Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Kan je de 570S in een GT transformeren zonder het DNA van het merk te denigreren?

McLaren oordeelt van wel, omdat de overgang van snedige sportwagen naar capabele GT slechts 38 kilo ballast heeft toegevoegd. Tegelijkertijd is er onder de zijdelings openende achterklep een nieuw stouwcompartiment ontstaan, waardoor de 570GT met een beetje fantasie als spirituele opvolger van de iconische Jaguar E-Type kan doorgaan. Of hoe een jetsetter anno 2016 ook een racechassis kan hebben.

6672-McLaren+570GT+Tenerife-626

Hardwarematig is er immers niks veranderd aan de 570GT. De aangeklede versie heeft nog steeds een carbon chassis, een dubbel geblazen V8 en tal van exotische materialen om de rijklare massa rond de 1,4 ton te houden. Daarmee is de 570GT de lichtste Gran Turismo die je vandaag kan kopen, al komt dat natuurlijk ook door het feit dat McLaren louter tweezitters maakt. Het extra gewicht gaat op conto van beter isolatiemateriaal en het nette bagagecompartiment bovenop de motor. Samen goed voor een minimale reductie in sprintvermogen, al lijkt het ons sterk dat iemand het verschil tussen 3,2 seconden (voor de S) en 3,4 seconden (voor de GT) gaat voelen. Idem dito voor de 0 tot 200-sprint die nu 9,8 seconden bedraagt in plaats van 9,5. De topsnelheid van de GT piekt nog altijd bij 328 km/u.

Small-6680McLaren-570GT-Tenerife-702

Small-6624McLaren-570GT-Tenerife-227Small-6619McLaren-570GT-Tenerife-199

Waar je wel aan merkt dat je met de zinnigere variant onderweg bent, is het motorgeluid. In tegenstelling tot het gebrul van de S klinkt de achtpitter van de GT bijna beschaafd, tenzij je natuurlijk de sportuitlaat specificeert. Denk daar nog een lichtere stuurafstelling en betere afrolkarakteristieken bij en je hebt een McLaren die zich zo gedwee als een lammetje laat mennen in D. Daardoor heeft de GT wel wat overtuiging nodig om zijn ware aard te tonen, maar wee je gebeente als je alle rijmodi (drie voor de aandrijflijn en evenveel voor de ophanging) van Sport tot Track laat transponeren. Want dan trapt de 570GT je als een ervaren straatvechter in de nieren, deels omdat de GT normaal niet met strak steunende sportstoelen te hebben is.

Small-6669McLaren-570GT-Tenerife-597

De vraag is evenwel: loont het echt de moeite om voor de beschaafdere variant te gaan? Is het niet voor zijn geslaagde looks (zeker in één van de donkerdere tinten die exclusief aan de nieuwe variant zijn voorbehouden), dan wel omdat je de GT perfect op dagelijkse basis kan gebruiken. Zijn – naar supercar-normen – makkelijke instap heeft hij weliswaar van de S geërfd, het panoramisch dakpaneel en de transparante achterklep zorgen voor een ruimtelijk gevoel dat de sportversie helemaal vreemd is. Ook al zit je precies hetzelfde in de GT, namelijk lekker laag met het stuur tegen je borst en de panoramische voorruit in het vizier. Kortom: de GT speelt zijn dubbelrol als cruiser en bruiser met verve, ook al impliceert dat een minimale achteruitgang op de schaal van betrokkenheid.

Small-6640McLaren-570GT-Tenerife-354

6631-McLaren+570GT+Tenerife-292Small-6671McLaren-570GT-Tenerife-619Small-6663McLaren-570GT-Tenerife-570

Het relatieve gebrek aan motorgeluid en de lichtere stuurfafstelling maken namelijk dat de GT iets minder innig aandoet dan de 570S. Maar tegelijkertijd is de wegligging nog steeds uitmuntend, met een gretige voortrein die netjes gecomplementeerd wordt door een stabiele achterkant – tenminste als je het gefaseerde ESP laat aanstaan. Zet je de op F1-leest geschoeide tractiecontrole wat lossen, dan beperkt het autobrein het aantal pk’s uitermate subtiel opdat de tractie ten allen tijde gegarandeerd blijft. Kortom: alles gebeurt gradueel en op vraag van de bestuurder, waardoor je de toerentalbegrenzer aan 8500 opm snel gaat opzoeken. In de bovenste regionen klinkt de geblazen V8 – die nog steeds 3500 toeren nodig heeft om echt tot leven te komen – bijna atmosferisch, wat een aangename plus is voor de stillere GT.

Small-6627McLaren-570GT-Tenerife-254

6634-McLaren+570GT+Tenerife-305Small-6692McLaren-570GT-Tenerife-779

In de omgekeerde richting presteert het derde lid van de Sports Series ook soeverein, al moeten we meteen toegeven dat onze testwagen met de optionele carbon-keramische remmen uitgerust was. En zelfs die begonnen na een grondige work-out lichtjes te faden. Plan je de GT dus af en toe op circuit te gebruiken, dan zullen de stalen standaardremmen allicht niet volstaan. De gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling doet dat wel, ook al zit er her en der een schokje in dat de beste systemen (lees: Porsche’s PDK of Ferrari’s …) vreemd is. De zachtere demping levert tot slot ook wat gemengde gevoelens op. Want hoewel putten en richels verrassend goed weggefilterd worden, vallen de slagen auditief harder op omdat het carbon chassis ze versterkt.

Small-6649McLaren-570GT-Tenerife-448

En daarmee zijn we bij de keuze van de keizer aanbeland: hardcore S of softcore GT? Het hangt er helemaal van af wat je ermee van plan bent. Is dat op tijd en stond een uitdagende stuurmansweg of een circuit opzoeken, dan moet je zonder verpinken voor de S gaan. Maar ben je eerder op zoek naar een valabel alternatief voor de alomtegenwoordige 911 om dagelijks te gebruiken, dan is de GT het overwegen meer dan waard. Temeer omdat het model zijn rauwe kantje niet verloochend heeft in de queeste naar raffinement, maar beide in een dramatische outfit weet te combineren. Vergeet alleen niet de sportuitlaat te specificeren; het is en blijft immers een McLaren met racegenen.

McLAREN 570GT

Plus Min
+ De coolste daily, ooit. – Heeft een sportuitlaat nodig

Weggecijferd

Motor 3,8 V8 biturbo
Aandrijving achterwielaandrijving
Transmissie gerobotiseerde zevenbak
Vermogen 570 pk @ 7400 tpm
Koppel 600 Nm @ 5000-6500 tpm
Gewicht 1350 kg (droog)
Acceleratie (0-100 km/h) 3,4 s
Topsnelheid 328 km/u
Normverbuik 10,7 l/100 km
CO2-uitstoot 249 g/km
Basisprijs 198.600 euro

Verdict

10 op 10