Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor wie het een beetje aan basiskennis ontbreekt: een retorische vraag is een vraag waarop je het antwoord eigenlijk al weet en dus geen repliek verwacht. Welk antwoord we klaar hebben wanneer Ford ons vraagt om de nieuwe Focus RS op het Circuit van Mettet te testen, bijvoorbeeld. Of we de rijlijn op voorhand meermaals zouden bestuderen, we de Drift-modus wilden uitproberen en hoeveel R’en de focus RS uiteindelijk mag wegkapen?

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Nodigt Ford een horde autojournalisten uit voor de lancering van hun reguliere Focus, dan mogen ze van geluk spreken als iedereen op tijd de sleutels komt halen en het evenement volgens de planning verloopt. Stuurt het daarentegen een gelijkaardig mailtje uit met onderwerp ‘Focus RS 2016 (Mettet)’, dan komt iedereen net geen twee uur te vroeg toe. Om maar te duiden dat deze derde generatie Focus RS waarschijnlijk de meest geanticipeerde Hot Hyper Hatch van 2016 is. Maar waarom?

Vooreerst zijn er de looks. De Focus RS laat zich enkel als vijfdeurs – en liefst ook in het grijs – configureren, en doet dat zonder afbraak te doen aan z’n dynamische uitstraling. De sportieve ST-lijn is onderhuids zeker nog merkbaar, maar wordt met toevoeging van de RS-badge meteen een pak volwassener. De obligatoir grote achterspoiler en uitlaatpijpen buiten beschouwing gelaten. It feels good to be a Hoonigan. 

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Oordeel gerust zelf, maar de RS ziet ons inziens er erg karaktervol uit en stelt binnenin evenmin teleur. Laat je knuffelen door de optionele Recaro’s en tel het aantal RS-badges. Hoewel je – in contrast met de iets te hoge zitpositie – toch merkt een trapje lager te zitten dan bij de (Duitse) Premiumconcurrentie, blijft het een erg aangename plaats om te vertoeven. Het standaard touchscreen blijft een welkome verbetering na jaren geklaag over de beruchte knoppenzee van Ford, de pook voelt en schakelt – net als bij de ST-broertjes – stug en strak en het stuurt schittert zowel in omvang als in materiaalkeuze. Enkel voor de aspirant-hiel-teners onder ons wordt het zweten; de pedalen staan vrij ver uit elkaar waardoor het (niet onmogelijk maar) moeilijk wordt.

2016-ford-focus-rs-interior-1500x1000

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Genoeg rond de kegel gedrift, de Focus RS neemt zichzelf serieuzer dan ooit. Met maar liefst 350 paarden en 440 Newtoniaanse koppelmomenten sprint je Launch Control-gewijs in 4,7 seconden naar de honderd waarna de naald op 266 km/u onbegrensd blijft haperen. Al zou het niet echt fair zijn om die topprestaties integraal toe te schrijven aan het 2.3-liter viercilinder twin-scroll turboblok. Minstens even indrukwekkend zijn het Pilot Super Sports én (optionele) Sport Cup 2 rubber van Michelin en het unieke RDU van Ford. Voluit spreken ze bij Ford over een Rear Drive Unit, dat – in tegenstelling tot de conventionele Haldex-koppeling – het achterdifferentieel aanvult met twee elektronisch gestuurde mechanische koppelingen en zo tot 70% van alle kracht naar links- en/of rechtsachter kan dirigeren. Een doorgedreven vorm van Torque Vectoring.

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Hoe moeilijk het op papier ook klinkt, in de praktijk valt alles veel makkelijker uit. Om Ford zelf te quoten: “Wij ‘haten’ onderstuur en vinden het onterecht dat dit al jaren als ‘veilig’ wordt bestempeld.” Gelijk hebben ze en het blijft niet bij loze beloftes. Gedurende het twee uur durende roadbook, inclusief de hillclimb van Houyet, valt bijzonder weinig ‘duw’ op de voortrein te merken. Grip, grip, … grip. Het mag voor ondergetekende dan wel wennen zijn om met 300+ pk de baan op te gaan, de RS vertoont noch torque steer noch gebrek aan transparantie door de elektrische stuurkolom en geeft van bij de meet af aan een hoop vertrouwen. Had er niet nog een uurtje circuittijd in het verschiet gelegen, we reden waarschijnlijk nog steeds rond op de DRIVRroutes van Houyet.

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotographyPhoto: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Elektronica uit (ja het kan!), dempers in de hardste setting en Track-Mode op actief. De Focus RS lijkt een tweede adem te vinden en laat zich een pak vrijer sturen. Zelfs in de meest extreme set-up blijft er voldoende roll over om tractieverlies vroegtijdig te anticiperen en verder richting apex te dansen. Want zo voelt het aan. De koets voelt veel mobieler, heft z’n kont bij het trailbraken (insturen op de rem) en glijdt vervolgens in licht overstuur naar de volgende glimlach. In tegenstelling tot op de openbare weg – waar je vooral volgens het point-and-squirt-principe werkt -, kan je vroeger op het gas, stuur je preciezer in en ga je vooral veel later in de knarsende remmen. Brembo’s die het trouwens ongeveer 30 minuten uithouden onder volle circuitbelasting, iets langer dan de gemiddelde passagier.

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

Rest ons nog een paragraaf te wijden aan de befaamde Drift Mode. Schakel opnieuw alle elektronica uit en tik tot de laatste rijstand. Alvorens de technologie op het circuit uit te proberen, mogen we op de parking een halve donut proberen draaien. Stuur 180 graden naar links, vol op het gas en … kijken waar je wil uitkomen. Meer ‘kunde’ is er niet aan, werd ons verteld. Hoe dat verliep zie je trouwens ook in het onderstaande filmpje.

Voor wie me nog niet zou kennen. Eens teruggekomen op het circuit, blijft de Focus RS dan ook in Drift Mode. Hoe makkelijk het initieel op de parking nog leek, des te meer gewenning en focus wordt van je verwacht op hogere snelheden. Het insturen van de drift voelt bijna tegennatuurlijk aan en eens je de juiste hoek te pakken hebt, haalt die onlosmakelijke glimlach je snel genoeg terug uit je concentratie. Verrassend simpel eens je het trucje doorhebt en o zo verslavend.

Photo: www.facebook.com/dennisnotenphotography

conclusie

Wat je nu naar huis moet nemen van deze lofrede? Dat we waarschijnlijk al lang te laat zijn. De focus RS gaat rapper over de toonbank dan hij naar honderd kan optrekken. Voor 39.900 euro staat er een kaal model voor de deur, maar zelfs met Recaro’s, Navigatiesysteem en 19 duimers blijft de RS gevoelig goedkoper dan concurrenten als de Golf R, RS3 of A45 AMG. Goedkoper, speelser en allesbehalve trager dan de concurrentie. Alweer een topscore.

Ford Focus RS 2.3

Plus Min
+ RS is eindelijk terug … – … met één cilinder minder

Weggecijferd

Motor 2.3 turbomotor, vier-in-lijn
Aandrijving Vierwiel
Transmissie Manuele zesbak
Vermogen 350 pk
Koppel 440 Nm
Gewicht 1.599 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,7 s
Topsnelheid 266 km/h
Gem. testverbruik 18 l/100 km
CO2-uitstoot 175 g/km
Vanafprijs  39.300euro

Verdict

10 op 10