Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

2016_FLOIX-36

Freddy Loix heeft nog weinig introductie nodig. Als ‘dagjob’ test hij rallybanden voor Michelin, maar daarnaast is hij vooral een professioneel rallyrijder. Eentje bij wie de microbe na een carrière van ondertussen 28 jaar nog altijd stevig tekeer gaat. Sinds 2013 zijn Loix en zijn copiloot Johan Gitsels regerend Belgisch Kampioen Rally. In hun Skoda Fabia R5 zetten ze dit seizoen de zoektocht naar een vierde titel op een rij verder in het BK Rally. Het ziet er alvast goed uit, want afgelopen zaterdag behaalde Loix in de Sezoensrally in Bocholt zijn vijfde overwinning op rij. Aan de vooravond van die zege ontmoette DRIVR de rally-vedette tijdens de shakedown, en zaten we aan tafel voor een goed gesprek waarin meer aan bod kwam dan rally alleen.

2016_FLOIX-32016_FLOIX-2

Hoe belangrijk is om nog even in de auto te kruipen de dag voor de rally?
‘Het is altijd belangrijk om een kleine shakedown te doen en te zien of alles werkt. Zeker voor wat van de motor, de remmen en de transmissie aangaat – want na elke wedstrijd wordt de auto volledig gereviseerd. Een kleine rodage komt dan goed van pas, en dat doe je door hem snel even aan de tand te voelen.’

Wat maakt jullie dit seizoen zo sterk?
‘Het ganse team, mijn ervaring en ook de rust van mijn copiloot Johan en mezelf in de wagen. We laten ons nooit opjutten door de tijden van de anderen. We weten wat we zelf kunnen, we weten wat de auto kan en iedereen is zo ingespeeld op mekaar dat er een relaxte sfeer heerst. Ze weten ook dat – vanaf het moment dat er gepusht moet worden – ik er voor ga. En dan geven ze me carte blanche. Dat geeft een enorme vrijheid om te doen wat ik graag doe en tegelijkertijd voor de zege te gaan.’

2016_FLOIX-52016_FLOIX-6

Je lijkt je wedstrijden vooral te winnen door minder fouten te maken dan de rest?
‘Dit jaar heb ik de meeste wedstrijden, behalve Spa, niet eens gedomineerd. Ik denk dat regelmatigheid telt op het moment dat je een kampioenschap gaat rijden. Ik ga mijn tactiek dus niet veranderen. Van zodra er moet gepusht worden om te winnen, moet je pushen, maar het is de eindmeet die telt.’

Ondanks de veranderingen in de rallysport blijf je precies races winnen?
‘Dat is ook één van mijn sterke punten. Ik ben één van de weinige piloten die zich heeft aangepast en zich heeft neergelegd bij de nieuwe reglementen. Ik houd van techniek en vind het boeiend dat een auto vandaag met 340 pk, of zoals mijn Skoda met 280 pk, sneller is dan een Groep B rallywagen met 500 à 600 pk indertijd. Dat vind ik prachtig.’

2016_FLOIX-122016_FLOIX-24

Hoe lang heb jij tegenwoordig nodig om je auto op punt te stellen?
‘Ik ben drie jaar geleden met Skoda gestart met de ontwikkeling van de R5. Om van nul een rallywagen te maken, vergt veel tijd. Maar ik heb niet veel tijd nodig om te weten wat ik wil en waar ik de ingenieurs naartoe moet sturen om er een competitieve wagen van te maken. Ik heb mijn ideeën en die volg ik. We hebben gezien dat we sinds 1996 met de Toyota Corolla tot nu met de R5 altijd de juiste keuzes hebben gemaakt. Ik weet bijgevolg wat nodig is om een snelle rallywagen te bouwen.’

Welke is dan de beste rallywagen waarmee je ooit reed?
‘Voor mij is de beste rallywagen de Skoda Fabia R5, en dat zeg ik niet omdat ik nu voor Skoda rijd. De laatste generatie Skoda Super 2000 en de R5 zijn de meest degelijke rallywagens die ik ooit bestuurd heb. Ik doe natuurlijk ook veel tests met andere rallywagens als bandentester voor Michelin. De Citroën of de Ford, die vind ik ook prachtig. Maar toch is de Skoda voor mij de auto die me het meest heeft beloond met overwinningen en podiumplaatsen, maar ook qua kick en plezier.’

2016_FLOIX-82016_FLOIX-7

Is er een straatlegale wagen die bij dat gevoel in de buurt kwam?
‘De Porsche GT3 RS. Ik vind dat een ongelooflijke auto. Daar kan je zacht mee rijden, maar tegelijkertijd heb je ontzettend veel vermogen. Het is bovendien een wagen waar je, als je iets of wat een piloot bent, eens lekker dwars mee kan gaan. Het is gewoon een competitiewagen die gehomologeerd is om op de weg te rijden. Je voelt dat-ie zeer degelijk is. De remmen zijn van competitieniveau, wat maakt dat het een wagen is die de snelheid en het vermogen nog veilig aan kan ook. De GT3 RS is toch wel mijn droomwagen.’

Staat die GT3 RS toevallig in je garage?
‘Neen, ik rijd met een Skoda Octavia Scout. Dat is ook het meest praktische aangezien ik over een kleine kilometer grindweg heen moet vooraleer ik thuis ben. Ik kan niet zeggen dat ik thuis in de garage een Porsche of McLaren heb staan, maar de voldoening die ik de dag van vandaag krijg van een rallywagen – daar kan sowieso geen één ander type auto tegen op.’

2016_FLOIX-192016_FLOIX-27

Die 28 jaar ervaring, hebben die je ook een betere chauffeur op de weg gemaakt?
‘Tuurlijk maakt dat een betere chauffeur van mij op de weg. De alertheid en het doorzicht dat ik door het rallyrijden gekregen heb, helpt me zeker in het dagelijks verkeer. Eigenlijk ben ik ook een rustige chauffeur. Voor mij is autorijden een moment van relaxen, en dan heb ik geen behoefte aan snel rijden. Ik krijg mijn dosis elke twee à drie weken wel op de rallyproeven.’

Onze lezers zijn echte autoliefhebbers, kan je dat van jezelf ook zeggen?
‘Ja, ik ben een autoliefhebber. Ik ben op heel jonge leeftijd – op mijn vijftiende – begonnen als mechanieker, samen met mijn papa. Nu ben ik er al even uit, maar ik kan nog altijd aan een wagen sleutelen. Zelf heb ik ook al wagens gerestaureerd, en de dag van vandaag ga ik nog af en toe bij mijn papa helpen. Ik blijf dat leuk vinden.’

Heb je zelf nog een restauratieproject in gedachten?
‘Als ik morgen een oldtimer restaureer, dan doe ik dat gegarandeerd volledig zelf. Een mooie Porsche van de jaren ’70 of zelfs begin jaren ’80 zou ik toch graag eens in elkaar zetten. Maar dan moet het wel een targa of een cabrio zijn.’

Met die zonnige gedachte sluiten we graag af. Bedankt, Freddy.

[Foto’s: Bert Claes]

2016_FLOIX-152016_FLOIX-28

2016_FLOIX-382016_FLOIX-30

2016_FLOIX-252016_FLOIX-26

2016_FLOIX-182016_FLOIX-17

2016_FLOIX-372016_FLOIX-13

2016_FLOIX-202016_FLOIX-22

2016_FLOIX-292016_FLOIX-21

2016_FLOIX-232016_FLOIX-31

2016_FLOIX-352016_FLOIX-34

2016_FLOIX-332016_FLOIX-32

2016_FLOIX-112016_FLOIX-1

2016_FLOIX-162016_FLOIX-14