Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In een tijdperk waar zowel hot hatches als crossovers steeds meer het voortouw nemen, is het frappant dat er maar weinig merken het beste van de twee werelden trachten te combineren. In het Duitse kamp mogen dan wel premium pocket rockets genre Audi Q3 RS en Mercedes GLA 45 AMG te vinden zijn, Nissan is voorlopig  de enige die het ook op een betaalbare manier doet. En dat is een nobele prestatie op zich.

Waar positioneer je de Juke RS Nismo dan exact?

Out of the box. Probeer deze Nismo met andere woorden vooral niet in een vakje te steken. Enerzijds link je de extravagante looks, de hogere instap en dito rijhouding meteen aan de reguliere Juke. Anderzijds maken de rode accenten, de kuipzeteltjes, het alcantara-lederen stuurtje en het handvol ‘Nismo RS’-badges dan weer een DRIVR-sfeertje om U tegen te zeggen. Al blijven die accenten blijven wel beperkt, waardoor ze geen afbreuk doen aan het speelse stadskarakter van de Juke. Binnenin voelt alles trouwens standaard aan, op het randje van kostenbesparend. De Recaro’s zitten hoog maar niet slecht, de manuele zesbak schakelt heerlijk kort en snedig en het stuur combineert een aangename weerstand met voldoende transparantie.

2015 Nissan JUKE NISMO RS2015 Nissan JUKE NISMO RS

En hoe presteert die combinatie dan?

Als eentje die je maar beter met beide handen in het gareel houdt. Onder de kap ligt immers een hoogtoerig 1.6-liter vier-in-lijn turboblok dat in een kleine 7 tellen naar de honderd kan en verder stuift tot 215 km/u. Het koppel (280 Nm) komt daarbij pas vrij tussen de 3.600 en 4.800 omwentelingen, waarna je nog tot 7.000 toeren 218 onvoorspelbare paarden kan tegenkomen. Het resultaat is een soort van dubbele krachtkromme met twee pieken. De eerste duw komt halverwege het toerenbereik, de tweede net wanneer je het stuur normalerwijze los zou laten om hogerop te schakelen. En net dat vergt wat gewenning, vooral in het nat. Zo schoof ondergetekende meermaals opzij door een onverwachte krachtstoot op nat wegdek. Quickshiften is dus de boodschap, tenzij het werkelijk kurkdroog ligt.

2015 Nissan JUKE NISMO RS

Hoe vertaalt zich dat naar het weggedrag?

Hoe zeer je ook gaat doseren met je rechtervoet, er blijft steeds een zekere nervositeit aanwezig. Vooral bij regenweer – tijdens de testperiode bleef het slechts 1 uurtje droog – lijkt de RS Nismo nog het meest op een losgeslagen hond. De snelle Juke snuffelt van links naar rechts, terwijl je als baasje hopeloos vastklampt aan de erg nerveus sturende leiband. Ga je voor de brutere aanpak, waarbij je de teugels zo strak mogelijk houdt, dan wordt dat op slag beloond. Laat in de rem gaan, insturen en wachten tot het rubber terug wat asfalt vindt tussen de druppels – het werkt, maar niet zonder risico.

Hoe rijdt de Juke RS Nismo in het droge?

Een pak stabieler. Waar het regenachtige weer je nog zweetparels op het voorhoofd bezorgt, verschijnen er op droog wegdek wat lachrimpels. De Nismo laat zich dan beter insturen, je kan vroeger op het gas en de toeren lijken wel oneindig te blijven duren. Grip klimt samen met het vertrouwen een paar treden omhoog en zelfs de handrem is aanspreekbaar om je lijn wat bij te trimmen. Dat je daar niet merkbaar langer voor aan de pomp staat (9,3 liter/100km), doet die glimlach enkel groter worden.

2015 Nissan JUKE NISMO RS

Conclusie?

Een echt koopje kan je de Juke Nismo RS met een vanafprijs van 27.695 euro niet noemen, al krijg je er wel bijzonder veel waar(de) voor terug. Verwacht geen perfecte afwerking en high-end materialen, maar gewoon degelijke en betrouwbare instrumenten. Ook geen makkelijk of comfortabel weggedrag trouwens, maar een uitdaging die de beste DRIVR in je naar boven haalt. Verwacht je eigenlijk gewoon aan bijzonder veel plezier voor je kluiten, zolang het droog ligt tenminste.

NISSAN Juke RS Nismo

Plus Min
+ Snelle RACR – Spoorgevoeligheid

Weggecijferd

Motor 1.6 turbobenzine viercilinder
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 218 pk
Koppel 280 Nm
Transmissie Manuele 6-bak
Acceleratie (0-100 km/h) 7 s
Topsnelheid 215 km/u
Gem. testverbruik 10,6 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km
Gewicht 1.225 kg
 Prijs basismodel  27.695 euro

Verdict

8 op 10