Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een boodschap verspreiden doe je tegenwoordig niet meer via een annonce in de gazet, maar wel met behulp van het wereldwijde web. Handig voor fotografen, want zij hoeven niet langer zware portfolioboeken mee te sleuren naar potentiële klanten. Een digitaal exemplaar kan gemakkelijker up-to-date gehouden worden en is, dankzij de moderne technologie, overal binnen handbereik. Maar hoe begin je daar nu precies aan en op welke zaken moet je letten bij het in mekaar knutselen van een eigen webpagina?

De tijd dat je een bachelor programmeur op zak moest hebben voor het opzetten van een website behoort gelukkig tot het verleden. Tegenwoordig bieden bedrijven zoals Wix, Weebly en Squarespace kant en klare websites aan, die via dummie-proof interfaces naar hartenlust aangepast kunnen worden. Je kiest gewoon één van de strak vormgegeven templates en begint vanaf daar de website op te bouwen naar jouw persoonlijke smaak. Er zijn echter een aantal basisregels waar je best rekening mee kan houden, want de moderne internetgebruiker is veeleisend geworden.

2016_Tut_06_06

Door de overvloed aan informatie is de gemiddelde surfer niet geneigd ergens lang te blijven plakken, kwestie is dus van de aandacht snel te trekken. Dat is meteen dan ook één van de meest voorkomende fouten bij online portfolio’s, er staan gewoon veel te veel beelden op. De meesten onder ons kennen het gevoel wel wanneer nonkel Roger plots meer dan honderd foto’s van zijn skivakantie op Facebook zwiert. Dat motiveert niet om aan te beginnen, waardoor je al sneller geneigd bent het hele album aan je voorbij te laten gaan.

Het is beter je foto’s op te splitsen in interessante onderwerpen, en per categorie enkel je tien beste foto’s uit te filteren. Daarbij zet je de beste foto als eerste, en de tweede beste als laatste, waardoor de kijker met een tevreden gevoel de reeks kan afsluiten. De professionele fotografen kiezen niet alleen hun allerbeste beelden, maar ook de commercieel meest interessante foto’s. Zo krijgen potentiële klanten een beter beeld over het spectrum aan mogelijkheden bij een samenwerking met de fotograaf.

2016_Tut_06_02

Vinden de mensen je beelden goed, dan willen ze graag weten wie je bent. Vergeet daarom ook zeker geen korte biografie neer te pennen. Die mag gerust een kleine persoonlijke insteek bevatten, maar het gros van de tekst gaat uiteraard over je historiek met de camera. Voor de professionele fotografen is een pagina met referenties aan te raden, want ervaring is een groot pluspunt in het beroepswezen. Vergeet ook niet je opdrachtgevers even te bedanken met een link naar hun eigen website of Facebookpagina.

Vooral dat laatste valt niet te onderschatten, want Facebook is het grootste praatcafé van het internet geworden. Een website opzetten is één ding, maar bijna niemand zal die opmerken tenzij je de mensen er regelmatig attent op maakt. Daarom is het aan te raden ook een Facebookpagina op te stellen, want sociale media hebben tegenwoordig hogere kijkcijfers dan de Superbowl. Via die weg kan je de mensen op de hoogte houden van je nieuwe realisaties en regelmatig een blik achter de schermen gunnen.

2016_Tut_06_05

Facebook heeft natuurlijk ook nadelen, het grotendeel van de mensen die je pagina ziet heeft geen interesse in auto’s of fotografie. Daarom kan je best ook regelmatig je werk publiceren op fotografiepagina’s zoals 500px of Flickr. Die laten je toe om foto’s in specifieke interessegroepen te plaatsen, waardoor het doelpubliek veel gerichter is. Nadeel hiervan is dat er dagelijks een zondvloed aan nieuw materiaal geplaatst wordt, waardoor jouw foto al snel in de menigte op gaat.

2016_Tut_06_01

Je hoort het al, een website opzetten en in de actualiteit houden is geen avondwandeling in het park. Toch loont het de moeite, want passie brengt gelijkgestemde zielen samen, of het nu op Facebook, Flickr of DRIVR is. Je moet dus niet noodzakelijk tonnen ambitie hebben, het gevoel dat mensen je werk appreciëren is de grote prijs. Moest je het toch niet zien zitten om het zelf te doen, kan je nog altijd solliciteren bij DRIVR. Die hebben al een Facebookpagina en alles.

https://www.facebook.com/bertclaesphotography/

http://www.bertclaes.com/