Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie een scheurkalender met de favoriete uitspraken van PR-afdelingen in huis heeft, komt daar vroeg of laat het blaadje ‘geen compromissen’ op tegen. Gelukkig zijn er nog uitzonderingen op die regel. Zo weet Smart maar al te goed dat het geen gezinswagen of kilometervreter kan neerzetten met een stadsmus van 2,7 m lang en 1,6 m breed. Waar de Duitsers dan wel op mikken? Om een leuke Pocket Rocket met een laagje comfort te maken. Nu ook met extra punch!

Smart Brabus 14

Smart Brabus 5Smart Brabus 4

Slaagt Smart intussen in die opzet? 

Nog geen klein beetje. De verkoop ging er wereldwijd 23% op vooruit, waarbij er in Brussel maar liefst 61% (!) extra inschrijvingen waren. Ook tijdens de tests vielen de ForTwo en de ForFour niet meteen door de mand, al mocht er wel wat meer kracht in de driepittertjes en wat meer luxe in het interieur zitten. Daarnaast kwamen wij dan weer tot het besluit dat “het potentieel dat momenteel in het chassis zit ten volle benut wordt voor stabiliteit en comfort. Dat wil zeggen dat korte drifts, lift-off overstuur en trailbraking voorlopig onmogelijk zijn, al zou dat wel eens kunnen veranderen op de Brabus-versie”. En laat Smart nu net die boven de doopvont houden.

Smart Brabus 1

Smart Brabus 3 Smart Brabus 8

Genoeg gewacht, wat voegt de Brabus-badge precies toe?

Vooraleer we het over overstuur en drifthoeken kunnen hebben, nemen we de cijfers er even bij. Brabus zet het 1.0-liter geblazen driecilinderblokje samen met Renault op 109 pk en 170 Nm koppel, wat uit duurzaamheidsoverwegingen meteen het maximum is. Vooraleer die kracht het bredere achterste rubber en de (nieuwe) dubbele sportuitlaat bereikt, passeert de paarden langs een gerobotiseerde DCT 6-trapsautomaat van Renault – hier ook met een brave ‘Race Start’ uitgerust. Verder wordt de demping 20% stijver, neutraliseert een stabilisatiestang vooraan overbodige koetswerkrol en mag het ESP een graadje losser.

Mag het vanbinnen ook iets meer zijn? 

Uiteraard, want het interieur verdient in de beste Brabus-traditie ook aandacht. Promoveert de ‘normale’ Brabus-lijn al heel wat opties tot de nieuwe standaard, dan komen er voor € 3.000 nog eens exclusieve sportzetels en verfijnde accenten bij. Dat noemen ze bij Brabus dan ‘Xclusive Brabus’. De honger nog niet gestild? Dan is er nog de Tailor Made-afdeling, waar je je Smart van velg tot kleur volledig kan personaliseren, om nog wat meer op te vallen tussen de massa maar ook wat meer te betalen.

Smart Brabus 11

Smart Brabus 13 Smart Brabus 12

Een duidelijk geval van veel wol en weinig geblaat, of?

Brabus is zo zeker van zijn stuk dat de presentatie op een testcircuit in het Duitse Aldenhoven doorging. Een vreselijk technisch en snel parcours, waar slecht afgestelde chassis zo door de mand vallen. Hoe de Brabus ForTwo het ervan af bracht? Laat het ons zo stellen: we hopen dat dit de voorbode is van een nieuwe Renault Twingo GT/RS. Want waar het ESP op de openbare weg nog restrictief aanvoelt, komt het op circuit volledig tot z’n recht. Dankzij de herziene stuurinrichting plaats je het autootje waar je maar wil. En eens je wat vertrouwen hebt opgebouwd, kan je gezapig aan het dansen. Teveel snelheid bij het ingaan van de bocht kan geneutraliseerd worden door wat lift-off overstuur, waarna je op het gas naar de volgende apex stuurt. In tegenstelling tot de erg restrictieve elektronica in de normale Smart, lijkt Brabus hier de sweetspot te hebben gevonden, zonder de korte wielbasis levensgevaarlijk te maken.

Smart Brabus 15

Smart Brabus 10 Smart Brabus 9

Conclusie?

De vraag blijft natuurlijk of iemand daar minstens €20.000 voor wil neerleggen. Afgezien van wat mindere geluidsisolatie en een (soms) traag reagerende automaat, is er helemaal niets mis met deze Brabus ForTwo en ForFour. De korte wielbasis en het surplus aan power maken de toppers des te vinniger, en ook de extra uitlaatgrom zet zo de glimlach op je gezicht. Ware het niet dat je voor hetzelfde geld eigenlijk ook een rayon hoger kan gaan winkelen. Eén ding staat vast: size doesn’t matter. Niet als het op plezier aankomt en zeker niet voor het trofeetje dat ondergetekende mocht ontvangen voor z’n stuurmanskunsten. Bedankt Brabus!

smart brabus trofee

Smart Brabus ForTwo (Cabrio)

Plus Min
+ Pocket Rocket eerste klas
–  Isolatie, Fiesta ST

Smart Brabus ForFour 

Plus Min
+ Meer comfort en ruimte – Voelt trager aan dan de ForTwo

Weggecijferd

Smart Brabus ForTwo (cabrio) Smart Brabus ForFour
Motor 1.0, drie-in-lijn, turbo 1.0, drie-in-lijn, turbo
Aandrijving Achterwielen Achterwielen
Overbrenging DCT, 6 trappen DCT, 6 trappen
Vermogen 109 pk (@ 5.750 tpm) 109 pk (@ 5.750tpm)
Koppel 170 Nm (@ 2.000 tpm) 170 Nm (@ 2.000 tpm)
Gewicht 995 kg 1.095 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,5 s 10,5 s
Topsnelheid 165 km/u 180 km/u
Gem. testverbruik 9,5 l/100 km 9,6 l/100 km
C02-uitstoot 102 g/km (104) 104 g/km
Vanafprijs 20.328 euro (23.595) 21.417 euro

Verdict

Smart Brabus ForTwo (Cabrio)

7 op 10

Smart Brabus ForFour

6 op 10