Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

TIP: (Her)Lees Deel 1 – met veel Magnum-invloeden – ALHIER!

Screen Shot 2016-01-30 at 15.58.132016 mag zich dan al op gang hebben getrokken, toch dienen we nog even stil te staan bij 2015. De iconische Ferrari 308 vierde afgelopen jaar immers zijn robijnen jubileum. Exact 40 jaar geleden zag de Ferrari die eeuwig met een snor en Hawaii-hemdjes zal worden geassocieerd het levenslicht. Toch heeft de 308 heel wat meer verwezenlijkt dan louter te passen bij een tropische setting. Tijd voor een hulde aan een kleine grootheid in twee delen.

MET DITMAAL: Van rallyheld tot 328-inspirtator

Speciaal voor de Italiaans markt was er van ’80 tot ’81 ook een fiscaal interessantere tweeliter beschikbaar, te weten de de 208 – hoewel die met 155 pk nauwelijks volstond om het flitsende uiterlijk waar te maken. Van ’82 tot ’85 kwam er gelukkig vervanging in de vorm van de 208 Turbo met 220 pk. Zo verscheen er twee jaar voor de lancering van de 288 GTO reeds een Ferrari met turbomotor in de showroom.

ferrari_208_gtb_turbo_1

Maar niet alleen flanerend langs de Côte d’Azur wist de 308 te scoren. Ook in de racerij liet de instapper van Ferrari zich opmerken. Giuliano Michelotto, die eerder al de Stratos raceklaar maakte, vormde de 308 GTB om tot een 315 pk – bij 8.000 schreeuwerige toeren (!) – sterke en tot 1050 kg gestripte racemachine voor deelname aan Group 4 rally’s. Uiterlijk waren deze rallywagens te herkennen aan de uitgeklopte wielkasten die prachtige Campagnolo-velgen huisvestten. Uiteindelijk zagen tussen ’78 en ’83 toch nog elf voor Group 4 geprepareerde 308’s het levenslicht.

Met name de GTB’s ingezet door de Franse invoerder Charles Pozzi, met aan het stuur Jean Claude Andruet, wisten te verbazen. Zo werden met name de Targa Florio (’81) en de Tour de France Automobile (’81 en ’82) winnend afgesloten. Dichter bij huis wist Andruet in ’81 de eveneens legendarische 24 uren van Ieper op conto van de 308 te schrijven. In ’83 prepareerde Michelotto nog vier 308’s volgens de nieuwe Group B regelgeving, maar helaas kon de 308 de strijd met de nieuwe rallyorde niet langer aan. Het einde van een fantastisch tijdperk, waarin in de voorposten van de rally werd gestreden door sportwagens als de Ferrari 308, Porsche 911 en zelfs de BMW M1.

ferrari_gts_turbo_1autowp.ru_ferrari_348_10

In ’85 kwam de tien jaar durende carrière van de 308 aan zijn einde. De vervanger, de 328 met zijn 3,2 liter V8 van 274 pk of naar keuze (voor de Italiaanse markt) 2 liter V8 turbo van 254 pk, was echter duidelijk een subtiele evolutie van 308. In 1989 volgde er dan een geheel ander model, de 348. Deze eerste nieuwe Ferrari na de dood van oprichter Enzo erfde de looks van de Testarossa en brak zo met de typische lijnen van de 308. Inmiddels zijn de 308 en de 328 gewilde klassiekers geworden. De 348, wiens  wegligging en prestaties initieel teleur stelden, kent die waardering tot op vandaag nog niet.

ferrari_308_gtb_quattrovalvole_5

Het belang van de 308 in de geschiedenis van Ferrari valt niet te onderschatten. Tussen ’75 en ’85 rolden er maar liefst 12.149 exemplaren van de band, tegenover slechts 152 Dino’s van het type 206 (tussen ’67 en ’69) en 3761 Dino’s van het type 246 (tussen 1969 en 1974). Met de 308 bracht Ferrari exoten naar de stoep van een breder publiek, evenwel zonder het aanzien van het merk aan te tasten. Faut le faire.