Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Al sinds april vorig jaar is niemand minder dan Albert Biermann bij Hyundai aan de slag. De Duitser werd destijds weggeplukt bij de Motorsport-afdeling van BMW en mocht bij wijze van ‘vuurdoop’ het chassis van de nieuwe G90 tot in de puntjes af te stellen. Nu die opdracht volbracht is, verschuift ‘s mans focus naar Hyundai’s N-divisie, de performance tak die in 2012 opgericht werd en de komende jaren drie sportversies op de wereld gaat loslaten.

biermann

Heeft Biermann zijn vuurdoop goed overleefd?

Sleutelde de 58-jarige Duitser tot voor kort nog aan klasbakken genre M3 en M5, dan kreeg de man bij Hyundai een wel erg veeleisende opdracht voorgeschoteld. Project ‘EQ900’, oftewel de Genesis G90, moest rijdynamisch een stap vooruit worden van de Genesis maar achterin zeker zo comfortabel blijven. En dat zonder gebruik te maken van luchtvering, anti-rol stabilisatie of andere dure technologieën.

De oplossing? Terug naar Al Quada (letterlijk vertaald: de basis). Biemann moest het oer-DNA uit München, zeg maar betrouwbare en tegelijkertijd onderhoudende techniek zoals we die van klassieke BMW’s kennen, naar de Koreaanse sleeën overbrengen. En dat met een langere levensduur in het voortuizicht: “The chairman always is emphasizing that job No. 1 is quality”, zegt hij in Automotive News, “not just for the first owner or leasing buyer, and not just for two or three years.” 

Hyundai_Vision_Gran_Turismo_04.0

Waarvoor staat de ‘N’ bij Hyundai ook alweer?

Eigenlijk zou de letter verwijzen naar Namyang, de Proving Ground van Hyundai in zijn thuisland. Maar gezien de inplanting van het ontwikkelingscentrum nabij de oude Nürburgring, zou de Hyundai-N evengoed naar de Groene Hel kunnen refereren. Een sportief submerk met andere woorden, in navolging van de RS-, M-, vRS- en AMG-badges.

Niets nieuws onder de zon hoor. De afdeling bestaat al sinds 2012, werkt met 130 werknemers en toonde reeds een N 2025 Vision Gran Turismo, een Le Mans race-prototype en een aluminum-carbon Hyundai Veloster met 296 pk-sterke middenmotor.

Wanneer mogen we het eerste N-product op de weg verwachten? 

De officiële plannen zijn voorlopig geheim, al geeft Biermann wel noghet volgende mee: “The team is working on three N-badged cars. The first, slated to hit the road by the end of 2017, is meant primarily for Europe. The second is geared toward the U.S. The third was envisioned as a global product.”

Daarnaast zal ‘N’ ook de Genesis line-up scherper en sterker maken. Met meer dan 32 jaar ervaring bij BMW is het dus niet onlogisch dat Biermann alles op alles zet voor de Genesis G70, de toekomstige 3-reeks concurrent. Waar hij nog aan toevoegt: “What do you do with your life when you’re 57? Well, to be honest, physics just don’t change.” Nu alleen hopen dat Hyundai niet in een identiteitscrisis verzeild raakt.

636-424-fc50cc87635f2768856f3e17

[Bron & Quotes: Automotive News Europe]