Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Waren we eind 2015 nog bedroefd over de liquidatie van de RCZ R, dan mogen de vreugdevuren nu weer aangestoken worden. Peugeot heeft de aandrijflijn van de betreurde coupé overgeheveld naar de 308, om een volwaardige GTi boven de niet onaardige GT-broers te creëren. Daarmee is de 270 pk sterke vijfdeurs van het sportiefste wat De Leeuw momenteel commercialiseert, althans tot de R-versie van de Car of the Year 2014 demarreert.

Peugeot-308_GTi_2016_1280x960_wallpaper_0b

Een 308 met de aandrijflijn van de RCZ R, is de kous daarmee af?

Niet helemaal, aangezien de Fransen ditmaal voor dagelijkse inzetbaarheid gegaan zijn. Daarom is de 1.6 turbobenzine in deze toepassing op koppel getuned, terwijl de dempers (hoewel stugger dan die van de GT) lang niet zo compromisloos zijn als pakweg het Cup-chassis van RenaultSport. Denk eerder aan de setup van de Golf GTI, waarmee de voornaamste concurrent van de 308 meteen genoemd is. De Peugeot is met minimaal 250 en maximaal 270 paarden wel krachtiger, tenzij je de recent gelanceerde Golf GTI ClubSport met 280 pk in acht neemt.

Vanwaar het onderscheid tussen de 250 en de 270-versie?

Op papier lijkt het inderdaad een verwaarloosbaar vermogenverschil, maar in de praktijk is de 270 beter uitgerust voor DRIVR-doeleinden. Zo rolt de snelste versie standaard op Michelin Pilot SuperSports (de 250 doet het met Pilot Sport 3’s), zijn de remmen van de Alcon-variëteit (net als bij de RCZ R) en zit er standaard een Torsen-sperdiff tussen de voorwielen. Een automatische bakoptie is er niet, enkel een handbak met zes verzetten en nogal lange schakelwegen. Het kleine stuurtje van de gekende i-Cockpit is wel van de partij, net als de comfortabele kuipstoelen van de sportdivisie.

Peugeot-308_GTi_2016_1280x960_wallpaper_17Peugeot-308_GTi_2016_1280x960_wallpaper_3a

Peugeot-308_GTi_2016_1280x960_wallpaper_22Peugeot-308_GTi_2016_1280x960_wallpaper_1c

Heeft PeugeotSport ook een hand in de 308 GTi gehad dan?

Maak daar gerust een paar handen van. Want hoewel de 308 GTi geen ‘R’ of ‘by PeugeotSport’ op zijn revers draagt, is het wel degelijk een product van de competititak. En dat merk je vanaf de eerste meters: de demping is gefocust, de motor bij de les en de algemene inborst er een van hard gaan – ongeacht het wegdek. Het kleine stuurtje is eerlijk afgewogen en ligt daarbij goed in de hand, waardoor je de vraag algauw rijst waarom andere constructeurs bij een groot exemplaar blijven zweren. Misschien omdat je de tellers dan wel correct kan aflezen?

En hoe verhoudt de GTi zich tot de uitstekende RCZ R?

Vergeleken met de coupé lijkt de koets van de 308 iets mobieler tijdens harde acceleraties en forse remmanoeuvres. Noem het wat ons betreft een tikkeltje nervositeit, maar van het kaliber dat karakter geeft beter dan ongemak. Wel opvallend is dat de achteras bijna niet te betrekken valt bij het spel, net als bij de RCZ R maar helemaal anders dan de 208 GTi by PeugeotSport die hier donderdag de revue passeert. Of dat een minpunt is, hangt in grote mate van je rijstijl af. Ondergetekende rijdt bijvoorbeeld graag strakke lijnen, maar voor anderen mag het zeker wat speelser. Sneller wordt in ieder geval moeilijk, want de GTi 270 vreet asfalt aan de lopende meter.

Peugeot-308_GTi_2016_1280x960_wallpaper_10

Conclusie?

Peugeot(Sport) zet zijn herwonnen vorm verder met de 308 GTi, althans in 270 pk-livrei met de nodige hardware-aanpassingen. Tegen de concurrentie beschouwd vinden de Fransen daarmee het warm water niet opnieuw uit, maar bieden ze wel een gedegen alternatief voor de veilige keuze die de Volkswagen GTI is. Een té veilige keuze als je het ons vraagt, aangezien de Golf zelfs met Performance Pack niet meteen onder je vel kruipt. De 308 GTI 270 doet dat al meer, maar misschien nog niet genoeg om de aangekondigde ClubSport paroli te kunnen bieden.

PEUGEOT 308 GTi 270

Plus Min
+ Pokkesnel van A naar B – Vergeet soms te entertainen

Weggecijferd

Motor 1.6 turbobenzine
Aandrijving voorwielen
Transmissie manuele zesbak
Vermogen 270 pk @ 6000 tpm
Koppel 330 Nm @ 1900 opm
Gewicht 1.290 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,0 s
Topsnelheid 250 km/h
Gem. testverbruik 6,0 l/100 km
CO2-uitstoot 139 g/km
Vanafprijs 36.900 euro

Verdict

9 op 10