Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

1000 kilometer van Spa 1970 1

Naar jaarlijkse gewoonte ontvangt het circuit van Spa-Francorchamps zaterdag wederom een hele horde LMP’s en GT’s. Dat levert voor de snelste proto’s rondetijden op die haast F1-waardig zijn, al ging het vroeger op het 14,1 kilometer lange oude Spa nog sneller, véél sneller. We flitsen even terug naar de vroege jaren ’70. Een tijd waar de iconische Porsche 917 en zijn legendarische piloten op Spa het mooie weer maakten.

1000 kilometer van Spa 1970 2

Zoals we inmiddels weten, was de totstandkoming van de 917 een zware gok voor de toenmalig kleine Schwabische fabrikant. Bovendien verliep testjaar ’69 moeizaam door stabiliteitsproblemen op hoge snelheid en tevens een hoop pech. Ook tijdens de 1000 km van Spa ’69 maakte de 917 een snel maar kort debuut: na amper één ronde moest de pits worden opgezocht nadat de motor overreved werd tijdens de start. Enkel de laatste wedstrijd van het seizoen kon de 917 winnend afsluiten.

1000 kilometer van Spa 1971 1

In ’70 kwam met de hulp van JWA en enkele oliedollars van Gulf een einde aan de aërodynamische problemen en werd de 917K (‘Kurzheck’) een flitsende veelwinnaar. Zo ook op 17 mei 1970, toen bij wisselvallig lenteweer de 1000 km van Spa op de agenda stond. De Mexicaan Pedro Rodriquez pakte met de inmiddels 4.9-liter sterke Gulf 917K de polepositie in een recordtijd van 3:19.8. Hiermee was hij liefst 15 seconden sneller dan het F1-record(!), goed voor een gemiddelde snelheid van 254 km/u. Niet geheel onverwacht. De 917 paste Pedro als een handschoen en de kleine Mexicaan bleek altijd al snel het 14.1 kilometer lange Spa Francorchamps. Zo zou hij later dat jaar ook de allerlaatste Grote Prijs Formule 1 op het oude circuit winnen. Voor F1-bolides werd het circuit in Spa – na ook de GP van ’69 te hebben geannuleerd – te gevaarlijk bevonden, al bleven contradictorisch genoeg de snellere sportwagens er nog (even) rijden.

1000 kilometer van Spa 1971 2

De start van de 1000 km van Spa ’70 is op het netvlies van vele liefhebbers gebrand. Pedro startte met nummer 25 en stormde tezamen met teamgenoot Jo Siffert (nummer 24) als bezetenen richting Eau Rouge. Deur tegen deur en met reeds meters voorsprong op de concurrentie vlamden de felkleurige 917’s de Raidillon op terwijl journalisten en fotografen het spektakel vanop amper een metertje afstand konden volgen. Toen werd reeds duidelijk dat de interne strijd tussen de getalenteerde Mexicaan en de hardwerkende Zwitser groter zou worden dan de strijd met de rest van het deelnemersveld – een soort Senna-Prost verhaal, zij het dat Pedro en Jo naast het circuit hun rivaliteit wel konden relativeren. Onlangs merkte ik trouwens dat het het beeld van de strijdende 917’s op de Raidillon bij een briefing voor een trackday op Spa nog steeds als voorbeeld wordt gebruikt voor onsportief en gevaarlijk rijden.

1000 kilometer van Spa 1971 3

Terug naar de race, waar Rodriguez de leiding nam en het tempo steeds verder de hoogte in jaagde. Hierbij ging hij nog eens ruim drie seconden onder zijn recordtijd, met een rondetijd van 3:16.5 en gemiddelde snelheid van 258 km/u tot gevolg. Tot in de 44ste ronde het nummer 25 met defecte versnellingsbak uitviel ter hoogte van Stavelot, ver weg van de pitboxen. De Gulf 917 met nummer 24 bleef echter wel doorlopen als een Zwitsers uurwerk en ondanks weerwerk van met Suertees en Ickx in de Ferrari 512 S, konden Siffert en Redman postvatten op de hoogste trede van het podium. Na deze zesde manche van het wereldkampioenschap was Porsche reeds zeker van de titel bij de constructeurs.

1000 kilometer van Spa 1971 4

Op 9 mei ’71 stonden de 5-liter monsters voor het laatst aan de start in Spa. Naast een horde Ferrari 512’s en de twee Gulf’s waren er nog vier andere 917’s aanwezig. Tezamen met droog lenteweer was dit een ideaal recept voor knalprestaties. Derek Bell pakte de pole in de nummer 20 Gulf met een tijd van 3:16. Bell, het jaar voorheen nog actief bij Ferrari, verklaarde dat de 917K de beste wagen was die hij ooit gereden had, hij vond de wagen zowel snel, betrouwbaar, communicatief als karaktervol.

1000 kilometer van Spa 1971 5

Ondanks de pole van het duo Siffert en Bell trokken Rodriguez en Oliver met de nummer 21 Gulf 917 het laken naar zich toe. Waarbij Pedro in zijn eerste stint het verschil met Siffert maakte. Siffert slaagde er niettemin in een rondje van 3:14.6, 260,7 km/u gemiddeld (!), op de klok te zetten. Na amper 4 uur en 1 minuut stuurde Pedro zijn Gulf 917 over de eindmeet, enkel op de hielen gezeten door zijn stalgenoot Siffert. De eerstvolgende buitenstaander volgde op vier ronden achterstand! Deze 1000 kilometer werden afgehaspeld tegen 249km/u gemiddeld, meteen goed voor een plekje in het Guinness Book of Records als snelste race.

1000 kilometer van Spa 1971 6

Gulf teamleider John Wyer was over deze memorabel snelle 1-2-overwinning het meest tevreden van alle races uit zijn carrière, terwijl zelfs de Duitsers van Auto, Motor und Sport kanttekeningen maakten bij zoveel overmacht en perfectie. Pedro Rodriquez verklaarde op zijn beurt dat niet zozeer de snelheid van de 917 op het oude Spa een probleem was tijdens het rijden, maar wel de ‘irritant trage’ GT-wagens… Had ik al gezegd dat dit de hoogdagen van de racerij waren? Kijk vooral ook eens naar het filmpje.