Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aandachtige lezers hebben allicht gemerkt dat we de Jaguar XE nog niet getest hebben op DRIVR. Daar is een goede reden voor: de 2,0 liter Ingenium-turbodiesel is weliswaar kwiek op papier, in de praktijk getuigen de handbak en bijhorende koppeling van evenveel levensvreugde als een ambtenaar op prepensioen. De automatische achtbak remedieert de zaak voor een deel, maar wat je eigenlijk wil is een motor die nog echte klauwen heeft. En die krachtbron heeft de XE wel degelijk in de aanbieding.

rijtestjaguarxe1

Is Jaguar’s kleinste dan ook met een sporthart te hebben?

En nog geen beetje. De V6 met supercharger komt direct uit de F-Type en stuurt zijn 340 paarden in het geval van ons testexemplaar louter naar de achterwielen. Een manuele bakoptie is er niet; enkel een klassieke automaat met 8 trappen die via een elektronisch gestuurd diff met de standaard negentienduimers communiceert om een sprinttijd van 5,1 seconden neer te zetten. De pret is pas uit bij 250 km/u, ook al bereikt de XE die snelheid met de vingers in de neus. En dat allemaal bij een gemiddelde dorst die in onze handen zo’n tien liter bedroeg, wat niet teveel is gezien de beschikbare prestaties.

Kunnen de achterbanden al dat geweld wel aan?

Dat een dergelijk pretpakket vanaf de eerste koude op wintersloffen moet, staat buiten kijf. Maar verder laat de SC relatief weinig tractieproblemen optekenen. Beter nog: in de sportstand (of Dynamic Mode in Jaguar-taal) laat de deels gedeactiveerde tractiecontrole net genoeg slip toe om de knappe koets wat attitude te geven. Zo gereden blijft onderstuur lang uit, terwijl het gevreesde overstuur evenmin materialiseert. Wil je dat wel, dan is het gewoon zaak om het hele boeltje uit te zetten en naar hartenlust te roken. Want dat doet de voorlopig snelste XE als geen ander.

rijtestjaguarxe4rijtestjaguarxe3

rijtestjaguarxe5rijtestjaguarxe2

Helemaal geen deuken in het dynamische arsenaal dan?

Perfect is de XE nog niet, maar dat kan ook moeilijk bij de eerste iteratie. Zo is het gaspedaal zelfs in standje normaal te gevoelig en de automaat niet helemaal op zijn plaats. Nog afgezien van het feit dat acht versnelling er twee teveel zijn om met stuurflippers te bedienen (en de tel al doende kwijt te raken), komt de koppelomvormer gewoon niet zo sportief over. Daarvoor zijn de overgangen te soft en is het kickdowngedrag te geforceerd. In de F-Type worden die tekortkomingen verdoezeld door de knetterende soundtrack die echt tot zijn recht komt als je open rijdt. Maar in de berline blijft die geluidscoulisse achterwege, waardoor het gebrek aan een dubbele koppelingsautomaat feller opvalt.

Maar het totaalpakket klopt, toch?

Zolang je de interieurafwerking van Audi of de aandacht voor details van BMW maar niet verwacht. Kopers van die merken zouden zich wel eens kunnen storen aan de saaie boordplank of de trage infontainmentunit (die momenteel vervangen wordt), terwijl de stoelen evenmin zo diep of zo sportief zitten als die van de concurrentie. Eenmaal onderweg vergaan die twijfels echter als sneeuw voor de zon, want het weggedrag van de XE 3.0 staat buiten kijf. Comfortabel aan de ene kant en meer dan gefocust aan de andere heeft het team van chassisguru Mike Cross wederom een plaatje van een onderstel afgeleverd. Een AWD-versie is trouwens in aantocht, maar op basis van deze test lijkt ons dat zeker geen must.

rijtestjaguarxe6

Conclusie?

De XE 3.0 is het rijdende bewijs dat de concurrentie wat soft aan het worden is. Op basis van de V6 met supercharger kan je niet anders dan concluderen dat achterwielenaandrijving – mits de juiste setup – ook bij koppelrijke motoren volstaat. Beter nog: het weggedrag alleen maar wel bij. Op voorwaarde dat er van oktober tot april een duur stel winterbanden onder ligt, welteverstaan. In de algemenere rubrieken laat de XE nog her en der een steekje vallen, meer dan de grotere XF die zijn zaken nog beter op een rijtje heeft. Klasseer die minpunten wat ons betreft gerust onder karakter, want dat heeft de benzinetopper met bakken.

JAGUAR XE 3.0 VS SC 340

Plus Min
+ Rijdersalternatief voor de 3 Reeks – Smeekt om een bak met dubbele koppeling

Weggecijferd

Motor 3,0 V6 benzine met supercharger
Aandrijving achterwielaandrijving
Transmissie automatische achtbak
Vermogen 340 pk @ 6500 opm
Koppel 450 Nm @ 4500 opm
Gewicht 1.590 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5,1 s
Topsnelheid 250 km/h
Normverbruik 8,1 l/100 km
CO2-uitstoot 194 g/km
Basisprijs  57.060 euro

Verdict

9 op 10