Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zodra het over sprinttijden, topsnelheden en rondetijden gaat, zijn ze daar: De Cijfers. Zoveel mogelijk pk’s en Newtonmeters uit gedownsizede blokjes, gekoppeld aan hypersnelle automaten en omringd door zo stijf mogelijke koetsen. Maar wat er zeker zoveel toe doet, dat wordt mijns inziens al te vaak vergeten – namelijk de ‘sloefkes’. De vier contactpunten die het verschil maken tussen genietbare glijden en accidenteel slippen. En dat schijnen ze bij Continental maar al te goed te beseffen.

CLE_160218_2529

Je zal het maar voorhebben. Een heuse stoeterij onder je rechtervoet en een zeventrapsautomaat met launch control, maar toch tweederangsrubber tijdens een winter die er eigenlijk geen is. Met als gevolg: een snuffelende voortrein, onder- en overstuur langs alle kanten en een verhoogde kans om nog eens een Europese aanrijdingsformulier te mogen invullen. Meteen de reden waarom steeds meer merken All Season-sloffen onder hun modellen schroeven, om in de meeste omstandigheden toch min of meer uit de voeten te komen.

Continental volgt die trend (voorlopig) niet. Sterker nog, de Duitse bandenfabrikant zet steeds meer in op kwaliteit. Niet voor niets won de ContiWinterContact TS850 maar liefst 61 van de 68 tests waaraan hij deelnam, om zelfs naar contemporaine nog als performant te catalogeren. Waarom dan nog een TS860 ontwikkelen? Omdat stilstaan achteruitgaan is en verbetering altijd mogelijk blijft. Of hoe zelfs banden anno 2016 een facelift kunnen gebruiken.

wintercontact 1

Hoe moeilijk het is om zo’n band te verbeteren, wordt duidelijk aan de hand van het ‘Target Conflicts‘-model, waarbij je elke as als rekker kan zien. Zet je teveel in op pakweg Snow Handling, dan gaat dat ten koste van Dry Handling en Noise. Trek je met andere woorden te hard aan de ene kant, dan werkt de tegenpool tegen en verlies je op andere vlakken aan performantie. Op hetzelfde diagram zie je ook waar Continental belang aan hecht en hoezeer dat bij jouw rijstijl kan passen. En toch zijn de Duitsers erin geslaagd om de T860 beter te laten doen, zonder compromissen.

CLE_160218_2568wintercontact 1

cool chilicool chili

“De verbeteringen steunen op drie technologische peilers: Cool Chili, Snow Curve en Liquid Layer Drainage. Drie technologieën die we zelf ontwikkeld hebben en die aan mekaar gewaagd zijn”, aldus Dr. Holger Lange, Head of Wintertyre Development, die ons vervolgens langs vier workshops stuurt waar dieper op de materie wordt ingegaan. Om het eenvoudig te houden: de eerste ligt in lijn met hun ‘Black Chili‘ en verwijst naar de chemische verhoudingen in de samenstelling van de band. Het resultaat? Een veiligere en kortere remweg op nat wegdek. De Snow Curve Technology maakt gebruik van een aangepaste 3D ‘Groove‘-structuur voor een extra controleerbaar weggedrag op de sneeuw, terwijl de ‘LLD‘-toepassing grip verzekert op de gladste oppervlakten – inclusief nat of smeltend ijs. Dat laatste is vooral te wijten aan de typische ‘sipes’ of groeven die letterlijk als afwateringskanalen fungeren en ervoor zorgen dat er voldoende contact met het ijs bewaard blijft.

CLE_160219_3354

CLE_160219_2898 CLE_160219_3305

Klinkt het bovenstaande als hocus-pocus, kijk dan zeker eens naar de prentjes. Maar onthou vooral dat besparen op banden geen goed idee is. De maanden, jaren, zelfs decennia ontwikkeltijd is er voor een reden en maakt wel degelijk een merkbaar verschil. Een onderscheid dat de dag erna meermaals geïllustreerd wordt tijdens een handvol praktische proeven. Leren we bij een ‘eenvoudige’ start- en stopoefening het belang van profieldiepte – vanaf 4 millimeter werkt een winterband naar behoren, bij minder gaat het exponentieel bergaf -, dan herinnert de twee uur durende roadbook er ons aan dat Continental wegbeheersing nog steeds prioritiseert boven rolgeluid. Met alle respect trouwens, want zelfs op kleddernatte, modderige wegen was de Skoda Octavia Combi 4×4 met geen stokken over de limiet te krijgen.

CLE_160219_3129

CLE_160219_3132CLE_160219_3091

Iets wat veel makkelijker gaat bij de volgende twee opdrachten. “Welkom op het sneeuwparcours. Eerst stappen jullie in nieuwe auto’s met 15-jaar oude bandentechnologie, erna wissel je naar 15-jaar oude wagens met de nieuwe TS860.” Met andere woorden: deactiveer het ESC en … toeter eens als je van het parcours afschuift. Hoewel beide set-ups al snel beheerst de bocht schuiven, krijg je opmerkelijk meer frontale grip en vloeiendere overgangen bij het recente schoeisel. Het ESP van de hagelnieuwe 1 Reeks houdt je op slechtere sloffen dan wel binnen de lijntjes, de drift vat een pak bruter aan en laat ook minder grote hoek toe. Tuut-tuut en terug naar de start, alsjeblieft!

CLE_160217_1879

CLE_160217_2363CLE_160219_2956

Maar onderhand mag het wel duidelijk wezen: de Continental WinterContact TS860 zal hoogstwaarschijnlijk weer 90% van z’n tests winnen en verdient dat ook. Ben je op zoek naar een prima winterband waarmee je zelfs op nat ijs veilig bent, zoek dan niet verder. Al hamert Continental er wel op dat je minimum 4 millimeter profiel nodig hebt. Tijdens de laatste slippartij – in een polarisbuggy met 2mm, 4mm en 8mm profiel – ook bewezen: de Belgische minimumverplichting van 1,6 mm slaat helemaal nergens op. Maar dat probeert Continental met hun ‘Stop The Crash‘-actie ook een halt aan te roepen. Nobel en innoverend tegelijk dus.

CLE_160218_2539