Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

MET:  DS E-Tense Concept, Rimac Concept_S, Audi SQ7 TDI, Volkswagen Phideon, Techrules AT96, Honda Civic Hatchback, Pininfarina H2 Speed Concept, Apollo N, Arrow, Lotus Evora 410, Elise Cup 250, Renault Scenic, Zenvo TS1, Toyota C-HR, Abarth 124 Spider,Volkswagen Phideon, Spyker C8 Preliator, Alfa Romeo Giulia, Bugatti Chiron, Koenigsegg Regera, Porsche 911R, Lamborghini Centenario, Audi Q2, Alfa Romeo Disco Volante Spyder, Ford Fiesta ST200, Aston Martin DB11, McLaren 570GT, Bentley Mulsanne facelift, Mercedes-AMG C43 Coupé, ArashAF10, Volkswagen UP!, Maserati Levante, Renault Mégane Estate, Bentley Continental Flying Spur V8 S, Skoda Vision-S Concept, Porsche 718 Boxster, Audi Q3 RS Performance, Hyundai Ioniq, Opel Ampera-e, Morgan EV3, Volvo V90, Alpine Vision Concept, Pagani Huayra BC, Lexus LC500h, Alpina B7, Ferrari GTC4 Lusso, Ferrari California T Handling Speciale, Jaguar F-Type SVR, Opel GT Concept, …

Met het Salon van Brussel achter de kiezen is het tijd om vooruit te blikken naar één van de belangrijkste afspraken op de expokalender, namelijk de Geneva International Motor Show die voor de pers op 1 maart aftrapt. Dat er wederom de nodige premières te rapen vallen, daar bestaat geen twijfel over. Maar hoeveel er dat zijn, dat weten we vandaag nog niet. Zeker is dat het er genoeg zijn om nu al met onze traditionele vooruitblik te starten, om tegen de opening alles op een rijtje te hebben.

DS E-Tense Concept

DS-E-Tense-concept-2016-01

DS-E-Tense-concept-2016-03DS-E-Tense-concept-2016-02

DS – en dus niet Citroën – heeft zich ondertussen al aan het motorsportgebeuren van de Formula E gewaagd en heeft daar misschien wel de inspiratie gehaald om deze volledig elektrische concept te lanceren. De elektromotor is dan ook afkomstig van Siemens en produceert maximaal 400 pk en 560 Nm. De blikvangers van de strakke concept zijn de koplampen die zich maar liefst 180 graden kunnen draaien en ook het interieur oogt erg futuristisch. [NQ]

Rimac Concept_S

Rimac_ConceptS_02

Rimac_ConceptS_01Rimac_ConceptS_03

“Minder dan duizend pk? Dan mag je niet binnen”, moeten ze in Genève gedacht hebben. Deze Rimac Concept_S heeft er dan ook 1.384 pk, om nog te zwijgen van het koppel van 1.800 Nm. Nu de Rimac Concept_One ondertussen productieklaar is, doen ze er nog een schepje bovenop. Zo is deze Concept_S 50 kg lichter en beschikt hij over 34% meer downforce. Samen met betere rubbers moet het geheel het maximale puren uit het Rimac All Wheel Torque Vectoring system. [NQ]

Audi SQ7 TDI

Audi-SQ7-TDI-01

Audi-SQ7-TDI-02Audi-SQ7-TDI-03

Hij kon niet lang meer uitblijven, de S-versie van de mastodont in het Audi-gamma. Nu is hij er, de SQ7 TDI. Onder de motorkap helaas geen V12, zoals dat wel kon bij de vorige generatie Q7, maar wel een 4.0l V8 TDI die goed is voor 435 pk en 900 Nm. In een luttele 4,8 seconden zit de SQ7 aan 100 km/u en natuurlijk is ook deze begrensd op 250 km/u. Maar er hangt wel een wereldprimeur vast aan de nieuwe motor. De twee turbo’s van de V8 worden namelijk ondersteund door een elektrisch aangedreven compressor (EPC), waardoor er in lage toeren meteen kracht naar de wielen gaat en van het turbogat geen sprake meer is. Om het sportieve werk in deze tank ten volle te benutten is de SQ7 TDI uitgerust met Body roll stabilization en een Quattro sportdifferentieel. [NQ]

Volkswagen Phideon

VW_Phideon_03

VW_Phideon_02VW_Phideon_01

De vervanger van de Phaeton is er, maar laat ons meteen duidelijk maken dat hij enkel in China te verkrijgen zal zijn. De Phideon is met zijn 5050 mm lengte 5 mm korter dan de standaard Phaeton. De luxe saloon werd gebouwd op het platform van de Audi A6 en wordt aangevoerd door een turbocharged 3.0l V6 benzinemotor die goed is voor 300 pk en 400 Nm. Op het salon van Peking wordt er ook een hybride variant verwacht. De look is strak en zakelijk en de voorkant zou een voorbode zijn van de toekomstige VW-modellen. Technisch neemt de Phideon zowel van de A6 als de A8 enkele snufjes over. Zo is hij uitgerust met een head-up display unit, een omgevingssysteem met vier breedbeeld camera’s om makkelijk te manoeuvreren, adaptive cruise control, rijbaanassistentie en verschillende mogelijkheden voor de smartphone via Apple CarPlay, Android Auto and MirrorLink. [NQ]

Techrules AT96

Techrules-AT96-Concept-2016-02

Techrules-AT96-Concept-2016-03Techrules-AT96-Concept-2016-01

Ook al doet de naam vermoeden dat het een nieuwe computermodel is, het gaat hier wel degelijk over een auto. En wel eentje met 8.640 Nm en 1.044 pk. De Techrules AT96 is een technisch hoogstandje dat autotechniek combineert met luchtvaarttechniek. Deze EV doet beroep op het Turbine-Recharging Electric Vehicle oplaadsysteem. Daarin schuilt is een microturbine die microturbine die elektriciteit genereerd en voor de accu’s. Een unieke aandrijflijn die voor minder accu’s en dus ook minder ballast zorgt. Daarmee blijft het gewicht beperkt tot 1.280 kg. [NQ]

Honda Civic Hatchback Concept

2016_honda_civic_hatchback_concept_1_1280x9602016_honda_civic_hatchback_concept_4_1280x9602016_honda_civic_hatchback_concept_2_1280x960

Nu Honda de ultieme Type-R versie van hun huidige generatie Civic op de baan heeft, komt Japan ook met een Civic Hatchback op de proppen. De variant zou 30mm breder, 20mm lager en 130mm langer zijn dan het huidige model, genoeg om zichzelf als grootste van het segment te kronen. Er is keuze tussen twee VTEC-blokken met turbocharger en het reeds bekende 1.6-liter iDTEC-blok. Officiële getallen zijn nog niet beschikbaar, maar ze zullen niet zo ver liggen van hun Amerikaanse broertjes. Dat wil respectievelijk zeggen: +100 pk voor de 1.0-liter, zo’n 175 pk voor de 1.5-liter en +120 pk voor de 1.6-liter i-DTEC. De handbak is standaard, een CVT-automaat aan te vinken. Gelukkig komt hij ook als Type-R, voortbouwend op het nu al fenomenale 2.0-liter turboblok met 300+ pk. Afwachten dus! [AV]

Pininfarina H2 Speed Concept

120125-pininfarina-h2-speed-concept-2
120131-pininfarina-h2-speed-concept-8120128-pininfarina-h2-speed-concept-5

Wordt dit de toekomst? Na twee jaar intensief ontwikkelen en testen, claimt Pininfarina (eindelijk) een eerste racebolide op waterstof gebouwd te hebben. Dit H2 Speed Concept wordt namelijk aangedreven door twee elektromotors uit de racerij, die worden aangestuwd door een ultralichte waterstofcel en waar mogelijk ook energie recupereert tijdens het remmen. De koets werd zo aerodynamisch mogelijk getekend, zonder aan looks of sportiviteit te moeten inboeten. Cijfers zijn er voorlopig nog niet, al kunnen we haast niet wachten om te zien wat dit op een circuit geeft. Na de Formule-E misschien ook een Formule-H? [AV]

Apollo N & Arrow

apollo-arrow-hero

Apollo-N-2016-03apollo-arrow-rear

Apollo kwam naar Genève met twee beesten, het één al wat mooier dan de ander. Beginnen we met de (minder mooie) opvolger van de Gumpert; de Apollo N. Er komt maar liefst 700 pk uit de 4.2-liter V8 van Audi gesputterd, waardoor de sprint slechts 3 seconden duurt en de naald tot 360 km/u doorloopt. De aandrijflijn wordt aangevuld met een Torsen-differentieel en een sequentiële zevenbak. De Remmen zijn van AP Racing, de ABS is van Bosch en de spoiler van … ongeziene grote. Sta je nu al versteld, hou je dan goed vast voor de tweede bolide; de Apollo Arrow. Het volume zakt dan wel twee deciliter, de output stijgt tot 1.000 pk en 1.000 Nm uit de 4.0-liter V8. Dit, in combinatie met een gewicht net onder de 1.300 kg en (ook hier) een sequentiële zevenbak, zorgt voor een nul-tot-honderdtijd van 2,9 seconden en een gelijkaardige topsnelheid. Met andere woorden peilsnel! Padum Tsss. [AV]

Lotus Evora 410 & Elise Cup 250

lotus-evora410-759lotus-evora410-758

lotus-250-carbon-043lotus-250-carbon-044

Nu de Lotus Evora 400 al menig verdict mocht verdragen, besluit Lotus em nog beter te maken als Evora 410. Dat betekent 70 kg lichter, 15% meer downforce en 455 pk uit dezelfde 3.5-liter zescilinder. Dankzij het lichtgewicht van 1325 kg en een lager zwaartepunt klokt de sprint af op 3,9 seconden, al lijkt de rondetijd van 1min28 seconden op Hethel mogelijks nog indrukwekkender. Over verbetering gesproken, met 21 kg gewichtsbesparing en 30 extra paarden, klimt de Elise Cup ook van ‘220’ naar ‘250’. Voluit geschreven zien we tweehonderdveertig paarden, iets meer dan negenhonderd kilogram en een nul-tot-honderd in drie komma negen seconden. Het verschil met de Evora 410? Zes seconden op Hethel en een klasseverschil aan comfort. Dilemma’s, ze worden er niet makkelijker op. [AV]

Renault Scenic

Renault_Scenic_01

Renault_Scenic_02Renault_Scenic_03

De vierde generatie van de Renault Scenic is verfrissend en draagt de stijl mee die het neiuwe Renault-gamma kenmerkt. De monovolume wil tegelijkertijd ook een concurrent zijn voor de SUV’s die de markt veroveren en daarom krijgt hij een hogere zitpositie. Bovendien is deze scenic ook wat groter, al moeten kortere overhangen en 20 inch wielen wel de indruk geven dat hij net compater is. De nieuwe Scenic krijgt zes diesels, waaronder een model met Hybrid Assist, en twee bezines ter beschikking. De dieselmotoren zullen tussen 95 en 160 pk produceren, de bezineversies leveren 115 en 130 pk.

Zenvo TS1

Zenvo_TS1_03

Zenvo_TS1_02Zenvo_TS1_01

Probeer even aandachtig te volgen, want dit is niet de Zenvo ST1 die we al kennen. Dit is de ‘nieuwe’ TS1. Een simpele letterswitch, maar daar is wel degelijk een goede reden voor. De TS1 beschikt over een volledig nieuwe motor. De 7,0 l super –en turbocharged V8 uit de ST1 maakt plaats voor een 5,9 l lichtgewicht twin-supercharged V8. Die drastische wijziging was bij de Denen van Zenvo reden genoeg voor een subtiele naamsverandering. Maar ook de aerodynamica is onder handen genomen. De voorste splitter en de achterste vleugel en diffuser werden herontworpen om nog meer downforce te creëren. Tenslotte kreeg ook het interieur van de Zenvo TS1 een nieuwe look.

Toyota C-HR

011-toyota-chr-geneva

009-toyota-chr-geneva010-toyota-chr-geneva

We kregen de C-HR al eerder te zien, maar in Genève etaleerden de Japanners nu ook de productieversie. En die verschilt niet zoveel van de gewaagde concept. De mid-size crossover met coupé looks is een vierdeurs, maar dat is enigszins weggemoffeld door de camouflage van de deurknoppen in de C-stijlen. Net zoals de nieuwe Prius staat de C-HR op het TNGA-platform. Een volledig hybride 1.8 l motor van 122 pk behoort dus tot de mogelijkheden en die zou minder dan 90g/km CO2 uitstoten. Het meest opmerkelijke is misschien wel dat Gazoo Racing een Toyota C-HR zal klaarmaken om deel te nemen aan de 24u van de Nürburgring. Benieuwd hoe dat eruit zal zien.

Abarth 124 Spider

abarth-124-spider-001

abarth-124-spider-006abarth-124-spider-rally-002

De Fiat 124 Spider alias het zwaardere maar ook krachtigere broertje van de Mazda MX-5, die is al even publiek. Maar de gepeperde Abarth-versie van de Italiaanse roadster? Daar wisten we eigenlijk nog niets van. Gelukkig staat er in Genève een tweekleurige 124 met een tot 170 pk gekietelde versie van de 1.4 turbobenzine te blinken – inclusief Bilstein-schokdempers, Brembo-remmen en een standaard sperdiff. Goed voor een 0 tot 100-tijd van 6,8 seconden, een top van 230 km/u en nog meer pret in de bochten. En alsof dat nog niet genoeg is, doet Abarth er nog een schepje bovenop met een heuse rallyversie die 300 pk uit een geblazen 1.8 puurt. Naar eigen zeggen om in 2017 weer te gaan deelnemen aan de rallysport! [KD]

Volkswagen Phideon

vw-phideon-dqsafgthr-259

vw-phideon-dqsafgthr-260vw-phideon-dqsafgthr-261

Volkswagen heeft intussen ook de Phideon onthuld in Genève. Het wordt een luxueuze slee op het platform van de Audi A6, die zich met z’n volle 5050 mm lengte en optionele luchtvering enkel op de Chinese markt laat verkopen. Het moet een soort voorbode zijn voor de tweede generatie Phaeton. Onder de kap van de vierwielaangedreven Phideon wordt vooreerst voorzien van een 3.0-liter V6 benzineblok met 300 pk en 400Nm koppel, al komt daar later ook een 2.0-liter viercilinder of hybridecombo te liggen. Binnenin krijgen de Chinezen ten slotte een melange tussen snufjes van de A6 en A8 aangeboden. Voor ons blijft het echter wachten op de nieuwe Phaeton. [AV]

Spyker C8 Preliator

c8-preliator-201600003

c8-preliator-201600008c8-preliator-201600011

Het is maar al te verleidelijk om de cynische toer op te gaan als je over Spyker schrijft. Van de B6 Venator (die in 2013 voorgesteld werd en in 2015 zou afgeleverd worden) is er bij ons weten niets gekomen, terwijl er in Genève alweer een nieuwe belofte staat te blinken: de C8 Preliator. Hoewel die duidelijke gelijkenissen vertoont met eerstgenoemde, zou het om een nieuw model gaan met de gekende 4.2 V8 van Audi. Het onderstel is getuned door Lotus, de remmen zijn van AP. Standaard krijg je een manuele zesbak, met een zestrapsautomaat in optie. Er worden slechts 50 Preliators geproduceerd, telkens met 525 pk voor een klassieke sprint in 3,7 seconden. Maar daarvoor moeten de laatste C8 Ailerons wel eerst afgemonteerd worden. Al wisten wij wederom niet dat die ook nog in productie waren. [KD]

Alfa Romeo Giulia

alfa_romeo_giulia_super_10

alfa_romeo_giulia_14alfa_romeo_giulia_20

Over de nieuwe Alfa Romeo Giulia is al veel (digitale) inkt gevloeid. Niet in het minst over de lanceringsdatum van de reguliere versies, die al tig keer uitgesteld is. Volgens de een omdat het model gebuisd is voor de interne crashproeven, volgens een ander omdat de Giulia er echt wel ‘boenk op’ moet zijn. ‘Anders’, zo zegt Sergio Marchionne, ‘pakken we ons boeltje met Alfa Romeo’. De standaardversies zien er in ieder geval nog patent uit zonder de Quadrifoglio-opsmuk, terwijl de nieuwe motoren eveneens up-to-date lijken: een 2,0 liter turbobenzine van 200pk die met een automatische achttraps Q-Tronic-transmissie werkt en twee vermogenstrappen van de 2.2 JTDm turbodiesel. De krachtigste versie van 180 pk is meteen de zuinigste dankzij een ecostand die de CO2-uitstoot onder de 100 gram zou brengen. Ongetwijfeld geholpen door het relatief lage leeggewicht van 1385 kilo. Van de 150 pk-uitvoering zijn er nog geen verbruikscijfers bekend. Beide vermogenstrappen zijn trouwens leverbaar met een handbak én bovenvermelde automaat. Nu alleen de echte lanceringsdatum nog… [KD]

Bugatti Chiron

01_chiron_front_web

05_chiron_34-rear_web04_chiron_side_web

Het beest is los en de cijfers zijn, wat had je verwacht, meer dan indrukwekkend. De 8.0l W16 met vier turbo’s is ook in de Chiron aanwezig, maar die zorgt deze keer wel voor 1.500 pk en een koppel van 1.600 Nm. Launch Control aan en al die paardjes brengen de 1.995 kg zware Chiron in 2,2 s naar honderd. Wil je je gezicht helemaal zien wegtrekken, dan kan dat al in 13,6 seconden wanneer je de driehonderd bereikt en vervolgens bij de begrensde top van 420 km/u hopelijk niet van je sus gaat. Wie de Chiron op zijn oprit wil zien verschijnen, mag daarvoor 2,4 miljoen neerleggen. De oplage van de übersupercar wordt beperkt tot 500 stuks. [NQ]

Koenigsegg Regera

koenigsegg_regera_front

koenigsegg_regera_rearkoenigsegg_regera_rear

Het beest is los en de cijfers zijn, wat had je verwacht, meer dan indrukwekkend (bis). In 2,8 tellen naar 100 km/u, daar wint de Chiron nog, maar in 10,6 sec zit de Regera al aan 300 km/u. Misschien zit zijn lagere gewicht van 1.590 kg daar voor iets tussen. Die vlotte overgang maakt deze productieklare Regera dankzij het Koenigsegg Direct Drive-systeem, dat de versnellingsbak volledig overbodig maakt en zo 50 % minder energie zou verliezen. Drie elektromotoren, samen goed voor 800 Volt, die gekoppeld zijn aan een 5,0l V8 met dubbele turbo zorgen eveneens voor 1.500 pk, maar ook 2.000 Nm. Hoeveel er gemaakt zullen worden, is nog niet duidelijk. Maar de eerste Regera’s zouden eind 2016 geleverd worden. [NQ]

Porsche 911R

De nieuwste telg van de 911-familie is er eentje voor de liefhebber pur sang en wordt daarom uitsluitend met een manuele zesbak geleverd. Bovendien is het een lichtgewicht, want met zijn 1.370 kilo is de 911R zelfs 50 kilo lichter dan de GT3 RS. Qua looks heeft hij de nieuwkomer wel iets wel van de GT-reeks, maar het is de enorme spoiler die ontbreekt. Al krijgt deze R wel een intrekbare spoiler, net als bij de Carrera. Onderhuids delen ze trouwens hetzelfde DNA: een 4.0l zescilinder boxer van 400 pk en 560 Nm. Wie snelle handen en voeten heeft, stuwt de 911R in 3,8 sec naar 100 km/u. De topsnelheid ligt bij 323 km/u. De R krijgt nog een herwerkt chassis van de GT3, inclusief diens achterwielsturing en keramische remmen. Het kleurenschema verwijst naar de originele R uit de jaren ’60. [NQ]

Lamborghini Centenario

Lambo_Centenario_01

Lambo_Centenario_02Lambo_Centenario_03

De Centenario is een eerbetoon aan oprichter Ferrucio Lamborghini, die 100 jaar geleden geboren werd. Na de Sesto Elemento en de Veneno is dit een nieuw ‘specialleke’ van Lamborghini – en wat voor één. Blits, snel en exclusief met een V12 van 770 pk die in 2,8 sec naar 100 km/u trekt en in 23,5 sec naar 300 km/u. De topsnelheid is nog niet bekend, maar die zou de 350 km/u moeten passeren. De looks kan je niet anders dan extreem noemen, en zeldzaam word de Centenario natuurlijk ook. Er zullen 20 coupés en 20 roadsters verkocht worden van Lamborghini’s meest potente vierwieler tot dusver. En die zijn ondertussen allemaal de deur uit voor de prijs van 1,75 miljoen euro. [NQ]

Audi Q2

001-audi-q2_0

003-audi-q2002-audi-q2

Omdat elk gaatje in het gamma opgevuld moet worden. Onder dat motto presenteert Audi de nieuwe Q2 – of moet dat ‘een potige A3’ zijn? De compacte cross-over is wel kleiner en met zijn 1.250 kg ook lichter dan een A3 sportback, maar zou binnenin wel meer ruimer gaan aandoen door de hogere opbouw. Op gebied van motorisatie is er keuze uit drie TFSI’s en drie TDI’s, van 1.0 tot 2.0 liter en van 116 tot 150 pk. De Q2 komt enkel als een vijfdeurs en een vijfzitter. Uiterlijk oogt het geheel best fris en wie wil ziet er zelfs wat R8 in, met de C-pilaar die naar de ‘blades’ van Audi’s topmodel knipoogt. [NQ]

Alfa Romeo Disco Volante Spyder

Carrozzeria-Touring-Disco-Volante-Spyder-02

Carrozzeria-Touring-Disco-Volante-Spyder-09Carrozzeria-Touring-Disco-Volante-Spyder-05

De Alfa Romeo Disco Volante door Touring Superleggera behoort volgens menigeen tot de knapste creaties van het afgelopen decennium. De vraag is alleen: geldt dat ook voor de Spyder-versie die de coachbuilder – wederom op basis van de oude Alfa Romeo 8C – voorstelt in Genève? Zo puur als een coupé kan het lijnenspel van een cabrio immers niet zijn, ook al gaat het hier eerder om een Targa met twee ‘hood scoops’ op het achterdek. Een automatische dakconstructie heeft de op zeven stuks beperkte Spyder niet, wel twee carbon panelen die in samenwerking met Alfa zelf ontwikkeld zijn. Motorisch blijft alles bij het oude, waardoor ook de al fresco-versie met de 4,7 liter grote V8 van de Maserati GranTurismo gezegend is. Binnenin begint de Disco Volante zijn ware aard (en bijhorende leeftijd) wel te tonen. [KD]

Ford Fiesta ST200

Ford-Fiesta-ST200-01

Ford-Fiesta-ST200-03Ford-Fiesta-ST200-06

Op het eerste zicht lijkt de vermogenswinst een maat voor niets. De standaard Fiesta ST heeft immers ook 200 pk dankzij een slimme overboostfunctie. Dus wat is het nut precies van de ST200? 215 pk en 30 Nm extra natuurlijk, aangezien het ECU-trucje ook op de zwanenzang van de huidige generatie Fiesta toegepast wordt. Daarnaast is zowat het hele chassis (nog) strakker getrokken, terwijl de eindoverbrenging ingekort is om nog energieker over te komen. Het stuurhuis is sneller en de remmen achter zijn beter, maar een sperdiff moet de ST nog steeds ontberen. In de plaats komt er wel een gefaseerd ESP met torque vectoring-functie. En daarmee weten we nu wel zeker dat er geen Fiesta RS meer in het vat zit. Al ga je daar na dit bommetje niemand meer over horen klagen. [KD]

Aston Martin DB11

Aston-Martin-DB11-03

Aston-Martin-DB11-04Aston-Martin-DB11-01

Hoewel Aston Martin sinds enige tijd vervlochten is met Mercedes-AMG, gaat de vervanger van de twaalf jaar oude DB9 toch zijn eigen weg bewandelen. Zo is het chassis van de DB11 niet direct verwant met dat van de AMG-GT, en komen er pas later V8-motoren van Duitse makelij aan te pas. De wagen die in Genève voorgesteld wordt, heeft namelijk nog steeds een dubbel geblazen V12 van 5,2 liter – goed voor pakweg 600 pk. Mocht je je trouwens afvragen waarom de neofiet niet gewoon DB10 heet, dan zijn daar twee goede redenen voor. Eerst en vooral is die naam al ingenomen door de dienstwagen van 007 in Spectre (die tien keer exclusief voor de film gebouwd werd). En anderzijds heeft Aston altijd de gewoonte om een getal over te slaan, omdat de technologische evolutie dan groter lijkt. Mag ook wel na 12 jaar status quo. [KD]

McLaren 570GT

McLaren_570GT_01

McLaren_570GT_03McLaren_570GT_02

De luxueuzere versie van de 570S, dat is deze 570GT. Daarenboven is de GT ook ruimer, want met zijn 350 liter laadruimte kan je er al een reisje mee ondernemen. Die laadruimte heeft hij grotendeels te danken aan een E-Type-achtig achterdeurtje. Naast 130 liter stouwvolume vooraan onder de kap komt er zo nog 220 liter vrij bovenop de motor, dankzij een zogenaamd ‘Touring Deck’. Bovendien ziet het verlengde glazen dak er ook gewoon knap uit. De achterkant is wel bijgepunt er ziet er nu iets anders met een nieuwe spoiler en een doorlopend ‘upperdeck’. Op motorisch vlak verandert er niets, de 570 GT krijgt dezelfde 3,8 l TwinTurbo van 570 pk als de 570s. Maar de GT zou wel comfortabeler zijn. [NQ]

Bentley Mulsanne facelift

Bentley_Mulsanne_01

Bentley_Mulsanne_02Bentley_Mulsanne_03

De line-up van de Mulsanne werd naar aanleiding van Genève uitgebreid naar vier modellen: de standaardversie van Bentley’s grootste slee, de Mulsanne Speed en twee modellen met verlengde wielbasis. Een daarvan biedt meer beenruimte aan, de andere voorziet zes plaatsen waarbij de vier passagiers achtereen per twee naar elkaar toe gericht zitten. Daarbovenop krijgt de Mulsanne ook een moderne en verchroomde snoet en werd het chassis aangepakt om de rit nog meer te verfijnen. De opper-Bentley komt nog altijd standaard met een 6,75 l achtcilinder van 512 pk die de mastodont toch in 5,1 sec naar 100 weet te brengen. [NQ]

Mercedes-AMC C43 Coupé

Mercedes-AMG C 43 Coupé, (A 205), 2016

De C43 is de tweede AMG C-Klasse Coupé die Mercedes op het publiek loslaat na de achterwielaangedreven C63 Coupé. De vierwielaangedreven C43 Coupé krijgt logischerwijs het knappe 4matic-systeem mee, en daarnaast ook een 3.0 l V6 BiTurbo van 367 pk. Dus geen V8 van 510 pk zoals in de C63 AMG. Ook geen zeventrapsautomaat met dubbele koppeling trouwens, maar de 9G-Tronic automaat die je in 4,7 sec naar 100 km/u helpt en pas stopt bij de begrensde 250 km/u. Deze ‘kleine’ AMG maakt deel uit van de nieuwe C43-lijn waarvan er in totaal zes modellen op de markt zullen komen in 2016, waarvan de SLC 43 AMG (de oude SLK dus) de spits afbeet. [NQ]

Arash AF10

arash-af10-001-1

arash-af10-004-1arash-af10-016-1

“Is this the real life or is this just fantasy?” Na de hallucinante Koenigsegg One:1, is er misschien wel een nieuwe power-to-weight-koning. Het Britse Arash komt namelijk naar Genève met een 2.080 pk-sterke AF10. Al die kracht komt van een hybride aandrijflijn die een 6.2-liter V8 met supercharger (900pk) met vier elektromotors (1.180pk) combineert en de bolide van maar liefst 2.280 Nm koppel voorziet. De kracht is zelfs zo overdreven dat de AF10 met vijf versnellingsbakken komt; per elektromotor één plus keuze tussen een manuele zesbak en een automaat met flippers. Over het gewicht wordt nog in alle talen gezwegen, al staat de sprinttijd naar 100 km/u wel al vast op 2,8 seconden, terwijl de topsnelheid boven de 330 km/u zou liggen. De standaardversie kost je 1,4 miljoen euro. Wil je een RACmet rolkooi, brandblussysteem en intercom, dan komt er €130.000 bij. Wil je een reguliere supercar, dan krijg je voor €445.000 een versie met 550 pk. Als die maar niet uit elkaar valt … [AV]

Volkswagen UP

2016-geneva-volkswagen-up-refresh-008-1

2016-geneva-volkswagen-up-refresh-014-12016-geneva-volkswagen-up-refresh-019-1

Sinds z’n introductie in 2011, veranderde er niet bijzonder veel aan de “UP!”. Reden te meer voor Volkswagen om zowel visueel, motorisch als technisch een stap vooruit te zetten op het salon van Genève. De look wordt lichtjes scherp gezet met enkele subtiele aanpassingen aan de voor- en achterbumpers, inclusief nieuwe lichtunits. De grootste verbetering is echter boven de voorwielen te vinden. Daar komt een turbogeblazen 1.0-liter driecilinder te liggen met 90 pk, 160 Nm koppel, een sprinttijd van 10 seconden en een theoretisch verbruik van 4,3 l/100 km. Ten slotte krijgen de topuitrustingen een 5 inch touchscreen en een betere integratie voor je smartphone, alsook een optioneel BeatsAudio systeem met 300 Watt verdeeld over zeven luidsprekers. Bijzonder hip, alleen niet in het geel. [AV]

Maserati Levante

Maserati_Levante_01Maserati_Levante_03Maserati_Levante_02

Als Porsche, Bentley en Jaguar met een SUV op de markt komen, dan kan Maserati niet uitblijven. De Levante is de volledig nieuwe luxe SUV van het Italiaanse merk met de drietand. De GranTurismo-achtige grille maakt de Levante meteen herkenbaar als Maseratie en de achterkant doet denken aan de Ghibli. Op gebied van motorisatie hebben die twee nog meer gewoon, want de 3.0 l V6 twinturbo uit de Ghibli Saloon schuilt ook in deze Levante en komt in drie krachtuitvoeringen van 250 pk tot 350 pk. Maar de topversie is de V8 die we kennen van de Quattroporte en in de Levante goed is voor 450 pk, een 0 tot 100-tijd van 5,2 seconden en een topsnelheid van 260 km/u. Alle modellen komen met een achttrapsautomaat, maar ook standaard vierwielaandrijving en adaptieve demping. Tegen 2018 wordt er ook een plug-in hybride verwacht.

Renault Mégane Estate

01-Wereldpremiere-nieuwe-Renault-Megane-Estate-op-Autosalon-Geneve02-Wereldpremiere-nieuwe-Renault-Megane-Estate-op-Autosalon-Geneve

Voor het eerst toont Renault de Mégan Estate aan de wereld in Genève en dat daar doet het hem meteen zijn sportieve jasje aan in de GT-uitvoering. Uiterlijk komt dat meteen tot uiting door zijn grote luchtinlaten en honingraten in de voorste bumper. Achteraan valt de titanium uitlaat het meeste op. Dankzij de 4Control-vierwielbesturing zal de Mégane Estate zijn sportieve looks ook op het asfalt uitdrukken met een nauwkeurig stuurgevoel en een maximaal rijplezier. Renault geeft nog mee dat deze stationwagen de langste laadruimte heeft in zijn klasse. Verder info over de specs komt er op 1 maart bij de voorstelling in Genève.

Bentley Flying Spur V8 S

Bentley_FlyingSpurV8S_01Bentley_FlyingSpurV8S_02Bentley_FlyingSpurV8S_03

Een model tussenin, dat is wat je deze V8 S kan noemen, want hij neemt zijn plaats in tussen de Flying Spurs met de gewone V8 en de W12. De 4.0l V8 van deze S-versie produceert met zijn 528 pk zo’n twintigtal paarden meer dan de reguliere V8. Daardoor zet hij in 4,6 sec vlotjes de 100 op de teller en vliegt hij door tot maar liefst 305 km/u. De ‘S’ moet er voor zorgen dat deze Flying Spur een beter koppelrespons krijgt en ook de ophanging, de demping en de electronic stability control werden gereviseerd om het rijgedrag te verbeteren. Om de Flying Spur S in de hand te houden is er standaard een sportstuur voorzien.

Skoda Vision-S Concept

Skoda_VisionS_02Skoda_VisionS_01

De Skoda Vision-S is een voorproefje van de toekomstige plug-in hydride SUV van het Tsjechische automerk, de Kodiak, die in 2017 op de markt zal komen. Of er uiterlijk nog veel zal veranderen is dan ook maar de vraag. Moet eigenlijk niet, want de Vison-S ziet er best wel strak uit. De SUV is gebouwd op het MQB-platform van o.a. de VW Tiguan en Audi A3 en zal plaats bieden aan zes mensen. De wagen is voorzien van een 1.4 TSI viiercilinder van 156 pk en krijgt daarnaast nog twee elektromotoren. Eén elektromotor vooraan van 40 kW en één achteraan van 85 kW, zo is het gecombineerd goed voor 225 pk. Een 12,4 kWh lithium-ionbatterij zorgt voor een bereik van 50 km, een lage uitstoot van 45 g/km en een verbruik van amper 1,9 l/100km. De topsnelheid zal rond de 200 km/u liggen en in 7,4 seconden zit de Vision-S aan 100.

Porsche 718 Boxster

porsche-3edfedsf-719-bosxster-090

porsche-3edfedsf-719-bosxster-105porsche-3edfedsf-719-bosxster-092

Geen reden om het te verzwijgen. Porsche keert met de 718 Boxster terug naar de viercilinder sinds die in 1995 samen met de 968 verdween. Stilstaan is achteruitgaan en gelukkig hoeft de algemene trend van downsizing niet meteen krachtverlies te betekenen. Zo duwt de 2.0-liter variant nog steeds een kleine 300 pk, terwijl de 2.5-liter Boxster S het totaal op 350 pk zet. Ook op vlak van looks verandert er volgens Porsche heel wat. Grotere luchtinlaten voor- en achteraan en een ‘opvallend’ accentuerende strook tussen de achterlichten zou de 718 met andere woorden net herkenbaar moeten maken. Naast de verbeterde sprinttijd van 4,2 seconden – tot 0,2 seconden sneller dan de Cayman GT4 – willen we vooral nog meegeven dat em maar liefst 10% directer stuurt door een gereviseerde stuurkolom en dat je optioneel het Porsche Active Suspension Management (PASM) kan aanvinken, wat de Boxster 10 mm dichter naar de grond brengt. Ongetwijfeld eentje om in de gaten te houden. [AV]

Audi Q3 RS Performance

audi-rsq3-p-web-816
audi-rsq3-p-web-8212014_audi_rs_q3_14

Zag collega Ameye destijds liever het zwaartepunt wat zakken, dan biedt Audi met hun Performance Pack enkel een upgrade van het 2.5-liter vijfcilinderblok aan. De verbeterde koeling en betere benzinepomp zorgen voor 27 paarden en 15 Newtonmeter extra, genoeg om vier tienden van de sprinttijd te knagen en zo slechts één tiende trager dan de huidige BMW M3 de honderd aan te tikken. Audi haalt er trouwens ook de begrenzer af, wat ervoor zorgt dat je na die 4,4 seconden tot 270 km/u door kan gaan. Jammer dat er voor die €4.325 verder niet aan de RS Q3 wordt geraakt, gelukkig blijven het verbruik en de uitstoot nog onveranderd. [AV]

Hyundai Ioniq

hyundai-ioniq-1

hyundai-ioniq-4hyundai-ionic-web

Hyundai waagt zich – naast hun ontwikkelingen met de Fuelcell – in Genève aan een volledig elektrische ‘Ioniq’ en komt daarmee rechtstreeks in het vaarwater van Godfather Prius. De slimme ‘ionverbruiker’ komt trouwens er in drie versies: elektrisch, plug-in hybride en volledig hybride. Die hybride ontstaat uit de combinatie van hun 1.6-liter Kappa GDi en een lithium-ion batterij die een magnetische elektromotor aandrijft, goed voor respectievelijk 103 pk en 147 Nm gekoppeld aan 44 pk en 170 Nm. Voor het onderstel spelen de Koreanen leentjebuur bij zusterbedrijf Kia. Een nieuw ontwikkeld, sterker en lichter platform dat zo weinig mogelijk compromissen belooft te sluiten tussen sportief en efficiënt (lees: zuinig) rijden. [AV]

Opel Ampera-e

Opel-Ampera-E-1

Nu Chevrolet (bijna) niet meer actief is aan deze kant van de Atlantische Oceaan, laat General Motors hun Bolt naar hier zwemmen als Opel Ampera-e. Niet te verwarren met de elektrische Ampera sedanversie, is de Ampera-e een vijfdeurs Hatchback met licht aangepaste ‘Bolt-looks’. Veel details kunnen we nog niet meegeven, al zal het rijbereik waarschijnlijk rond de 320 km en de output rond de 200 pk en 360 Nm koppel cirkelen dankzij het 60 kWh batterijpakket. Nu nog hopen dat hij even betaalbaar is als beloofd. [AV]

Morgan EV3

morganev3-569
morganev3-568morganev3_0

Morgan wil een jonger publiek aanspreken en richt zich daarvoor op de toekomst. Met een elektrische driewieler dan nog wel! Dit EV3 (concept) ruilt het 2.0-liter V-twin motorblok om met eentje op stroom en legt de nadruk tegelijk vooral op gewichtsbesparing. Hun eerste prototype woog daardoor al een kleine 50 kg minder, wat in combinatie met het 76-pk sterke Potenzablokje voor een nul-tot-honderdsprint van 8,5 seconden en een bereik van 241 km zorgde. Cijfers die met de nieuwe versie in Genève enkel maar kunnen verbeteren. Samen met wat kleine aanpassingen aan het ontwerp. Bang voor een mindere belevenis? Morgan stelde Autocar al gerust: “You adapt to the noise of the wind and the sensation in place of the engine, and it’s exhilarating and impressive in different ways, not least because of the acceleration. The weight distribution is similar so it’s very familiar to handle, and you can disturb the rear wheel in a corner.”[AV]

Volvo V90 Break

volvo v90 1volvo V90 3volvo V90 2

Sierde Volvo’s nagelnieuwe S90 onlangs nog de beursvloer in Detroit, dan brengen de Zweden hun V90 Break mee naar Genève. In navolging van de ‘schaalmodelfoto’s’, lekken nu ook de officiële persfoto’s prematuur naar de buitenwereld; ondertussen al de ongeschreven regel. Op vlak van looks, sluit de ‘V’ perfect aan bij de S-versie, zonder al te veel aan elegantie in te boeten. Onder de kap worden dezelfde motorisaties als bij de XC90 verwacht – inclusief de T8 plug-in (super)hybride met net geen 400 pk -, niet verwonderlijk als je weet dat de V90 op hetzelfde SPA modulaire platform staat. Binnen worden ten slotte niet afwijkingen van de sedan verwacht. Zweeds topdesign dus. [AV]

Alpine Vision Concept

alpine-vision-concept-07

alpine-vision-concept-08alpine-vision-concept-03

Hoewel we de echte productieversie wat graag op Genève hadden gezien, moeten we het nog tot eind 2016 doen met – alweer – een ontwerpstudie van de nakende Alpine sportwagen. De Vision zou wel dicht bij de straatversie staan en enkel nog in de details verschillen. Dat er in het midden een 1,8 liter-grote benzineturbo van pakweg 300 pk komt te liggen (die ook in de volgende RenaultSport-modellen dienst gaat doen), is nu al zeker. Ook dat RS de chassisafstelling van de 1100 kilo lichte achterwielaandrijver voor zijn rekening heeft genomen. Wapenfeiten die samen goed zijn voor een 0 tot 100-tijd van ‘minder dan 4,5 seconden’.Bovendien ziet de Vision Concept er best gelikt uit, ook al baren de foto’s van de stuurflippers de puristen nu al zorgen. [KD]

Pagani Huayra BC

pagani-huayra-bc-278823-800

pagani-huayra-bc-278825-800pagani-huayra-bc-278827-800

De Huayra is sowieso al geen lieverdje, maar met de BC wordt de supercar van Pagani nog wat monstrueuzer. De cijfers zijn bekend en de AMG V12 zal maar liefst 789 pk en 1.089 Nm uitspuwen. Om de beleving nog wat indrukwekkender te maken ontwierp Pagani een nieuwe 7-trapsautomaat die de schakeltijd van 150milliseconden naar 75 milliseconden verkort. Daarnaast heeft deze Huayra BC nog een afslankingskuur van 132 kg gegeven ten opzichte van het al lichte normale gewicht van 1.350 kg. Zo komt zijn totaalgewicht uit op slechts 1.218 kg! Dat gewicht behaalde het dankzij nieuwe titanium uitlaten, lichtere velgen en het gebruik van een nieuwe carbon dat 20% sterker, maar ook 50% lichter is dan de gewone koolstofvezel. De bijhorende sprinttijd is helaas nog niet bekend.  En ook op de vraag ‘Waar staat de afkorting BC voor? moeten we het antwoord ook nog even schuldig blijven. De BC is bovendien een eerbetoon aan de in april overleden autoverzamelaar Benny Caiola. Mocht je trouwens nog eentje willen strikken, dan ben je eraan voor de moeite: de twintig exemplaren, met een kostprijs van 2,5 miljoen euro elk, zijn al lang de deur uit. [NQ]

Lexus LC 500h

Lexus-LC-500h-003

Lexus_LC500h_01Lexus_LC500h_02

Na de LC 500, die een klassieke V8 heeft en vorige maand in Detroit werd voorgesteld, pakt Lexus in Genève uit met de hybrideversie van zijn über-coupé. De V8 die verdwijnt en maakt plaats voor een 3,5 l V6. De combinatie van de benzine en elektromotor is goed voor 359 pk die naar de achterwielen vloeien en in minder dan 5 seconden naar 100 spurten. Schakelen gebeurt in de LC 500h bovendien door een automatische vierbak, jawel je leest het goed, vier! Deze sportieve hybridejongen krijgt het nieuwe Multi Stage Hybrid System mee, de vervanger van de huidige Hybrid Synergy Drive die terug te vinden is in alle hybride Lexi en Toyota-modellen. Het nieuwe systeem moet zorgen voor betere prestaties, meer rijplezier én meer efficiëntie. [NQ]

Alpina B7 

Alpina_B7_01
Alpina_B7_03Alpina_B7_02

Je kijkt hier mogelijks naar de beste BMW 7 ooit. Al mogen we dat eigenlijk niet zeggen, aangezien dit natuurlijk een Alpina is. En wat voor een. De B7 haalt maar liefst 600 pk uit zijn 4.4-liter grote twin-turbocharged V8 en bereikt in een schamele 3,6 seconden al de honderd. Daarna gaat hij door naar een top van 315 km/u. Om dat grote lichaam van de 7-reeks stabiel te houden, doet de luchtophanging van de B7 een beroep op Dynamic Damper Control en Active Roll Stabilisation – met name om zijn gewicht wat te verbergen. De interieur- en exterieurkenmerken zijn verder typisch Alpina, maar daarom niet minder smaakvol. Benieuwd of de aangekondigde M760Li xDrive daar iets tegen in te brengen heeft. [NQ]

Ferrari GTC4Lusso

Ferrari_GTC4Lusso_01Ferrari_GTC4Lusso_03Ferrari_GTC4Lusso_02

De vervanger van de FF is – zoals je allicht zelf gezien hebt – eerder een facelift met een cryptische naam. Toch vallen er onderhuids wat verschillen op te tekenen voor deze opgefriste supercar voor vier. De V12 zit nog altijd in het vooronder, maar beschikt wel over 30 extra pk’s voor een totaal van 690 paarden. Ook het koppel stijgt naar 697 Nm. De topsnelheid bedraagt nu 334 km/u. Voor het eerst wordt ook het 4RM Evo-systeem ingezet, dat zorgt voor de krachtoverbrenging naar alle vier wielen, gekoppeld aan achterwielsturing. Daardoor wordt het geheel nu de 4RM-S gedoopt. Bovendien is het systeem aan het nieuwste E-differentieel en de SCM-E dempers gekoppeld. Veel afkortingen dus, voor wat ongetwijfeld weer een bom op wielen wordt. [NQ]

Ferrari California T ‘Handling Speciale’

Ferrari_CaliforniaTHS_02

Uiterlijk verandert er amper iets aan deze California T ‘Handling Speciale’, de matte grille en diffuser zijn de opvallendste veranderingen. De grote nieuwigheden bevinden zich onderhuids. Om de California T-bestuurder wat meer het gevoel te geven dat hij echt in een sportwagen zit wordt de demping 16 % stijver aan de voorkant en 19 % stijver aan de achterkant. In de Sport-stand moet de interactie tussen de krachtbron en de transmissie sneller worden dankzij aangepaste software en ook de ophanging moet dankzij de elektromagnetische SMC3-techniek voor een hoger reactievermogen zorgen. Aan het vermogen wordt niet geraakt, de California T HS bezit nog altijd 560 pk die goed is voor een topsnelheid van 316 km/u. [NQ]

Jaguar F-Type SVR

Jaguar-F-Type_SVR_2017_1024x768_wallpaper_03

Jaguar-F-Type_SVR_2017_1024x768_wallpaper_01Jaguar-F-Type_SVR_2017_1024x768_wallpaper_02

Neem een F-Type R, maak hem sterker, sneller en lichter en je krijgt deze F-Type SVR. Sneller, want de 575pk van de 5 liter supercharged V8 stuwt de SVR naar de magische grens van de 200 mph, ofwel 322 km/u, de cabrioversie die van de SVR moet het met 10 km/u minder doen. De spurt naar 100 km/u gebeurt nu in 3,7 sec, een tijdswinst van 0,4 sec t.o.v. de F-Tye R. De wielen die dit geweld op het asfalt moeten houden worden breder en tegelijkertijd lichter. Dat en de carbon keramische remmen zorgen voor een gewichtsverlies van 21 kg. Uiterlijk valt vooral de nieuwe achtervleugel op, maar ook de achterdiffuser wordt groter en de voorste luchtinlaten zijn herontworpen. [NQ]

Opel GT Concept

Opel_GTConcept_01Opel_GTConcept_02Opel_GTConcept_03

Blits, is het eerste woord dat bij me opkomt bij het zien van deze Opel GT Concept. De wagen is de voorstelling van de toekomst van het Duitse merk. De wagen bezit het DNA van de eerdere GT en de Monza Concept en een toonbeeld van het puristische design van Opel. Daarom heeft de GT Concept geen portiergrepen, geen ruitenwissers en ook geen buitenspiegels. In plaats van buitenspiegels bieden twee camera’s een goed en dodehoekvrij zicht naar achteren. Om het geheel sportief te houden focust Opel zich op een laag gewicht van minder dan 1.000 kg. De 1.0 liter driecilinder turbomotor van de tweezits spotcoupé levert 145 pk en een maximumkoppel van 205 Nm. Daarmee haalt hij in 8 seconden 100 km/u en topt hij af op 215 km/u. [NQ]