Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Donkere wolken en regen die met bakken uit de lucht viel – terwijl ze op de Nürburgring mochten schaatsen op een laag witte hagel, werd het mondaine Monaco omgetoverd tot een grote plas. Een start achter de safety car was het logische gevolg En toch was de eerste man in het zog van die Mercedes GT AMG ietwat verrassend: Daniel Ricciardo, na de eerste pole van zijn carrière. Het leek de uitgelezen kans voor de Australiër op zijn eerste overwinning van het seizoen en de voortzetting van de opmars van Red na de historische overwinning van wonderboy Max in Spanje.

F1 Grand Prix of Monaco

Na acht zedige ronden was het opspattende water zo goed als verdwenen en mocht ook de safety car weer op stal. Terwijl rookie Joylon Palmer zijn Renault meteen in de vangrail parkeerde, schoot Ricciardo er vanop pole als een pijl vandoor. Achter hem werd meteen één ding duidelijk: Nico Rosberg is absoluut geen regenrijder. Zijn teamgenoot Lewis Hamilton is dat wel, maar passeren is niet makkelijk in Monaco. Het duurde tot in ronde 16 – én na teamorders – dat de huidige wereldkampioen de WK-leider voorbij kon en mocht.

Monaco2016_01

Ricciardo reed ondertussen ongenaakbaar aan de leiding en Hamilton kwam allesbehalve dichterbij. Dat was, net zoals in Spanje, buiten de ongewone pitstoptactiek van Red Bull gerekend. Eerst werd de raceleider binnengeroepen voor een onnodige wissel van regenrubber naar intermediaterubber, om daarna zijn team helemaal de mist in te zien gaan bij het wisselen naar slicks. De banden stonden gewoonweg niet klaar en de Australiër zag zijn Britse concurrent bij het uitkomen van de pits net voorbij gaan. Lokale donkerwolken troepten zich samen boven de Red Bull stand…

Hamilton had ondertussen een déjà vu, want vorig jaar verloor hij de race ook in de pits, eveneens door een onnodige bandenwissel. Toch was de strijd nog niet gestreden, want de Red Bull van Ricciardo was al een heel weekend de snelste. Inhalen in Monaco blijft evenwel aartsmoeilijk; het is vaak die ene kans grijpen, en die kwam er bij het uitkomen van de tunnel aan de Nouvelle Chicane. Lewis remde te laat en sneed een stukje af. Maar op het moment dat Daniel met zijn hogere snelheid langszij kwam, ging de deur dicht en werd hij op het natte geduwd. Gevloek in de helm van Ricciardo en een handgebaar. Maar de race, die was gereden.

Waar was dan die andere Red Bull van onze Max, horen we jullie al denken? Monaco en Max zijn vooralsnog geen geslaagd huwelijk. Na een zeer harde crash in 2015 mocht de youngster in zijn nieuwe Red Bull een heel weekend kennis maken met de vangrails. In de vrije training was het slechts een schamper, in de kwalificatie was het een steviger contact en dat betekende starten vanop de achterste rij. Een leuke uitdaging voor Max, die natuurlijk het ene na het andere inhaalmanoeuvre uit zijn hoed toverde. Maar net toen hij in de punten reed, was er een glad zebrapad, met een schuiver in de vangrail tot gevolg. Einde race voor Max Versmashen.

Monaco2016_03

De niet zo handige Rosberg was ondertussen aan een echte non-race bezig en kwam uiteindelijk als zevende over de finishlijn. Doordat ook de Ferrari’s weeral niet op de afspraak waren – Vettel 4de en Raikonnen out – was er een nieuwe podiumplek voor Sergio Perez in zijn Force India. Terwijl het bleef donderen boven het hoofd van Ricciardo, die voor de tweede race op rij het hoogste schavotje aan zijn neus zag voorbij gaan, namen de goedlachse Perez en Hamilton hun prijzen met plezier in ontvangst. Daarmee komt die laatste zowaar terug tot op 24 punten van WK-leider Rosberg. Laat het dus nog maar wat regenen.