Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Maakte Hyundai met zijn reguliere i20 nog maar pas een dubbele generatiesprong, dan komen de Koreanen anno 2016 al meteen met een crossover- (en coupévariant) op de proppen. En alsof dat nog niet genoeg was, incorporeert de lancering van de Active-versie ook meteen de intrede van een nieuwe driecilinder bezineturbo: de 1.0 T-GDi met 120 paarden voor 1235 kilo gewicht. DRIVR-materiaal in de junior-klasse?

_V3A2692_3

Wat houdt die ‘Active’-toevoeging precies in? 

Een manier voor Hyundai om duidelijk te maken dat het om een crossover gaat. Dat merk je niet alleen aan de 20mm extra bodemvrijheid, maar vooral aan de unieke voor- en achterbumpers met beschermende bodemplaten, de zilverkleurige dakrails, wielkastverbreders met passende zijschorten en de discrete achterspoiler. Meer dan de helft van al het koetswerk werd trouwens specifiek voor dit model ontwikkeld. Kortom: aanpassingen die de i20 Active een eigen identiteit geven, zonder afbreuk te doen aan het i20-DNA. In vergelijking met met die laatste voelt alles trouwens een pak ruiger aan, alsof je ermee op (stads)safari kan. Of dat evenwel volstaat om hem een crossover te noemen, laten we veiligheidshalve in het midden.

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

En het interieur? 

Dat blijft min of meer hetzelfde. Afgezien van de hogere instap en een strakkere middenconsole met TomTom LIVE-pakket (verkeersupdates en weersvoorspellingen gedurende 7 jaar incluis), zetel je nog steeds in een typisch Hyundai-interieur. Knopjes waar je ze verwacht, een goed schakelende pook, een overschot aan been-, hoofd- en kofferruimte, en ga zo nog maar even door.

New i20 Active (9)

Hoe trekt de nieuwe driecilinder zich uit de slag?

“De gedownsizede 1.0-liter driecilindermotor met directe injectie en compacte turbolader verzekert klanten niet alleen een laag verbruik, maar ook heel wat rijplezier”, aldus Dr. Michael Winkler, Head of Powertrain bij Hyundai. Mooie woorden die vooreerst niet ontkracht worden tijdens het roadbook. De opgegeven 4,8 liter verbruik lijken zowaar haalbaar en ook de dynamiek stelt niet teleur. Zowel de uitvoering met 100 als met 120 pk gebruikt een maximumkoppel van 172 Nm aan 1.500 tpm en katapulteert het autootje van ‘easiest car to drive’ naar ‘aspirant pocket rocket’. Zo gereden gaat het verbruik wel de hoogte in, zoals dat bij alle gedownsizede turbomotoren het geval is.

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Wat doet de combo Active/driecilinder met het weggedrag? 

Bij aanzet lijkt de driecilinder even te twijfelen, maar vanaf 1500 opm krijg je toch een stevige duw in de rug – begeleid door een aangename ‘moped‘-brom. De naald stijgt voldoende snel (met een kleine turbodip halverwege het toerenbereik) en ook het remgevoel laat toe om het tempo gestaag op te drijven. In tegenstelling tot de normale i20 spoort de i20 Active zowaar meer aan tot een dynamisch rijgedrag. De voortrein geeft veel vertrouwen en duwt in extremis hoogstens even rechtuit, terwijl het achtersteven soms wat overhelt. De combinatie van een dansend chassis en brommend driepittertje zorgen dus voor genietbare momenten achter het stuur, en dat aan aanvaardbare snelheden. Jammer genoeg tijdens de perslancering ook bevestigd: “Er komt geen i20 in N-specificatie.”

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Conclusie

De Hyundai i20 Active is met andere woorden een pak meer dan de soms van zijn extra onderdelen. Niet alleen ziet de B-SUV er een stuk volwassener uit, in combinatie met het driecilinderblok rijdt hij zelfs iets beter op de koop toe. Dat je daarvoor een kleine 1.500 euro surplus moet betalen, is dus geheel te rechtvaardigen. Hyundai is lang niet meer de goedkoopste (het testmodel kostte full-option net geen €23.000), maar geeft daar wel almaar meer voor terug.

_V3A2706_3b

HYUNDAI i20 Active 1.0 driecilinder JOY

Plus Min
+ Driecilinder stelt niet teleur – i20 krijgt geen sportviariant

Weggecijferd

Motor 1.0 driecilinder turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 120 pk
Koppel 172 Nm
Transmissie Manuele 6-bak
Acceleratie (0-100 km/h) 10,4 s
Topsnelheid 183 km/h
Gem. testverbruik 5,5 l/100km
CO2-uitstoot 119 g/km
Gewicht 1235 kg
 Prijs (Joy-uitvoering)  22.599 euro

Verdict

8 op 10