Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

2016 mag zich dan al op gang hebben getrokken, toch dienen we nog even stil te staan bij 2015. De iconische Ferrari 308 vierde afgelopen jaar immers zijn robijnen jubileum. Exact 40 jaar geleden zag de Ferrari die eeuwig met een snor en Hawaii-hemdjes zal worden geassocieerd het levenslicht. Toch heeft de 308 heel wat meer verwezenlijkt dan louter te passen bij een tropische setting. Tijd voor een hulde aan een kleine grootheid in twee delen.

MET VANDAAG: Van het ontstaan tot aan de Magnum-kompaan

la-ferrari-di-magnum-pi_1

De cijfercombinatie 308 wordt, behalve aan Peugeot, vooral gelinkt aan de typische Pininfarina-lijnen van Leonardo Fioravanti. Dezelfde man die Ferrari ook onder andere de sierlijke pennentrekken van de Daytona (op nota bene één week tijd), de 288 GTO en de F40 schonk. Niettemin stond er al sinds ’73 een Ferrari met de naam 308 in de catalogus, met name de door Bertone – een unicum in de geschiedenis van Ferrari – ontworpen 308 GT4 Dino. Te weten: een strakgelijnde 2+2 met centraal geplaatste 3 liter V8.

ferrari_dino_308_gt4_8

ferrari_dino_308_gt4_7ferrari_dino_308_gt4_9-1

In 1975 stelde Ferrari vervolgens de 308 GTB voor op het Salon van Parijs. Een 3,0 liter-V8 Gran Turismo Berlinetta als echte opvolger van de fraaie kleine 246 Dino. Dit keer met meer vermogen, met name 255 in plaats van 195 paarden volgens Europese specificaties en een V8 in plaats van een V6. Op de koop toe werd de 308 ook voorzien van het illustere Ferrari-logo. Weg dus met de stiefmoederlijke behandeling, het kleine broertje werd eindelijk een volwaardig lid van de familie.

ferrari_308_gtb_7

ferrari_308_gtb_13ferrari_308_gtb_14

Ook Paul Frère, zoals steeds bij de eersten om in de nieuwste Ferrari’s plaats te nemen, was meteen lyrisch. Hij bracht hulde aan zowel motor, prestaties, weggedrag als de exotische lijn. De 308 beschikte inderdaad over een opvallend sportwagensilhouet – vertrekkend vanuit die typisch lage, puntige snuit en oplopend via een vloeiende welving over de voorwielen naar een subtiele achterspoiler die vier kenmerkende ronde achterlichten bevat. Zoals het een volbloed betaamt, was de 308 compact, erg laag en voor die tijd relatief breed – respectievelijk 4,23m x 1,12m x 1,75m.

De eerste 808 exemplaren van de door Pininfarina vormgegeven 308 GTB, gebouwd van ’75 tot juni ’77, werden voorzien van een vederlicht koetswerk uit glasvezel – oftewel ‘vetroresina’ in het Italiaans. Initieel claimde Ferrari dat het gewicht hierdoor slechts net boven het ton kwam te liggen. Maar het cijfer van 1.265 kg, dat later werd vermeld, klinkt toch wat realistischer. Niettemin wisten deze pezige en 255 pk sterke exemplaren puike prestaties neer te zetten. Voor het magazine Road and Track wist Paul Frère anno ’76 een tijd van 6,4s over het sprintje 0-60 mph (0-96 km/u) op te tekenen, evenals een topsnelheid van 248 km/u.

ferrari_308_gts_3

De exemplaren die daarna volgden – gelijktijdig met de introductie van de targavariant GTS of Gran Turismo Spider – kregen een stalen kleedje aangemeten. Het wagengewicht steeg hierdoor tot 1.330 kg. Meer slecht nieuws volgde er in 1980 toen de elektronische injectie zijn intrede deed, wat resulteerde in de benamingen 308 GTBi dan wel GTSi. De door emissienormen toegeknepen V8 braakte slechts 214 Europese paarden meer uit.

ferrari_308_gtb_quattrovalvole_3

Vanaf 1982 werden de prestaties deels in ere hersteld met de GTB/GTS QV (quattrovalvole), die dankzij vier kleppen per cilinder 240 pk ontwikkelde. De GTB leverde bij deze evolutie weliswaar zijn dry sump-smering in. Nieuwe opties als grotere velgen (16″ Speedline) en een subtiele dakspoiler werden door de gegoede klanten veelvuldig aangevinkt. Het meerendeel van de QV’s werd inmiddels, mogelijk door toedoen van een ware Magnum-gekte, als GTS geleverd. Hierdoor is een GTB QV, met slechts 748 exemplaren, nog schaarser dan een vroege ‘vetroresina’.

TIP: Volgende week behandelen we de periode van 1980 tot aan de 328!