Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Mijn vroegste herinneringen aan autosport zijn onlosmakend verbonden met de sportwagenracerij. De ellenlange televisiemarathons tijdens de 24 uur van Le Mans hebben mijn ouders dikwijls tot waanzin gedreven, maar voor mij was het puur genieten. Vol anticipatie kijk ik er dan ook naar uit om binnenkort de Group C-wagens tijdens de Spa Classic live aan het werk te zien. De moderne prototypes zijn een verre worp van deze legendarische machines, maar toch is het World Endurance Championship nog steeds de moeite.

MOTORSPORT : FIA WEC - PROLOGUE - LE CASTELLET (FRA) 03/25-26/2016

Onlangs zakte het hele circus af naar Le Castellet in Frankrijk, ook wel gekend als de generale repetitie voor de seizoensaftrap in Silverstone. Daar zagen we de nieuwste prototypes en GT-machines voor het eerst aan het werk, ook al kunnen we geen conclusies trekken uit de resultaten. De wagens worden immers nog niet tot het uiterste gedreven en de teams laten liever niet te snel in hun kaarten kijken. Nog veel te vroeg om je geld in te zetten dus, maar toch probeert DRIVR je reeds wegwijs te maken in het seizoen 2016.

MOTORSPORT : FIA WEC - PROLOGUE - LE CASTELLET (FRA) 03/25-26/2016

Dat de fabrieks-LMP1’s, met de Porsche 919 op kop, de lijst aanvoerden mag geen nieuws heten. Vorig jaar jaar veegde Porsche reeds de vloer aan met de concurrentie, en voor 2016 plannen ze dat te herhalen. De mannen uit Stuttgart zijn er precies gerust in, want de 919 werd, buiten geoptimaliseerde elektromotoren, amper aangepast. Ook het sextet van toppiloten treedt het nieuwe seizoen in ongewijzigde vorm aan.
Never change a winning team, of toch niet helemaal?

MOTORSPORT : FIA WEC - PROLOGUE - LE CASTELLET (FRA) 03/25-26/2016

Het verhaal van Toyota Gazoo Racing vorig jaar bewees het tegendeel, want stilstaan is achteruit gaan in een kampioenschap op dit niveau. De TS040, die in 2014 nog de lakens uitdeelde in het FIA WEC, werd in 2015 om de oren gereden door de andere fabrieks-LMP1’s. Toyota begreep dat er een drastische wijziging nodig was, en besloot een nieuwe wagen op te bouwen volgens een ander principe. De TS050 is nu uitgerust met een 2.4 twin-turbo V6, gecombineerd met een hybride systeem op batterijen, uitkomend in de 8 MegaJoule klasse.

MOTORSPORT : UNVEIL TOYOTA TS050 HYBRID LMP1 - LE CASTELLET (FRA) 03/24/2016

Een trapje lager, in de 6 MegaJoule-klasse, vinden we het team van Audi Motorsport terug met hun nieuwe R18 LMP1. Ook deze machine is terug vanaf nul opgebouwd, met een gloednieuwe monocoque, carrosserie en hybride systeem op batterijen. Blijft wel behouden: de 4.0-liter V6 turbo diesel, goed voor 500 pk. Als de elektromotoren meehelpen, komen er nog eens zoveel paarden bij. We gaan daar geen Dieselgate-grappen over maken, maar dankzij het schandaal zullen er wel slechts twee Audi’s (en Porsche’s) in Le Mans starten.

MOTORSPORT : FIA WEC PROLOGUE - CIRCUIT PAUL RICARD (FRA) 03/24-26/2016

Dat laat misschien nog eens de deur open voor de privé-teams, want het is al langer duidelijk dat de LMP1-klasse een tikkende tijdbom is. De running-costs van een fabrieks-LMP1-team wordt geschat op meer dan 100 miljoen € per seizoen, verre van haalbaar voor de kleinere constructeurs. Zelfs voor fabrieksteams als Nissan is een LMP1-programma niet meer haalbaar, mede dankzij de complexiteit van de hybride-systemen. Privé-teams zoals Rebellion en ByKolles strijden steeds weer dapper mee, maar zonder elektromotoren kom je er niet meer te pas in de LMP1.

MOTORSPORT : FIA WEC - PROLOGUE - LE CASTELLET (FRA) 03/25-26/2016

De ACO is gelukkig bezig met een nieuwe set regels op te stellen, die de kloof tussen de privé en de fabrieks-LMP1’s moet gaan verkleinen. Dat gaat best niet gemakkelijk worden, want men moet dit zien te verwezenlijken zonder de kosten voor de kleine teams te vergroten. De snelheid van de fabrieks-LMP1’s reduceren is een mogelijkheid, maar de ACO wil de ontwikkeling van hybride systemen niet in de weg lopen. Een mes dat langs twee kanten snijdt dus, zeker nu een aantal nieuwe privé-teams interesse tonen in een potentieel LMP1-programma.

MOTORSPORT : FIA WEC - PROLOGUE CIRCUIT PAUL RICARD - 03/24-26/2016

Maar dat zijn allemaal zorgen voor later, want voor het seizoen 2016 is er voorlopig geen vuiltje aan de lucht. Zes fabrieks-LMP1’s met hybride technologie en drie privé-ingeschreven LMP1’s verzorgen dit jaar de honneurs in de top-klasse. Maar liefst elf wagens starten een trapje lager, in de LMP2 klasse. Dat maakt van de GT’s, met 16 inschrijvingen, de drukst bezette klasse. De bloedmooie Ford GT’s van Chip Ganassi Racing zullen daar de show stelen, maar nemen ze ook de bokalen mee naar huis? Afspraak op 17 april in Silverstone & op 7 mei in Spa-Francorchamps, met ook dit jaar weer een fotoverslag op DRIVR!

MOTORSPORT : FIA WEC - PROLOGUE - LE CASTELLET (FRA) 03/25-26/2016

Foto’s: Vision Sport Agency voor Sportscar365