Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Muisstil is het. Buiten de bries die langs de koets suist en samen met het eco-rubber voor een soort rustgevende ruis zorgt, is het stil. Enkel de digitale stem van ‘John’ doorbreekt af en toe de rust, terwijl we op een gezapig tempo rond Amsterdam fluisteren. Zelfs Chris Evans zou er stil van worden. Elektrisch is de nabije toekomst, nu ook voor Hyundai met hun IONIQ.

All-New IONIQ Family

De A’DAM toren, het voormalige kantoor van Shell, doet anno 2016 ook dienst voor de presentatie van een elektrische toekomst – van I(r)onie  gesproken. En als we de licht euforische Marketing Director aan de andere kant van de tafel mogen geloven, past dat ook perfect in het geheel: “Oude technologie maakt plaats voor nieuwe en Hyundai wil met de IONIQ een elektrische wagen bouwen zonder compromissen”.  De rest van het gesprek vlechten we, samen met de uitgebreide perspresentatie, doorheen dit artikel.

Hyundai IONIQ Electric (8)

Staat ook de prijs al in die presentatie?
Jammer genoeg niet. Wat dan wel? Dat Hyundai reeds een Red Dot Design Award mocht ontvangen voor hun ‘Prius-achtige’ looks, bijvoorbeeld. Niet dat de vorm veel kanten uit kan met aerodynamische quota van 0.24 Cd. Het moet wel gezegd zijn: de IONIQ ziet er in elke uitvoering – (Plug-in) Hybrid en volledig elektrisch – toch opmerkelijk beter uit dan de gedoodverfde rivalen. De plastic snoet op de volelektrische variant nog in het midden gelaten. Die laatste herken je buitenom verder nog aan de koperkleurige lijnen en andere lichtstukken, al is het verschil met de blauw afgelijnde (plug-in) hybride vooral binnenin te merken. Daar ligt, op de plaats van de klassieke zestraps-DCT uit de hybrides, een kleine venusheuvel met knopjes om de ‘single-speed reducer’-transmissie aan te sturen.

Hyundai IONIQ Hybrid (1)

Hyundai Electric (2) Hyundai IONIQ Hybrid (2)

Wat stuur je precies aan en hoe werken beide aandrijflijnen?
Zoals je dat zou verwachten. Waar de IONIQ EV op een batterij van 28 kWh kan rekenen om 120 pk en 265 Nm koppel (295 in Sport) naar voren te geleiden, wordt de elektrische component bij de Hybride, met slechts 1,56 kWh aan batterijcapaciteit onder de achterzetels, toch fel afgezwakt. Een ‘gebrek’ dat met een verdere evolutie van het 1.6-liter Kappablok wordt aangevuld, om in totaliteit 141 pk en 265 Nm koppel in te brochure te tikken.

Sprinttijden blijven overal rond de tien seconden hangen, al zijn voor dit soort auto’s nog steeds de eco-cijfers van veel groter belang. De elektrische IONIQ stoot geen CO2 uit en haalt een verbruik van 11,5 kWh / 100 km, wat em een realistisch rijbereik tussen de 200 en 250 km geeft. De hybride geeft daarentegen geen enkele reden tot range fear en pipetteerde tijdens onze testrit slechts 4 liter per 100 km uit de tank. Voor de laagste CO2-cijfers wacht (en spaar) je beter nog even (door) tot de plug-in hybride. Die haalt de 100%-aftrekbaarheidsgrens wel met slechts 32 gram tegenover 79 gram uit de Hybride. IONIQ Hybrid Powertrain topviewIONIQ Hybrid_EngineIONIQ Electric_Engine

Over grammen gesproken, hoeveel (meer)gewicht zet de IONIQ op de schaal?
De Zuid-Koreaanse ingenieurs doen er tevens alles aan om gewicht te besparen. Van motorkap tot onderstelbeugel, het aluminium vindt stilaan z’n weg en bespaart zo om en bij de 25 kg. Daarnaast wordt ook extensief gebruikt gemaakt van sterk staal zodoende niet te moeten compromitteren op vlak van rijdynamiek.  Hyundai introduceert de term ‘emotion’ en belooft naast een ecologisch ook een aangenaam rijgedrag. We vragen de sleutels van de elektrische variant en wachten een 30-tal minuutjes terwijl de IONIQ aan de snellader hangt.

Hoe ’emotional’ rijdt de IONIQ?

Vlotter dan je op het eerste zicht zou denken.  Sneller dan het gros van de pendelkudde in een rechte lijn en krachtig genoeg voor een korte herneming. Kies je enerzijds nog tussen de drie rijmodi eco, normal en – als je 30 Nm koppel extra wil – sport, dan wordt het pas echt interessant wanneer je gaat flipperen. In plaats van met de versnellingen te spelen, kies je hier tussen regeneratiesterkte van de elektromotor. Beredeneerd flipperen en anticiperend vertragen of uitrollen, het blijkt een intrigerende balanceeroefening tussen rollen en regenereren.

Hyundai IONIQ Electric (10)Hyundai IONIQ Electric (13)

Activeer de sportstand, deactiveer de elektronica en … trek de IONIQ bruusk uit z’n context. Nu, het chassis kan best wel wat sportiever sturen aan, maar het gebrek aan enige vorm van Torque Vectoring of een (elektronisch) differentieel resulteert in rokende, doorslippende en piepende binnenwielen. Het zorgt voor hilarische taferelen en resulteert niet direct in gevaarlijk onderstuur, maar brengt je snel terug bij het besef dat je met een eco-DRIVR aan het sturen bent. Het chassis houdt het midden tussen comfort en dynamiek en gaat snel en beheersbaar genoeg rond de bocht. De hybride rijdt gevoelsmatig net iets beter, al is dat eerder aan het extra gewicht in de neus dan aan de felbesproken multilink-achterophanging te wijten.

Hyundai IONIQ Hybrid (13)

Conclusie

Naast hun waterstof FuelCell-ontwikkelingen, lanceert Hyundai nu ook een elektrische toekomst. Sterker nog, het beantwoordt aan de steeds groter wordende marktvraag naar betaalbare, leuk rijdende elektrische wagens. Hoeveel dat gaat kosten, of andere modellen met soortgelijke technologie zullen worden uitgerust en hoe de plug-in hybridevariant rijdt, blijft voorlopig onbeantwoord. Maar als Hyundai die topics met even veel zorg als deze IONIQ aanpakt, zitten ze best wel snor. De nabije toekomst is elektrisch en met de IONIQ zien we dat eigenlijk wel zitten, ook al hinkelt de laadinfrastructuur in België nog wat achterop.

Uitgecijferd:

Hyundai IONIQ EV

Plus Min
+ Rijbereik, vlot – Plastic accenten

Hyundai IONIQ Hybrid

Plus Min
+ De betere Prius – eerder CRUISdan DRIVR

Weggecijferd

IONIQ EV IONIQ Hybrid
Motor Permanent Magnetische synchroonmotor 1.6-liter Kappa  GDI
Aandrijving Voorwielen Voorwielen
Overbrenging Eentraps reductiebak DCT 6 trappen
Vermogen 120 pk 141 pk
Koppel 295 Nm 265 Nm
Gewicht 1.545 kg 1.680 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,9 s  10,8 s
Topsnelheid 165 km/h 185 km/h
Testverbruik 13 kWh/100 km  4 l/100 km
Rijbereik /
C02-uitstoot
280 km 79 g/km
Laadtijd Standaard: 4u25

Quick: 30min

nvt
Vanafprijs atk atk

Verdict

IONIQ EV 8 op 10
IONIQ Hybrid 7 op 10