Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als de innovaties mekaar in sneltempo opvolgen, is het niet altijd makkelijk om nog verrassend uit de hoek te komen. Bosch weet die trend echter als geen ander te ontwijken, en komt nu op de proppen met een intelligent gaspedaal. Eentje dat je niet alleen tot een aandachtigere (en dus betere) DRIVR promoveert, maar bovenal tot een zuinigere.

Bosch_01

Gevraagd om deze innovatie in één zin te omschrijven, is dit gaspedaal dat feedback geeft. Maar er zit natuurlijk meer achter. Het slimme pedaal denkt mee tijdens het rijden en genereert waar nodig kleine vibraties, tegendruk of stootjes via een elektromotor die aan het rechterpedaal gekoppeld is. Onderzoek van Bosch bracht namelijk aan het licht dat bestuurders tien keer sneller reageren op een waarschuwing door hun rechtervoet dan via een melding op het dashboard. En daar zit zeker iets in.

Bosch_02

Tegelijkertijd wil Bosch ons zuiniger en efficiënter leren rijden. Daarom laat het intelligente gaspedaal de bestuurder weten wanneer die de gas mag lossen (bijvoorbeeld tijdens het bergaf rijden) of wanneer het meeste geschikte moment aangebroken is om te schakelen. Met de hulp van het slimme pedaal zou het brandstofverbruik zo’n 7 procent kunnen zakken. Bovendien is het pedaal multifunctioneel en kan het bij een hybride wagen bijvoorbeeld een signaal geven wanneer er van de elektrische naar de verbrandingsmotor wordt overgeschakeld, of kan het je waarschuwen voor een aankomende scherpe bocht.

Bosch_03

Bosch zit momenteel met verschillende autofabrikanten aan tafel en hoopt de technologie binnen een twee à drietal jaar te commercialiseren. Nu al zeker is dat de eer in eerste instantie naar de premiumwagens gaat. Of zien jullie ook DRIVR-toepassingen?