Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

FuturAuto 2016, dat is de innovatieprijs die Audi binnenhaalde op het Autosalon van Brussel. Een award die wordt uitgereikt door de Unie van Journalisten van het Belgische Automobiel en dit keer naar Audi’s eROT-systeem ging, omdat de revolutionaire dempersetup in een betere wegligging én een vermindering van de CO2-uitstoot moet resulteren. Wij proberen het je hieronder even uit te leggen in mensentaal.

Audi_eROT_02

Elektromechanische Rotationsdämpfer, daar staat eROT voor. Vertaald naar het Nederlands wordt dat een elektronische rotatiedemper, en wel eentje die op termijn de hydraulische demper moet vervangen die we momenteel in de auto’s terugvinden. Maar wat maakt het eROT-systeem dan zo bijzonder en innoverend tegelijkertijd? Audi’s nieuwe dempersysteem zorgt ervoor dat er energie geput wordt uit de oneffenheden in de weg of bij een sportieve rijstijl (hoera voor de DRIVRs!). Via een sterke hefboomarm worden de krachten die op de ophanging inwerken geabsorbeerd en wordt de warmte die vrijkomt omgezet in energie. Een elektromotor vangt de energie op en zorgt voor een gemiddeld recuperatievermogen van 150 watt – van 3 watt op een vlakke geasfalteerde weg tot 613 watt op een aftandse baan. Concreet betekent dat een vermindering van de CO2-uitstoot met 3 g/km.

Audi_eROT_01

Naast het recupereren van energie heeft het eROT-systeem nog een andere functie, want het blijft natuurlijk een schokdempingssysteem. In die optiek maakt eROT komaf met de wederzijdse afhankelijkheid van de compressie- en terugslagfase, zeg maar het deinende gevoel dat je bij sommige wagens ondervindt. Daardoor kan Audi de vering zacht en comfortabel maken bij de compressie – het inrijden van een obstakel – en de terugslag toch vloeiend laten verlopen. Dat het systeem op een horizontale positie wordt ingebouwd zorgt voor nieuwe mogelijkheden op constructief vlak.

Verwacht het eROT-systeem wel niet morgen in je nieuwe Audi, want het zit nog in een prototypestadium en wordt pas binnen tien jaar echt gemeengoed. Het e-tron-gamma is daarbij als eerste aan de beurt, waarmee Ingolstadt zijn ambities in de elektrificatie van zijn voertuigen verder onderstreept.