Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Over de race in Rusland kunnen we kort zijn: Rosberg zet zijn dominantie verder en pakt vier op vier in 2016. Zeven overwinning op rij dus voor de Duitser van Mercedes en wederom een minder geanimeerde GP (vooraan). Niets nieuws onder de zon dat Mercedes voor weinig spektakel zorgt, al is het Aeroscreen dat Red Bull dit weekend testte wel iets om in de gaten te houden.

Aeroscreen_02

Nico Rosberg behaalde opnieuw Pole Position in zijn Zilverpijl en stond die tijdens de race niet meteen af. Iedereen bleef netjes achter de Duitser, die zo vlekkeloos naar het podium reed. Het achterveld veranderde echter in de eerste bochten al in een brokkenveld, met Vettel in de hoofdrol. Diens Ferrari werd zowel in bocht één als in bocht twee achterin geramd door thuisrijder Daniil Kvyatt. Exit Vettel en alweer een zorg minder voor landgenoot en WK-leider Rosberg. Gelukkig schitterde Hamilton, mede dankzij de snelle intrede van de Safety Car, nog voor een mooie inhaalrace die de puntenkloof nog enigszins beperkt kon houden. Nu, met een verschil van 43 punten na vier races heeft hij nog steeds een ferm gat dicht te rijden.

2016_F1_Rusland_01

Naast de race zelf, viel in de vrije trainingen iets meer te zien. Dat de cockpit van de huidige F1-wagens nu al überveilig zijn, bewees de horrorcrash van Fernando Alonso in Melbourne. Toch blijft er – naast de reeds opgetrokken flanken – nog altijd een zwak punt over; het hoofd. Eerder testte Ferrari al een soort ‘Halo’ uit die de hoofdbescherming zou vergroten, maar die bleek met een centrale stijl midden in het gezichtsveld niet bepaald ideaal.

Waarna Red Bull dit weekend dus het “Aeroscreen” boven haalde. Een ruit die een koepel vormt rond het hoofd en de brokstukken, zoals die gisteren in de rond vlogen, moet afweren. De zichtbaarheid is optimaal en de bescherming ook. Kijk daarvoor maar naar de onderstaande video waarin een F1-band aan hoge snelheid (225 km/u) tegen het Aeroscreen wordt gestoten … zonder gevaar voor het helmpje.

Deze ontwikkeling komt er voornamelijk omdat bij de start van het volgende seizoen een vorm van hoofdbescherming zal toegelaten worden. Voor ons kan het echter niet snel genoeg komen, denk maar aan de het incident dat Felipe Massa in 2009 wist te overleven. Daarom zijn de teams nu al bezig met de ontwikkeling van een dergelijk beschermstuk. De eerste resultaten van het Aeroscreen waren alvast positief en worden nu verder geanalyseerd om te zien hoe regen en andere vloeistoffen er mee interageren. Ten laatste tegen 1 juli moet er een beslissing vallen over het gebruik van het Aeroscreen of de Halo.