Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ontkennen kan Apple het niet meer: de iCar die is onderweg. De informatie die stilaan naar buiten komt, liegt er immers niet om. ‘Project Titan’ wordt momenteel stevig onder handen genomen door een team van deskundigen. Lees: ervaring die overkomt van Tesla en momenteel in een geheim laboratorium in Berlijn – het moet toch wat mysterieus blijven – aan de iCar werkt. Hoewel het merk Apple hoge verwachtingen met zich meebrengt en de geruchten stilaan een crescendo bereiken, zal het hoegenaamd niet om een zelfrijdende auto gaan.

AppleCar_01

2020, dat is de datum die vooropgesteld wordt voor de lancering van Apple’s eerste wagen. Het verzamelen van knowhow is dan ook nog maar net begonnen, maar dat gebeurt zoals altijd bij de technologiereus wel met de nodige ambitie. Volgens de Duitse krant Frankfurter Allgemeine wordt er momenteel een team samengesteld van zo’n twintigtal experts uit de Duitse automobielsector. Die zouden Apple’s EV nu al aan het voorbereiden zijn op een geheime locatie in Berlijn. De productie zou uiteindelijk plaatsvinden in Oostenrijk in de fabriek van het Canadese Magma. Door het wegvallen van de productie van de Mini Countryman en Paceman is daar namelijk ruimte voor een iCar.

De grootste naam die Apple tot nog toe binnen heeft gehaald is Chris Porritt. De voormalige Tesla-topman mag zich nu leider noemen van het autoproject Titan. Als Vice President of Vehicle Engineering bij Tesla werkte Porritt mee aan de Model S en de Model X, al spreekt het werk waar de Brit voordien bij Aston Martin voor verantwoordelijk was nog het meest tot de verbeelding. In 2013 werd Porritt er bij de Britse supercarbouwer aangesteld als Chief Engineer en stond hij in voor de creatie van Aston Martin’s mooiste, de One-77.

AppleCar_02

Terug naar de iCar, want die zal niet zomaar te koop aangeboden worden op de markt. Apple wil de wagen lanceren in een autodeelsysteem. De Frankfurter Allgemeine stelt dat deze beslissing er komt uit noodzaak, aangezien het Apple nog ontbreekt aan een netwerk van dealers en onderhoudsbedrijven. Zelfrijdend wordt de elektrische iCar in eerste instantie dus niet, waardoor we in 2020 gewoon zelf mogen plaatsnemen achter het stuur van de kleine stadswagen van Apple. Als die tenminste niet gereserveerd is door een andere gebruiker die er dagen zoniet weken voor in de rij heeft gestaan…