Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

thumb renault clio RSRechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Toch willen we onze trouwe lezers ook op dat vlak niet op hun honger laten zitten. Daarom brengen we voortaan op tijd en stond een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden. Met ditmaal: de heetste Clio RS ooit, een opgefriste GT-R Nismo, een prachtige Aston Martin Zagato en nog veel meer.

Renault Clio R.S. 16

Renault clio rs 16 side

renault clio rs 16 back renault clio rs 16 front

Renault rijdt dit jaar opnieuw mee in de Formule 1 en dat betekent traditiegetrouw dat er een speciaal model concept in hun line-up verschijnt. Deze ‘Jaune Sirius’-gele Clio R.S. 16  is meteen ook hun snelste Clio ooit, inclusief 2.0-liter krachtbron uit de Mégane R.S. Trophy-R met 300 pk. De Hot Hatch wordt ook 60 mm breder, 15 kg lichter en krijgt er Brembo’s en een Akrapovic-uitlaat bij. Oh bijna vergeten, de Clio R.S. 16 komt er (eindelijk) met manuele versnellingsbak! De ultieme Pocket Rocket?

Mercedes-Benz G350d Professional

Mercedes-G-350-d-professional-001

Mercedes-G-350-d-professional-011 Mercedes-G-350-d-professional-002

Nu Land Rover hun Defender (even) uit de rekken heeft gehaald, weet Mercedes maar al te goed wat voor troef ze met hun G-klasse in de hand hebben. Reden te meer voor de Duitsers om een extra Spartaanse variant te ontwikkelen, ook al mikt deze G 350 d meer op hun ‘professionele’ klantenbestand. Het belangrijkste om te onthouden is dat er een 3.0-liter V6 zelfontbrander met 245 pk en 600 Nm koppel in komt te liggen, die aan een zeventrapsautomaat met low en high gearing, permanente vierwielaandrijving en een handvol ‘sperbare’ differentiëlen hangt. De prijs wordt rond de 80.000 euro geschat en – ook al noemt ie anders – particulieren kunnen deze ‘G’ zeker ook bestellen.

Ferrari 458 MM Speciale

ferrari-458-mm-speciale-01

ferrari-458-mm-speciale-03 ferrari-458-mm-speciale-04

Je hebt geld en je wilt wat. Of in het geval van deze Britse (anonieme) geldschieter: een exclusieve one-off van zijn favoriete merk, Ferrari. Waar de 458 MM Speciale – zoals de naam doet vermoeden – onderhuids identiek is aan een 458 Speciale met de atmosferische 4.5-liter V8 en bijhorend 605 pk en 540 Nm, zorgt vooral de plastische ingreep voor wat extra ‘speciale’. Onder het Bianco Italia met Italiaanse driekleur zit namelijk een met de hand vervaardigde nieuwe koets en aerodynamicapakket. Noem het dus gerust coachbuilding in de 21ste eeuw.

BMW 30 Jahre M3 Edition

BMW-M3-30Jahre_03

Drie decennia van M3, dat mag gevierd worden van BMW. Niet te uitbundig, maar wel gepast. Het gaat hier om een M3 F80 die wat extraatjes krijgt in de vorm van het Competition Package en de nodige 30 Jahre M3 Edition-emblemen. Het competitiepakket bestaat uit het Adaptive-M onderstel, het Active-M achterdifferentieel en19 pk meer. Die extra paardjes maken hem met zijn 450 pk net dat tikkeltje – 0,1 sec. – sneller. Daardoor zit hij nu in vier seconden rond aan 100 km/u. En dat is het geval met zowel de standaard 6-speed manuele transmissie als met de optionele 7-speed M double clutch transmissie. Om het nog wat exclusief te houden worden er slechts 500 exemplaren op de markt gebracht.

Nissan GT-R Nismo

Nissan-GT-R-Nismo-02

Nissan-GT-R-Nismo-01Nissan-GT-R-Nismo-03

Het mag altijd wat meer zijn en daar zorgen de Nismo-boys voor bij Nissan. De GT-R Nismo volgt de styling van de vernieuwde standaard GT-R met de nieuwe neus die gaat voor een grotere luchtopname en de aangepaste bumpers. Voor het Nismo-model zijn die natuurlijk opgetrokken uit carbon, incluis de voorste splitter. Het lijf van de GT-R Nismo is in zijn geheel aangepast, zo zou de motorkap niet meer vervormen aan hoge snelheid en wordt het bovenal de Nissan met de grootste downforce ooit. Onder de stevigere motorkap zijn er geen wijzigingen gebeurd. Daar schuilt nog altijd de 3.8 l V8 Turbo van 600 pk. Binnenin is het naar analogie met de nieuwe standaardversie allemaal wat meer premium geworden. Maar bovenal is de knoppenweelde teruggebracht van 27 naar 11 knopjes.

Aston Martin Vanquish Zagato

Aston-Martin-Vanquish-Zagato-01

Aston-Martin-Vanquish-Zagato-03Aston-Martin-Vanquish-Zagato-02

Zagato alleen klinkt al verleidelijk. De styling en vormgeving van deze nieuwe Aston Martin Vanquish Zagato maakt dat dromerige plaatje compleet. Niet alle creaties van het Italiaanse designhuis waren daarom geslaagd, maar deze nieuwe Brit mag er zijn. Ze mogen de mosterd dan wel gaan halen zijn bij de V12 Zagato, deze Vanquish die volledig is opgetrokken uit koolstofvezel is toch nog een tikkeltje verfijnder – zeg maar een grote tikkel. De 5.9 l V12 die wordt gebruikt maakt het allemaal nog wat fijner, want zijn vermogen steeg in deze Vanquish Zagato van 569 naar 591 pk. Op verdere prestatiecijfers is het nog wachten. Wel zeker is dat de prachtige bolide in een beperkte oplage van 99 exemplaren te koop wordt aangeboden. Op die releasedatum is het ook nog wachten.