Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rechttoe rechtaan autonieuws, het blijft een moeilijk evenwicht op DRIVR. We hebben immers tal van concullega’s die dat sneller én beter doen dan wij, temeer omdat onze focus vooral op achtergrond en testwerk ligt. Toch willen we onze trouwe lezers ook op dat vlak niet op hun honger laten zitten. Daarom brengen we voortaan op tijd en stond een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden. Met ditmaal: heel wat gespierde binken vanop het Goodwood Festival of Speed.

Mercedes AMG GT-R

AMGGTR_01

AMGGTR_03AMGGTR_02

De Black-versie van de GT moet nog even op zich laten wachten, want eerst is er deze gifgroene AMG GT-R. De cijfers die zijn mogelijk nog giftiger. De 4.0 liter V8 doet 585 pk en 700 Nm aan het asfaltoppervlakte verschijnen. Gevolg: 3,6 seconden voor een spurt naar 100 km/u en een topsnelheid van 318 km/u . Ten opzichte van de AMG GT S heeft deze Hulk naast een vermogenswinst van 75 pk ook een vermageringskuur ondergaan van 90 kg. Die zitten hem in de verschillende koolstofvezelonderdelen waaronder de transmissietunnel. Uiterlijk vallen de grotere luchthappers en de achtervleugel op. Vooraan is er een carbonplaat die automatisch wat zakt vanaf 50 km/u om de wagen in Race-modus nog meer downforce te geven. [NQ]

Aston Martin GT12

vantage_gt12_roadster_03

vantage_gt12_roadster_04 vantage_gt12_roadster_12

Let goed op, want dit is waarschijnlijk de enige keer dat je deze Aston Martin GT12 Roadster gaat zien. Want in tegenstelling tot de coupé, die er in grote getale komt, is deze GT12 Roadster voor één klant op maat gemaakt. Het atmosferische V12-blok met net geen 600 pk blijft – net als de automaat en keramische remmen – onveranderd, al compromitteert het gebrek aan een dak de sprinttijd wel met twee tienden. Verwaarloosbaar jammer. De GT12 roadster gaat vooral om de unieke looks, die dankzij intense samenwerking tussen de klant en ‘Q by Aston Martin’, 200% klantgericht zijn. Coachbuilding van de 21ste eeuw, het komt steeds vaker voor! [AV]

McLaren 570s Sprint

Na de 570S en de 570GT, komt er nu ook een op het circuit-gerichte 570S Sprint in de line-up van McLaren te staan. Onderhuids krijg je nog steeds de carbon MonoCell II-kuip, alsook dezelfde ophanging en een 3.8-liter geblazen V8 aan zeven trappen met dubbele koppeling. Voor vernieuwing moet je echter bij de GT3-geïnspireerde radiator en de ultra-laag viscose motorolie zijn. Daarnaast zouden ook pk- en koppelkrommes geoptimaliseerd zijn en kan je em indien gewenst ook omvormen tot officiële FIA GT4-specificaties om er effectief ook mee te gaan racen. Niches, en hoe je ze kan opvullen… [AV]

 

Ford GT ’66 Heritage Edition

FordGT66_01

FordGT66_02FordGT66_03

Le Mans is nog maar net voorbij, maar Ford heeft al een ‘specialleke’ klaarstaan om hun overwinning te vieren en een knipoog te geven naar het roemrijke verleden, met name dat van 1966 toen Ford de top drie sierde. Deze unieke versie verwijst er rechtstreeks nar met zijn uitvoering in Shadow Black – in mat of glans – en de zilveren streep over de lengte van de wagen. Voorts sieren de twintig duims gouden velgen en het nummer 2 de wagen. Net als de GT40 van Bruce McLaren en Chris Amon indertijd. Om het exclusieve te benadrukken krijgt elk gebouwde GT ’66 Heritage Edition een nummerplaatje. Hoeveel er exact zullen gebouwd worden is nog niet duidelijk. Onder de motorkap blijft de 3.5 l V6 EcoBoost van 600 pk behouden. [NQ]

Porsche Panamera

Panamera_02

Panamera_01Panamera_03

Zeven jaar na de lancering maakt Porsche dan toch zijn tweede generatie van de immens succesvolle Panamera bekend. Hoewel het nog altijd niet moeders mooiste is, zien we toch al enige vooruitgang. Vooral de kont is wat aangescherpt. De vierdeurs 911 is bovendien drie centimeter gegroeid en die zitten allen in de drie centimeter langere wielbasis. Er zijn drie biturbo-motoren beschikbaar voor de nieuwe Panamera. De benzine 4S komt met een 2.9 liter biturbo V6 van 440 pk en 550 Nm Koppel, goed voor 0-100 km/u in 4,2 sec indien je het optionele Sport Chrono Pakket aantikt – in 4,4 sec zonder de optie. Dan is er de krachtigste benzinemotor voor de Panamera Turbo. Een 4 liter biturbo V8 met 550 pk en 770 Nm aan koppel die je in 3,6 sec naar 100 km/u stuwen met het optionele Sport Chrono Pakket – zonder doet ie het in 3,8 sec. En dan is er nog de diesel 4S met een biturbo V8 van 422 pk met 850 Nm. De drie versies komen met vierwielaandrijving en een automatische achtbak met dubbele koppeling. [NQ]

Volvo S90 R en V90 R

01_volvo_v90_r-design 03_volvo_v90_r-design

03_volvo_s90_r-design01_volvo_s90_r-design

Het bleek slechts een kwestie van tijd vooraleer Volvo ook hun nieuwe designtaal zou voorzien van een sportief pakketje. De R-Design-uitvoering verzorgt nieuwe voor- en achterbumpers, alsook unieke grilles en wat ‘piano-zwarte’ accenten. Er zijn nog vijf unieke velgen beschikbaar, maar afgezien van het  ‘advanced sport chassis’ – waar nog bijzonder weinig woorden over geschreven zijn -, blijft het voorlopig alleen bij optische aanpassingen. Niet dat we daar problemen mee hebben, kijk nu zelf. [AV]

 

Twingo GT

TwingoGT_02

TwingoGT_01TwingoGT_03

Wie het kleine niet eert… en omdat ook deze knaap zijn debuut maakte op Goodwood nemen we hem er graag bij, alsook die GT badge. De kleinste van Renault lijkt in zijn gespierdere versie wel opvallend op de Smart Forfour Brabus. De Twingo GT maakt eveneens gebruik van de 110 pk sterke 0,9 liter turbo. Renault gaat in tegenstelling tot smart en zijn automatische versnellingsbak met dubbele koppeling voor een handgeschakelde versnellingsbak met ingekort verhoudingen. Prestatiecijfers heeft Renault nog niet meegegeven, maar van de Forfour Brabus weten dat die in 10 sec naar 100 km/u spurt en een top van 180 km/u bereikt. Dat het onderstel van de Twingo onder handen genomen werd door Renault Sport zal ook geen kwaad kunnen. [NQ]