Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Afgelopen maand maart vierde BMW een verjaardagsfeestje met honderd kaarsjes. Om dat jubileum te vieren en de volgende honderd jaar goed in te zetten, presenteerde BMW het Vision Next 100 Concept aan de wereld. Nu de Bayerische Motoren Werke drie maand later ook hun Vision 100 Next Concept loslaten op Britse zustermerken Rolls Royce en Mini, moet er pas echt geklonken worden. Een zelfrijdend, futuristisch trio dat klaar is voor de toekomst.

Vision_01

Hoe opvallend de drie verschijningen ook zijn, des te meer verschillen ze onder elkaar. De – in het goud gehulde – ‘Golden Boy’ en tevens het eerste studiemodel dat aan de wereld getoond werd is natuurlijk dat van BMW zelf. Wie goed kijkt ziet rond de volledig gesloten wielkasten ook enkele tinten rood, die steeds beter zichtbaar woden wanneer de 800 driehoekjes tijdens het sturen mee gaan bewegen. BMW noemt het Alive Geometry, wij vinden het gewoon cool. 

Vision_11

Vision_10Vision_09

Opmerkelijk in de ‘BMW van de toekomst’ is het ontbreken van een vast digitaal scherm. De Duitsers geloven in een verregaande evolutie van het intelligente head-up display, dat over de hele voorruit loopt en zo voldoende informatie meegeeft. In Ease Mode, wanneer de wagen het wiel van je overneemt, wordt het display een soort persoonlijke gids die je informatie geeft over interessante punten op je route. Tik even op het logo en laat het stuur in Boost Modverschijnen. De leuke weetjes vallen weg en maken plaats voor beelden die de DRIVR zo goed mogelijk op het rijden laat focussen. Draai het of keer het: het stuur zelf in handen nemen blijft natuurlijk wat de BMW-eigenaars écht willen, ook in de toekomst.

Iets wat in schril contrast staat met de Rolls Royce. waar het besturen van de wagen gewoon prompt achterwege wordt gelaten en er van een stuur zelfs geen sprake is. Autonoom in stijl en (overladen) luxe rijden is al wat telt voor de rijken van de toekomst. De Rolls Royce Vision Next 100 is de ultieme chauffeur, dan wel zonder kloppend hart. Inzittenden hoeven zich na een ritje in de Rolls-sofa bovendien geen zorgen maken over het al dan niet dragen van een slipje. Uitstappen kan rechtopstaand en zorgenloos dankzij een openklappend dak en een virtueel uitgespreide rode loper.

Vision_02

Vision_05Vision_03

Toch is vooral personalisatie het sleutelelement in de Rolls. Het blijft niet enkel beperkt tot binnenin, waar elk stofje en stukje hout zelf gekozen kan worden, maar gaat zelfs aan de buitenkant door. Het Britse Luxemerk wil teruggrijpen naar een tijd van coachbuilding en laat de klant zelf een koets vormen en kiezen, misschien geen slecht idee gezien het uiterst gewaagde model. Er staan ons waarschijnlijk wel meerdere bijzondere looks te wachten. De enige optie die de klanten wel moeten laten vallen is het machtige V12-blok, dat plaats moet maken voor een zero-emissie aandrijflijn.

Evenzeer elektrisch is het Mini Vision Next 100 Concept, dat bovendien opnieuw ‘mini’ is. Met zijn 3,62 meter lengte is het studiemodel 2,7 centimeter korter dan het huidige model en 5,6 centimeter langer dan het originele model uit 1959. Ook hier is er slechts plaats voor twee inzittenden die een bank delen in de minimalistische omgeving van de Mini. Het opvallendste interieurelement is het grote ronde display, dat meteen een verwijzing is naar het huidige interieur. Aan de buitenkant wijkt de kikkerachtige look dan wel weer behoorlijk af van de huidige Mini of de Superleggera Vision van Mini die we twee jaar geleden konden bezichtigen.

Vision_04

Vision_07Vision_06

Dus…wat onthouden we? Terwijl het bij Rolls Royce vooral om personalisatie en luxe gaat, neigen ze bij Mini eerder naar een toekomst van autodelen waar je zelf geen auto meer hoeft te bezitten. Je moet er wel nog echt in willen rijden, want ondanks de zelfrijdende functie, is het stuur nog steeds prominent aanwezig. De bestuurder moet de rijsensatie van een kleine vinnige wagen toch echt blijven ervaren. Moet er dan toch bijgetankt worden of naar de carwash gegaan worden, kan de Mini dat helemaal autonoom.

De drie studiemodellen maken de algehele toekomstvisie van BMW alvast duidelijk. Die is intelligent en zelfrijdend, zonder meteen het stuur uit handen te willen rukken. Al zal die behoefte mogelijk uitsterven in de volgende generaties. Elk merk biedt een logisch model op maat aan voor zijn toekomstige klanten. Het blijft alleen afwachten hoe snel die toekomst ons zal inhalen.