_M4-2

Bert, Bert, Bert. Dat is mijn antwoord op de vraag: “Wie maakte dit jaar de mooiste beelden voor DRIVR?” Niet alleen kan hij perfect overweg met uitgetekende opstellingen die op de millimeter nauwkeurig moeten staan, ook op vlak van improvisatie laat hij geen steken vallen. Sterker nog, hier gaat de figuurlijke hoed af, hoe moeilijker en nonchalanter het beeld, des te strakker worden z’n beelden. Net daarom kies ik voor dit ‘help-ik-hang-uit-het-raampje’-krachtshot van de Peugeot RCZ R. Dit beeld vat quasi exact wat je beleeft in de RCZ R, een dimensie die maar al te vaak wordt vergeten bij het shooten. Runner-up is voor mij de (iets minder nonchalante) serie van de heuse BMW-Shootout zijn, klasse Bert!

Ervaring van het Jaar

rotax_max_01

Deed collega Bert het me ooit nog voor, dan zat ik enkele maanden later in hetzelfde harde zeteltje. Kont in Het kuipje, handschoenen op kwart voor drie en een liter angstzweet langs de binnenkant van m’n overall. Een overall die net geen 5 cm boven de grond zweefde in de net gehuurde Rotax DD2. De meest waanzinnige en autogerelateerde ervaring waar ik heelhuids ben uitgekomen. Al had ik na 20 minuten wel al een kwartier ‘platte rust’ nodig … en een nieuwe set banden.

Geluid van het jaar

abarth-595-competizione.2000x1500.Oct-23-2012_16.33.47.987385

Een ‘banaal’ klein Abarthje, meer is er niet nodig. Klinkt een M4 niet goed genoeg ? En de F-type dan? Wat met de 4C (Cabrio)? Deze nummer één komt er misschien niet helemaal door de wagen, des te meer door de ervaring. Zo reed ik dit jaar een (bovengrondse) parking in, besefte dat ik de verkeerde was ingereden, moest daarop volledig naar boven en terug naar beneden rijden en bleef daarbij doelbewust tussen eerste en tweede hangen. Het geknal, gesnerp en gekletter dat toen door de gangen galmde, staat nog steeds in m’n trommelvliezen getrild. Trouwens … mijn excuses aan de heer met de blauwe Volvo, het was niet de bedoeling uw alarm te doen afgaan.