Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Auto-onderdelen moeten vandaag de dag duurzaam, sterk en tegelijkertijd ook licht zijn. Na het stenen tijdperk kan je wel zeggen dat wij in het tijdperk van carbon en hoogwaardig staal zijn aanbeland. Toyota gooit het op de Milan Design Week echter over een andere boeg als het op materiaal komt. De Japanse autobouwer stelt in Italië de Setsuna Concept voor, een EV die hoofdzakelijk uit hout vervaardigd is …

toyotasetsunaconcept-1

toyotasetsunaconcept-4toyotasetsunaconcept-5

De vraag is evenwel: waarom zou je anno 2016 nog een wagen van hout maken? Het antwoord van designer Kenji Tsuji en zijn team is simpel: omwille van het unieke karakter van hout. Doorheen de tijd en van generatie op generatie zou een auto uit hout er telkens anders gaan uitzien. Kortom: een materiaal dat tegelijkertijd tijdloos is, maar ook veranderlijk. De kleur van het hout staat zo symbool voor de relatie tussen de auto en zijn eigenaar. Het mag dan ook niet verbazen dat de vertaling van ‘setsuna’ het ‘moment’ is. Het embleem en het radiale klokje in de auto (dat stilletjes over een tijdspanne van 100 jaar wegtikt) zijn nog subtiele verwijzingen naar het thema tijd.

toyotasetsunaconcept-16

toyotasetsunaconcept-13toyotasetsunaconcept-12

Zoals je kan zien, is het gebruik van andere materialen herleid tot een absoluut minimum op de Toyota Setsuna. Dankzij de traditionele Japanse okuriari-techniek, waarbij holle en bolle oppervlakken naadloos in elkaar passen, worden de 86 met de hand vervaardigde planken zonder schroeven of spijkers rondom het frame op de plaats gehouden.

toyotasetsunaconcept-10

toyotasetsunaconcept-9toyotasetsunaconcept-8

In de wagen zitten bovendien verschillende soorten hout verwerkt. De body bestaat uit Japans cederhout, dat gekend is voor zijn flexibiliteit. Het frame is gemaakt uit berkenhout vanwege zijn stijfheid. De bodem is vervaardigd uit het sterke en duurzame hout van de Japanse zelkova, en voor de stoelen werd het zacht aanvoelende hout van de castor aralia gebruikt.

toyotasetsunaconcept-17

Een zware motor moet je trouwens niet verwachten in deze woody: de traditioneel aanvoelende Setsuna is volledig elektrisch aangedreven. Zes lood-zuurbatterijen van 12 volt zorgen voor een bereik van 25 kilometer en een gezapige topsnelheid van 45 km/u. Genieten van deze houten cruiser doe je trouwens maximaal met twee, want meer plaats is er niet voorhanden in de 3 meter lange, 1,50 meter brede en 1 meter hoge wagenboot.