Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met alle heisa rond de vierwielaangedreven Focus RS zou je bijna vergeten dat Ford ook nog sportievelingen met voorwielaandrijving maakt, te weten de ST-modellen. Wagens die in de eerste plaats bedacht zijn op dagelijks gebruik, maar toch een snelle tijd op circuit kunnen klokken. Kijk daarvoor maar naar de Fiesta ST, die op DRIVR met vijf sterren gedecoreerd staat. De Focus ST is net gefacelift en voortaan ook met een zelfontbrander te hebben. Tijd voor een vergelijkende test.

ford_focus_61

Volkswagen doet het al lang met de Golf GTD en Peugeot sinds kort ook met de kwieke 308 GT. Dus waarom zou Ford achterblijven? De gekende 2.0 TDCi kan immers makkelijk 185 paarden aan, terwijl het koppel van 400 Nm bij 1.750 toeren meer dan royaal is. Daartegenover staat een normverbruik dat zomaar even een kwart zuiniger uitvalt dan dat van de benzine-ST. En wat dan nog als de TDCi in de praktijk eerder acht liter verbruikt, de EcoBoost gaat bij volgascommando’s los over de tien liter. Qua prijs scheelt het kleurrijke duo welgeteld 750 euro in het voordeel van de benzine. Beide zijn als Clipper-variant te hebben voor 1.000 euro meer.

ford_focus_st_turnier_2

ford_focus_st_49ford_focus_st_turnier

Verrassend genoeg heeft Ford Belux zijn testwagens averechts geconfigureerd. Ons lijkt de zuinigere diesel immers beter bij de Clipper te passen, terwijl de potente benzine onder de kap van de hatchback hoort. Niet dus in het geval van de Belgische demo’s, ook al heeft een snelle break natuurlijk ook zijn charmes in de beste Audi-traditie. Alleen: ST’s komen enkel met voorwielaandrijving, en net daar knelt het schoentje. Net als bij het pre-faceliftmodel blijkt de Clipper niet in staat om 250 trappelende benzinepaarden feilloos aan de grond te zetten. Toegegeven: de banden waren wederom niet meer je dat en de testomstandigheden evenmin. Maar dan nog is het frappant dat de geteste hatchback minder tractieproblemen kent, ondanks het hogere koppel van de turbodiesel.

ford_focus_62

Het Blauwe Ovaal claimt nochtans dat de chassisafstelling van de benzine en de diesel enerzijds, van de hatchback en de Clipper anderzijds gelijkaardig zijn. Met andere woorden: de TDCi-versie krijgt geen specifieke (lees: comfortabelere) setup zoals dat bij de Golf GTD het geval is. Met als gevolg dat je de ST185 echt met zijn nekvel de bocht in kan zwieren om de achterkant heerlijk licht te voelen worden. De Clipper zet daar minder toe aan, omdat je met de langere achterbouw zit en een multilink die voorzien is op de extra laadcapaciteit van de breakversie. Tussentijdse conslusie: niet zozeer de motorisering maar wel de carrosserievorm lijkt te bepalen hoe agiel de Focus ST voor de dag komt. En met hoeveel koppelstuur je te kampen krijgt aan de verkeerslichten.

ford_focus_st_turnier_4

ford_focus_st_44

Toch doet de ST completer aan met een benzinemotor. Een artificieel sportgeluid en een verrassende toerenhonger ten spijt krijgt de Focus nooit vleugels met de TDCi-motor, waardoor je met het mes tussen de tanden al eens op je honger blijft zitten. Beide versies mogen er dan wel tot op de badges identiek uitzien, de chrono’s verschillen danig: 0 tot 100 in 6,7 seconden voor de benzine versus 8,1 voor de diesel, 248 km/u voluit versus 217. Naar bediening toe zijn ze evenwel identiek; het stuur is in beide gevallen direct en voldoende precies, de handbak vlot in het gebruik (de diesel kan ook met PowerShift-automaat besteld worden) en de pedalenset goed maar niet perfect gepositioneerd. Sinds de opfrisbeurt lijkt het motorgeluid van de benzine wel synthetischer geworden, wat de beleving niet meteen ten goede komt.

ford_focus_st_35ford_focus_st_turnier_1

De magie van onze allereerste test met het pre-faceliftmodel – een EcoBoost hatchback – heeft dit duo dus wederom niet weten evenaren. Enerzijds omdat je de benzineturbo in de hatch wilt en de turbodiesel in de Clipper. Maar ook omdat we sindsdien goed weten waar de Sports Technologies-afdeling toe in staat. Kijk daarvoor maar naar de Fiesta ST: een oprechte en bovenal prijsbewuste hot hatch die je van meet af aan een speciaal gevoel geeft en aanzet om altijd en overal te gaan pushen.

ford_focus_58

Doe hetzelfde met dit tweetal en je stuit al snel op de beperkingen van de diesel of het onvermogen om de benzinepaarden aan de grond te krijgen. Feit is namelijk dat Ford voor de Focus ST op elektronica vertrouwt om alles in goede banen te geleiden, terwijl de concurrentie een mechanische sper inzet. Op droog wegdek met vers rubber kan de torque vectoring-software (die via de remmen ingrijpt) de stoeterij nog net bolwerken. Maar in moelijkere omstandigheden geraak je het vermogen gewoon niet kwijt, waardoor de rij-ervaring slordig wordt. Of de hatchback met EcoBoost-motor in dat opzicht beter doet, valt voorlopig niet te zeggen aangezien Ford Belux die – nochtans aantrekkelijke – combinatie niet op stal heeft voor een test. Zelf bij de dealer uitproberen is dus de boodschap, of gewoon voor de vierwielaangedreven Focus RS gaan.

FORD Focus ST 250 Clipper

Plus Min
+ Break op steroïden – Tractieproblemen

FORD Focus ST 185 Diesel

Plus Min
+ Het zinnige alternatief – Mist wat pit

Weggecijferd

ST 250 Clipper ST 185 Diesel
Motor 2.0 viercilinder turbobenzine 2.0 viercilinder turbodiesel
Aandrijving voorwielen voorwielen
Overbrenging manuele zesbak manuele zesbak
Vermogen 250 pk @ 5500 opm 185 pk @ 3.500 opm
Koppel 360 Nm @ 2000 opm 400 Nm @ 1750 tpm
Gewicht 1250 kg 1364 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,7 s 8,1 s
Topsnelheid 248 km/h 217 km/h
Normverbruik 6,8 l/100 km 4,2 l/100 km
C02-uitstoot 158 g/km 110 g/km
Vanafprijs 31.100 euro 30.850 euro

Verdict

ST 250 Clipper 7 op 10
ST 185 Diesel 8 op 10