Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ik heb het even uitgeteld. Drieëntachtig rijtests heb ik voor deze website getikt. De vierentachtigste wordt helaas ook de laatste. Een professioneel stapje hoger laat immers niet meer toe dat ik nog bijdrages kan leveren voor DRIVR. Maar omdat het DRIVR-bloed kruipt waar het niet gaan kan, trok ik nog één keer op pad: met de Mercedes-Benz S500 Coupé. Afscheid nemen in stijl, heet zoiets.

2016_S500_01

Wacht eens even. Is dit niet de CL van weleer?

Jazeker. Officieel heet de CL nu S-Klasse Coupé om aan te geven dat dit het pronkstuk van de huidige Mercedes-collectie is. Daarnaast past de naamswijziging natuurlijk perfect bij de opgefriste naamkaartjes van de SLC, GLC en GLE. Krimpen doet de S-Klasse Coupé dan weer niet: je parkeert nog steeds vlot 5m02 lengte en 1m90 breedte op je oprit. En naar aloude gewoonte is deze kers op de line-uptaart een uithangbord voor nieuwe technologieën, waarvan het Magic Body Control (4.335 euro) met Road Surface Scan en curve tilting de meest in het oog springende is. Zij het niet combineerbaar met de 4Matic-vierwielaandrijving.

Heeft die Magic Body Control een meerwaarde?

De Road Surface Scan, die proactief het wegdek scant, zeker: die bereidt de Airmatic-luchtvering namelijk voor op oneffenheden – tot verkeersdrempels toe – waarna je er gewoon overheen glijdt, en verhoogt het comfort van de S-Klasse Coupé daardoor aanzienlijk. Bij de curve tilting-functie, die het koetswerk in bochten snaarstrak houdt en dus niet laat doorleunen op de buitenste wielen, zijn we iets terughoudender. Het effect is de eerste keren bevreemdend, maar maskeert niet dat je nog steeds met twee ton onderweg bent. Opmerkelijk is ook dat de functie verborgen zit in een sportstand van de rijparameters, maar dat Mercedes beklemtoont dat ze niet bedoeld is om hogere bochtensnelheden te bereiken.

2016_S500_022016_S500_03

En de S500 is het instapmodel?

Tot de komst van de 367 pk sterke S400 twee maand geleden wel. Al hoeft “instapmodel” geen pejoratieve bijklank te hebben: de 4,7 liter grote V8 moet met 455 pk en 700 Nm amper vier tienden inleveren op de klassieke sprint tegenover de Mercedes-AMG S63 Coupé, die een trapje hoger op de ladder staat (4,6 seconden tegenover 4,2 seconden). Helemaal bovenaan staat de S65, maar wat ons betreft gaat het bij de AMG’s meer om badgeprestige dan echte meerwaarde. De S-Klasse Coupé – en de CL voordien – moet het immers niet hebben van precisie op de limiet en scherpe rondetijden, maar van de ideale verhouding tussen comfort en prestaties voor een transcontinentale trip. De S500 speelt bij de Coupé dus het best de rol van gran turismo.

Moet ik verder nog wat weten?

Dat de negentrapsautomaat zijn werk voortreffelijk doet, waardoor je de schakellepels achter het stuur amper beroert. Bovendien verheft de V8 zijn stem nauwelijks, en is de stilte aan boord voor de vier inzittenden behoorlijk indrukwekkend. Het waft-gehalte is misschien het belangrijkste criterium bij de beoordeling van de S-Klasse Coupé, en aan boord van de S500 Coupé valt daar niks op aan te merken. Dat schreven we overigens enkele jaren geleden ook al over de Bentley Continental GT V8, en toont nog maar eens aan in welke mate Stuttgart de kloof met Crewe aan het dichtrijden is. Qua uitstraling moet de Duitser misschien nog enkele puntjes afgeven aan de Brit, maar dat maakt hij technologisch meer dan goed.

2016_S500_042016_S500_05

Conclusie?

Net als bij de sedan lijkt de S500 de meest homogene motorversie te zijn voor de S-Klasse Coupé. Hij rijmt prestaties aan een ongeëvenaard comfort en impressionante luxe. De AMG-versies S63 en S65 krijgen het daardoor bijzonder moeilijk om een uitgekiende business case voor zichzelf te maken. Of hoe een ‘gewoon’ model niet hoeft onder te doen voor zijn sportieve broers.

MERCEDES-BENZ S500 Coupé

Plus Min
+ Homogene gran turismo… – … werpt gewicht in de schaal

Weggecijferd

Motor 4.7 V8, turbobenzine
Aandrijving Achterwielen
Transmissie 9-traps, automaat
Vermogen 455 pk (@5.250 – 5.500 tpm)
Koppel 700 Nm (@1.800 – 3.500 tpm)
Gewicht 2.030 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,6 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 11,4 l/100 km
CO2-uitstoot 204 g/km
Vanafprijs 128.623 euro

Verdict

9 op 10