Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het gaat hard voor McLaren Automotive sinds de MP4-12C in 2011 van de band is gaan rollen, toen nog de eerste straatwagen na de legendarische F1 uit 1992. Ondertussen is het gamma van koolstofvezel tweezitters stevig uitgebreid en opgedeeld in Sports Series, Super Series en Ultimate Series. De Britse sportwagenfabrikant maakt zelfs al een tijdje winst, wat gezien de jonge leeftijd een prestatie van formaat is. Winst die McLaren trouwens zal nodig hebben als we de plannen voor de komende jaren bekijken…

McLaren_03

McLaren wil blijven vernieuwen en uitbreiden. Daarom zal het van heden tot in 2022 liefst 1,3 miljard euro investeren in R&D. Dat liet de CEO van McLaren, Mike Flewitt, weten in een interview met Autmotive News Europe. Maar dat geld groeit natuurlijk niet zomaar aan de bomen.

“It’s all revenue driven. The strategy is to keep the business profitable, but with relatively small profits: 5 million pounds in the first year, 15 million in the second year and single figures again last year. What we have been doing is investing 25 percent of revenue back into new product. That’s what we’re going to do over the next few years to create 15 new products.”

Je hebt het goed gelezen. Om de scherpe concurrentie van Aston Martin, Ferrari of Lamborghini te blijven bekampen, plannen de Britten 15 nieuwe modellen in tegen 2022. En daarvan moet de helft een hybride gaan zijn. Dat miljard zal bijgevolg goed van pas komen bij de ontwikkeling van een volledige nieuwe aandrijflijn. Eentje wiens architectuur zich zowel leent voor een hybdridemotor als voor de huidige achtcilinder. Flewitt verklapt nu al dat het geen plug-in hybride betreft, hoewel de P1 dat wel is. En ook de eigenheid van het Britse sportwagens zal niet veranderen; het blijven bolides met een middenmotor.

McLarenP1_01

“The key driver is to meet emissions targets. The only real solution is a hybrid powertrain. What’s very important is that it won’t just be a hybrid variant, it will be fully integrated. It needs to add to the experience.”

De uitstoot verminderen is dus de simple reden voor de omslag naar hybride. En het maakt simpelweg ook deel uit van de auto van de toekomst. Vandaag de dag stoten de Sports Series-modellen ‘slechts’ 250 gram CO2 uit, wat lang niet slecht is gezien de prestaties. Maar tegen 2022 willen ze dat getal dus halveren.

2016_570S-16

“The last three years went exactly to plan, maybe a little bit better. We’ve done what we said we would do. We’ve sold 8,000 cars, so we’re building appreciation and a customer base. We still recognize we are a new boy and that there’s much greater awareness of our competition than there is of McLaren.”

Twijfelen aan McLaren doen we al een tijdje niet meer, en zeker niet na onze recente kennismaking met de 570S. In 2016 verwachten de Britten zo’n 3.000 wagens te verkopen en dat is weer een enorme sprong voorwaarts als je weet dat er in 2015 ‘maar’ 1.654 McLaren een nieuw thuis vonden. Tegen het magische jaar 2022 wordt verwacht dat de verkoop zijn plafond van 4.500 à 5.000 auto’s per jaar zal halen. Ondertussen is één ding alvast zeker: bij McLaren houden ze niet van stilstaan.

[Bron & quotes: Automotive News Europe]