Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een Car of the Year zonder breakversie? Da’s zoals een café zonder bier. Tegelijkertijd maakt Opel van de gelegenheid gebruik om een nieuwe dieselmotor in de Astra te lanceren: de 1.6 CDTi BiTurbo die oude 2,0 liter vervangt. Goed voor 160 pk en 350 Nm uit een gedownsizede 1.6 biturbodiesel die bovendien 188 kg minder mee te zeulen heeft. Opel heeft het overgewicht van de uitgaande generatie namelijk aangepakt, waardoor de nieuwe wel eens op de shortlist van lease-DRIVRs zou kunnen belanden.

2016 Opel Astra Sports Tourer

Belangrijke dingen eerst: hoe presteert de nieuwe motor?

Indrukwekkend zonder meer. Net als de versie met enkele turbo is de dubbel geblazen 1.6 relatief stil bij koudstart én onder vollast, wat gezien het specifieke vermogen van 100 pk per liter niet mis is. Dreunen zoals de nochtans even puike turbodiesel van Honda doet de Opel-motor niet, terwijl hij de hogere regionen evenmin schuwt. Daarmee is de BiTurbo vanaf 1500 toeren bij de les (dankzij een kleine variabele turbo) om niet meer los te laten tot ver boven de 4000 (waar de dikke aanjager doorblaast). De beloofde 8,9 secondensprint lijkt dan ook zeker plausibel, terwijl 220 voluit evenmin een probleem mag zijn.

Kan de voortrein zoveel geweld aan?

Tijdens onze kennismaking in het Zoniënwoud was het relatief zacht en droog. In die setting merk je alleen een lichte vorm van koppelstuur bij volgas in eerste en tweede versnelling, verder krijgt de voortrein het vermogen prima aan de grond. Of dat ook nog zo is op nat wegdek of bij lagere temperaturen, zal een vervolgtest moeten uitwijzen. Maar de basis lijkt alvast gedegen. Ook zo onder de 1630 liter grote koffer waar nog steeds een Watt-link zit beter dan de torsieas die de instapmodellen siert. Daarmee blijft de Astra netjes op koers zonder ooit buitensporig te reageren, ook al voelt het geheel net iets minder solide dan bij de Golf.

2016 Opel Astra Sports Tourer

2016 Opel Astra Sports Tourer2016 Opel Astra Sports Tourer

En de rest van de primaire bedieningsorganen?

Aan het stuurgevoel is het even wennen, omdat de zelfcentreerneiging nogal sterk is. Maar precies is de setup zeker, zij het een tikkeltje anoniem zoals de meeste contemporaine servosystemen. Zeiden we trouwens al dat de topdiesel enkel met een manuele zesbak te hebben is? En dat die er – tegenover de oude handbak – wel degelijk op vooruit gegaan is? Een toonbeeld van precisie is de unit nog steeds niet, maar het gaat wel een pak vlotter dan met de hakerige schakeldoos van weleer. De remmen zijn verder patent en de demping op peil. Al merk je ook daar dat Opel iets minder isolatiemateriaal gebruikt dan Volkswagen dat de wielbewegingen nog iets stiller krijgt.

Verder nog iets dat we moeten weten?

Dat er binnenin – afhankelijk van het stoeltype en de aanwezigheid van een panoramisch dak – tot 3,8 centimeter meer hoofdruimte is misschien? Of dat de duurdere fauteuils met tal van verstelmogelijkheden zeker hun centen waard zijn? Ook interessant: de achterbank die zich in drie delen laat neerklappen met een verhouding van 40:20:40. En de verwarmde achterzetels in optie. In de koffer toont Opel zich zelfs Simply Clever, met een rangeersysteem dat alle kanten op kan om kleine spullen te blokkeren. Dat de klep zich ook met een voetveeg laat openen, begint stilaan gemeengoed te worden. Dat de bestuurder zelf kiest hoever de koffer open moet gaan, is nieuw.

2016 Opel Astra Sports Tourer

2016 Opel Astra Sports Tourer2016 Opel Astra Sports Tourer

Conclusie?

Tijdens de (door de aanslagen naar België verplaatste) perslancering heeft de Astra Sport Tourer alles behalve een mal figuur geslagen. De nieuwe motor is indrukwekkend, het model op zich gedegen. Alleen de styling staat nog ter discussie, met name achteraan waar de lichtblokken te fors lijken en erg aan de vorige generatie doen denken. Een punt waarop de vijfdeurs beter doet, al is die natuurlijk niet zo veelzijdig als de break. Want laat ons eerlijk zijn: waarom zou je voor 850 euro meer een wagen laten staan die veel ruimer is en zeker zo goed uit de voeten komt? Crossovers allerhande proberen ons steeds meer op een dwaalspoor te brengen, terwijl één ding net zeker is: veelzijdiger dan een break wordt het niet. Ook al moet die tegenwoordig Sports Tourer of iets dergelijks heten.

OPEL Astra Sports Tourer 1.6 CDTi BiTurbo 160

Plus Min
+ Pittig blok, lager gewicht – Mist her en der nog wat verfijning

Weggecijferd

Motor 1.6 turbodiesel
Aandrijving voorwielaandrijving
Transmissie manuele zesbak
Vermogen 160 pk @ 4000 tpm
Koppel 350 Nm @ 1500 tpm
Gewicht 1335 kg (leeg)
Acceleratie (0-100 km/h) 8,9 s
Topsnelheid 220 km/u
Gem. testverbruik 6,2 l/100 km
CO2-uitstoot 112 g/km
Basisprijs 26.875 euro

Verdict

8 op 10