Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een busje, zo kan je de Volkswagen T6 Multivan het makkelijkst omschrijven. Na een weekje liepen de gevoelens evenwel hoger op en was het zelfs met enige weemoed dat ik de tweekleurige van opnieuw moest inruilen voor mijn eigen tuig. De ‘Transporter’ is dan ook wel een van de kleurrijkste busjes uit de geschiedenis. En ook al lijkt hij  amper nog op zijn oervader alias de T1, toch werd het een nostalgische trip. Eentje waarbij Ray Charles constant Hit The Road, Jack in mijn oor fluisterde, smekend om die kilometers asfalt te malen in de aimabele Generation Six Multivan.

VWT6_01VWT6_04

Het is dus een comfortabele kilometervreter geworden?

Aan welbehagen en ruimte is er geen gebrek, zeker omdat de Comfortline net dat gezellige zetelgevoel wil meegeven. In de eerste plaats zit je natuurlijk hoog en veilig. Maar daarnaast lijkt het ook nog eens echt of je echt in je sofa zit wanneer de armleuningen naar beneden klappen en je blik op oneindig gaat. Achterin zijn de mogelijkheden trouwens eindeloos, met op de tweede rij een duo afzonderlijke stoelen die 360 graden ronddraaien en een achterbank voor drie personen die dankzij rails enkele decimeters naar voren en achteren schuift. Dat laatste kan wel eens handig zijn, want communiceren met de achterste passagier durft al eens schreeuwerig worden.

VWT6_11

Is de huidige T6 nog enigszins te vergelijken met de T1?

Tuurlijk niet. De motor zit al enkele generaties niet meer vanachter, en ook de afmetingen zijn ondertussen niet meer in proportie. Met zijn 5006 mm lengte, 1904 mm breedte en 1970 mm hoogte is de T6 bijna een mastodont. Maar toch was er op onze tester met nummerplaat VW-005 een nostalgische toets aangebracht: de dubbele kleurcombinatie die ostentatief naar zijn voorganger knipoogt. En dat hadden mede-automobilisten meteen in de gaten. Hoe verklaar je anders al die goedkeurende blikken en duimen omhoog? De kleurencombo is trouwens doorgetrokken in het moderne maar sobere interieur. Enig minpuntje: de richtingaanwijzers achter het stuur zijn nog altijd dezelfde als in de VW Polo van tien jaar geleden.

VWT6_08VWT6_05

Rijdt het busje dan ook ouderwets?

Gelukkig niet, want Volkswagen heeft besloten om op dat vlak wel mee te gaan met zijn tijd. De T6 Multivan is onderhand uitgerust met de modernste rijhulpsystemen en een adaptieve ophanging. Die geeft je de keuze uit twee modi: Comfort en zowaar Sport. Maar zo ver liggen die twee standen uiteindelijk niet uit elkaar. Er is geen plotse krachtinjectie, enkel de ophanging wordt wat aangescherpt, waardoor de grote bus iets minder zompig aanvoelt.

En wat brengt de mastodont dan echt op gang?

Onder de motorkap kregen we een 150 pk sterke TDI mee. Een middenmoter, zeg maar. Al trok die onze Generation Six telkens weer gezwind op gang. Zo zit het 2023 kg zware gevaarte toch nog in 12,9 sec aan de 100 km/u, terwijl het ietwat horizontalere stuur en de hoge versnellingspook je toch nog dat echte busgevoel geeft. Eentje dat bijgevolg niet meteen aanspoort om loeihard door de bocht te gaan. Wil je toch nog wat meer vermogen en grip, dan kan je nog beroep doen op de 2.0 l TDI van 204 pk. Die is net zoals de 150 pk sterke versie beschikbaar met het 4MOTION vierwielaandrijfsysteem. En voor wie helemaal geen haast heeft, is er de basisversie met welgeteld 84 pk.

VWT6_02

VWT6_10VWT6_09

Conclusie?

De T6 straalt simpelweg degelijkheid uit en komt in deze kleuren ook nog eens vrolijk over. En net dat draagt enorm bij aan het Hit The Road, Jack-gevoel, want voorts zou de nieuwe Multivan amper opvallen. De toevoeging van chroom in de neus helpt gelukkig nog een beetje, maar kan niet verbergen dat de enige echte concurrent – de Mercedes V-Klasse – een stapje voor heeft met zijn 21ste eeuwse looks. Al zal het comfort van de T6 amper moeten onderdoen. Om ermee op roadtrip te gaan, ga je wel minimaal 47.117 euro moeten uittrekken voor een 2.0 l TDI 150 Comfortline, wat niet meteen flower power is.

Volkswagen Multivan 2.0 TDI 150 Comfortline

Plus Min
+ Comfortabele rit – Steeds prijziger

Weggecijferd

Motor 2.0 l TDI
Aandrijving Voorwiel
Transmissie Manuele zes versnellingen
Vermogen 150 pk @3.250 – 3.750 tpm
Koppel 340 Nm @1.500 – 3.000 tpm
Gewicht 2.023 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 12,9 s
Topsnelheid 182 km/h
Gem. testverbruik 7,0 l/100 km
CO2-uitstoot 160 g/km
Basisprijs  € 47.117

Verdict

7 op 10