Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het is makkelijk om de Outlander PHEV af te schilderen als een zoveelste deelnemer in de race naar een groenere mobiliteit. Sinds Mitsubishi de rallysport heeft verlaten, is het merk er immers niet sexyer op geworden, terwijl er voor de DRIVRs al helemaal niets meer te rapen valt. Voor de LEASRs echter wel, omdat de Outlander hybride bij ons in de schaal van 100% aftrekbaarheid valt en bijgevolg fiscaal erg interessant is in bedrijfsmiddens.

rijtest_mitsubishioutlander5

rijtest_mitsubishioutlander1rijtest_mitsubishioutlander6

Fiscaal aantrekkelijk of niet – fleetrijders willen toch ook waar voor hun geld?

Daar gaan we alvast vanuit. Al staat de Outlander PHEV natuurlijk te boek als de eerste SUV met stekker, wat voor een bepaald type koper al incentive genoeg is. De recente facelift heeft er trouwens voor gezorgd dat het model frisser oogt, door donkere partijen (zoals de wielen en de voorbumper) te combineren met blinkende details. Wat maakt dat de middelgrote crossover best sportief voor de dag komt, tenminste aan de buitenkant. Binnenin is het geheel minder geïnspireerd, met materiaalcombinaties die niet zouden misstaan in een Tandy-catalogus. Kijk daarvoor maar naar het merk van het aftermarket-infotainmentsysteem: Rockford Fosgate. Maar klinken doet de unit gelukkig wel, mede dankzij twee (al even jaren ’80) basboxen in de koffer.

Presteert de Outlander beter dan hij er vanbinnen uitziet?

En nog geen beetje. De eerste (aangename) verrassing is dat dit geen pseudohybride is, maar een deeltijdse EV die opgeladen bijna 50 emissievrije kilometers ver geraakt. Bovendien is de elektromotor potig genoeg om correcte prestaties te leveren, in tegenstelling tot pakweg de BMW 330e die geen vlotte indruk maakt op stroom alleen. Zijn de accu’s uiteindelijk leeg, dan treedt de 2,0 liter grote benzinemotor in werking. Nu eens als stationaire generator om de batterijen van een minimumcharge te voorzien, dan weer als hulpmotor om vlotter te accelereren. Dat laatste kan overigens in 11 seconden waarna de PHEV lineair blijft doorgaan naar 160 en meer.

rijtest_mitsubishioutlander2rijtest_mitsubishioutlander7

Maar het geheel teert wel op een traploze automaat, toch?

Inderdaad, de alom verguisde CVT*. En ook in deze toepassing zijn er situaties waarin je de geliefkoosde transmissie van de Japanners verwenst, met name wanneer je vol op het gas gaat en meteen een reactie verwacht. In de praktijk moet de atmosferische viercilinder eerst toeren maken alvorens het vermogen doorkomt, wat allesbehalve sportief is. En toch valt er plezier te beleven aan de PHEV, omdat de verbrandingsmotor nooit zeurderig klinkt (eerder een tikkel sportief bij volgas) en de elektromotor waar nodig ondersteunt om de gaten in de acceleratiecurve op te vullen. Zonder meer zen in de stad en gezwind daarbuiten dus, zolang je de batterijen maar oplaadt.

En als er uiteindelijk een bocht aan te pas komt?

Dan presteert de PHEV niet merkbaar anders dan een Aziatisch equivalent zonder PHEV-toevoeging. Met andere woorden: capabel in de meeste situaties, maar nooit beklijvend. Zo is de Outlander niet bepaald sportief in zijn reacties maar evenmin zompig of afstandig. De AWD-badge ten spijt koestert hij wel geen off-roadambities, al kan je je afvragen welke crossover dat nog wel doet? Bovendien zijn zowel de batterijen als de elektromotor laag gemonteerd, waardoor de massa prima onder controle blijft. Echt zin om actief te gaan rijden krijg je er dus niet van, eerder goesting om het wat rustiger aan te doen en van de prima fauteuils te genieten.

rijtest_mitsubishioutlander4

Conclusie?

Wie de Outlander om fiscaaltechnische redenen in huis haalt, gaat zichzelf niet in de voet schieten. De benzinehybride presteert beter dan je zou verwachten, zeker in vergelijking met de RAV4 Hybrid van de zelfverklaarde hybridespecialist Toyota. In de PHEV is het zelfs aangenaam elektrisch rijden, terwijl de rest van het werk evenmin een opdracht is. Dat gezegd gebruik je de plug-in best niet om meer dan 100km in één ruk mee af te leggen. Want na vijftig kilometer is de elektrische pret uit en begint het benzineverbruik te stijgen. Eerst met mate – omdat de emissievrije kilometers nog in het geheugen zitten – maar daarna gemakkelijk aan 10 liter per 100 kilometer en meer. En dat is bijna dubbel zoveel als de zuinigste diesels op de markt vandaag. Ken jezelf en kies dus verstandig.

MITSUBISHI Outlander PHEV (2016)

Plus Min
+ Aangename CRUISR – Benzineverbruik

Weggecijferd

Motor 2.0 vier-in-lijn met elektromotor,
plug-in benzinehybride
Aandrijving 4×4
Transmissie CVT
Systeemvermogen 203 pk
Koppel 300 Nm
Gewicht 1820 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11 s
Topsnelheid 170 km/h (begrensd)
Normverbruik 1,9 l/100 km
CO2-uitstoot 42 g/km
Vanafprijs 47.290 euro

Verdict

7 op 10