Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb_f1in2016Binnen een drietal weken is het zover, dan schiet het F1-circus weer op gang en strijden er 22 coureurs om het wereldkampioenschap. Dat ze ook alle 22 een kans maken op de titel, is natuurlijk onzin. Maar alle teams lijken stilaan op toeren te geraken voor de start van het seizoen. Deze week wordt er nog duchtig getest en hopelijk niet te veel gevloekt op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Het geschikte moment dus om vooruit te blikken op wat de fans en de coureurs te wachten staat in het F1-seizoen van 2016.

De Teams

Formula One Testing

Waar er bij de eerste race van het jaar vorig jaar nog vijjf wagens, een vierde van het totaal, ontbraken aan de start, rekenen we erop dat de volledige line-up van 22 wagens dit jaar wel aan de openingsrace in Australië meedoet. Wie goed opgelet heeft, weet nu dus al dat er dit jaar ook een team bijgekomen is. Het Amerikaanse Haas F1 zal de grid vervoegen. In Europa doet de naam Haas misschien niet meteen een belletje rinkelen, maar in het Amerikaanse Indycar-kampioenschap is het een vaste waarde en heeft het dus al ervaring op het gebied van éénzitters. Voorts geen nieuwe teams maar wel één verschil, want Renault heeft zich opnieuw als fabrieksteam opgeworpen en de last die Lotus was van zich afgeworpen.

De Coureurs

F1_2016_01

We hadden er eind vorig seizoen goede hoop op, maar onze Stoffel Vandoorne heeft ook dit jaar geen F1-zitje en gaat in afwachting van zijn geluk beproeven in het Japanse Super Formula-kampioenschap. Zoals elk jaar zijn er toch wat verschuivingen, en dat betekent zowel nieuwelingen als oude bekenden die terugkeren. Esteban Gutierrez (Haas F1) en Kevin Magnussen (Renault Sport), mogen opnieuw hun geluk beproeven in de koningsklasse. Die laatste reed vorig jaar nog de eerste race voor McLaren-Honda in afwezigheid van een geblesseerde Fernando Alonso. De echte nieuwelingen zijn Jolyon Palmer (Renault Sport) – GP2 Series-kampioen in 2014 en zoon van ex F1-coureur Jonathan Palmer, Rio Haryanto (Manor GP) – vorig jaar vierde in de GP2 kampioen en Pascal Wehrlein (Manor GP) – vorig jaar op zijn 21ste de jongste DTM-kampioen ooit.

De Wagens

F1_2016_06

Dit jaar geen ingrijpende veranderingen voor wat de aerodynamica en het ontwerp van de wagens betreft. Veel teams bouwen dan ook voort op hun chassis van vorig jaar. De meest opvallende wijzigingen zien we bij de hoofduitdager van dienst om Mercedes van de troon te stoten: Ferrari. Daar is de neus een stuk korter geworden, waardoor ze hoger staat en de luchtstroom gewijzigd is. Ook de achterkant is een stuk compacter geworden, net als de hele wagen eigenlijk. Algemeen is er wel één verandering die bij velen een glimlach op het gezicht zal toveren: het F1-lawaai keert stilaan terug. Weg met de stofzuigers! Dit jaar krijgen de bolides namelijk een extra uitlaat die niet meer gekoppeld is aan de wastegate – de klep in de uitlaat van de turbomotor die voorkomt dat er teveel druk opbouwt. Op die manier is de dempende functie van de klep weg en gilt de F1-motor terug wat meer.

De Races

F1_2016_11

Naar goede gewoonte start het seizoen op 20 maart onder de warme Australische zon in Melbourne. Daar worden de eerste punten van het 21 races tellende seizoen uitgedeeld. Dat zijn twee races meer dan in het seizoen 2015, maar toch duurt het even lang. De nieuwkomers op de kalender zijn Azerbeidzjan op 19 juli en Duitsland op 31 juni. Na een jaartje van afwezigheid staat Hockenheim dus opnieuw op de kalender. Voor ons Belgen is 28 augustus de datum om in je agenda aan te stippen voor een race op het mooiste circuit ter wereld, Spa-Francorchamps.

De Motorleveranciers

F1_2016_07

De teloorgang van de Renault-motor en het geklaag van Red Bull kon vorig jaar met gemak een aflevering van Mooi en Meedogenloos vullen. Dit jaar is er voor beide teams een oplossing gevonden. Red Bull is nog altijd in business met Renault, maar dan wel met de naam Tag Heuer erop. De link met Infiniti verdwijnt dus. Het horlogemerk heeft een geschiedenis in de F1, want het verbond in de jaren ’80 zijn naam al aan de Porsche-turbomotoren van het toenmalige McLaren. Nu nog hopen dat die motor van Techniques d’Avant Garde even precies lopen als een Zwitser horloge.

De Kwalificaties

De FIA keurde het gisteren, 24 februari, goed: vanaf de eerste GP in Australië worden de kwalificaties en de strijd om de polepositie beslist via een knock-outsysteem, waarbij de traagste wagen van het pak telkens afvalt. Deze nieuwe vorm moet de spankracht en de voorspelbaarheid van de kwalificaties vergroten, want nu zullen ook de Zilverpijlen vanaf het begin de limiet moeten opzoeken en hem zeker niet overschrijden. Anders dreigt er een onverbiddelijke exit.

De qualies zullen wel nog altijd in drie sessies gereden worden. Die verlopen als volgt. Q1 duurt zestien minuten en vanaf minuut zeven valt de traagste wagen af. Hierna valt er om de negentig seconden een coureur af, tot er nog vijftien bolides overblijven. Na een korte onderbreking volgt dan de vijftien minuten durende Q2. Na zes minuten begint de afvallingsrace en die zal opnieuw om de negentig seconden een slachtoffer maken tot er nog acht kanshebbers overblijven. In Q3, die veertien minuten duurt valt de eerste rijder af na vijf minuten. Wederom valt er om de negentig seconden een wagen af tot de twee snelsten van de dag in de laatste anderhalve minuut strijden om de pole position. Het gevoel in mijn kleine teen zegt me dat de kwalificaties misschien wel interessanter worden dan de race zelf.

De Verwachtingen

F1_2016_12

De hegemonie van Mercedes en Hamilton was indrukwekkend, maar daar mag en kan dit jaar wel eens verandering in komen. In de eerste plaats lijkt de dreiging vooral uit eigen rangen te komen. Nico Rosberg won vorig jaar, weliswaar nadat Hamilton zich al tot wereldkampioen had getroond, op indrukwekkende wijze de laatste drie races en lijkt vastberaden dat niveau vast te houden. Natuurlijk is die andere Duitser en viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel van Ferrari ook ongeduldig om opnieuw mee te dingen naar de titel.

Uitkijken blijft het ook naar de jonge lefgozers van Torro Rosso, die hun eerste jaar met glans overleefden en nu op zoek moeten naar bevestiging. Wie ook opnieuw zal moeten bevestigen, is de grote broer Red Bull en McLaren-Honda. Want na hun dramatische jaar kunnen ze alleen nog maar vooruitgaan. Of Haas F1 veel groeipijnen zal moeten doorstaan, is natuurlijk de hamvraag. Maar met de ervaring van Grosjean en de Indycar-achtergrond kunnen ze wel eens voor een verrassing zorgen. De andere kapers op de kust zijn nog altijd Williams en Force India die met hun ervaren rijders en betrouwbare bolides de groten af en toe pijn kunnen doen. Wie het beste preparatiewerk geleverd heeft, zien we uiteindelijk gewoon op 20 maart wanneer de lichten eindelijk weer op groen springen.