Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aangezien het ook voor de F1-teams vakantie is, last het hele circus een zomerstop van twee weken in. Terwijl Hamilton waarschijnlijk stevig de bloemetjes buiten gaat zetten in een of ander mondain oord en zijn ingenieurs tijd met de familie doorbrengen, werken we bij DRIVR naarstig voor en maken de balans op van de eerste seizoenshelft. Daarvoor bundelen we het – vaak ontbrekende – spektakel en snijden we de vijf belangrijkste thema’s aan.

De comeback van Hamilton

F1_Balans_03

Het seizoen kon niet beter beginnen voor Nico Rosberg met een vier op vier. Na 12 races is er van een voorsprong evenwel geen sprake meer; zeg liever een achterstand van 19 punten. De titelstress lijkt de Duitser dus nu al te veel te worden. Verschillende slechte starten, tijdstraffen en botsingen met zijn grote rivaal en teamgenoot Hamilton (waar die laatste vaak beter uitkomt) zijn het spijtige gevolg. In de laatste vier races heeft Hamilton met vier overwinning het momentum weer helemaal in zijn voordeel gekeerd. Soms op het randje? Hey, that’s racing.

Red Bull komt eraan, Ferrari zakt weg

F1_Balans_07

Max Verstappen doet echt mee bij de grote jongens sinds hij gepromoveerd werd naar Red Bull en daar meteen raak schoot in de GP van Spanje. Daarna bevestigde hij met 3 podiumplaatsen, net als zijn ploegmaat Daniel Ricciardo. Red Bull lijkt na een jaar van ellende dus helemaal terug. De kloof met de toppers is zelfs niet meer zo groot. terwijl de op voorhand getipte Mercedes-concurrent – Ferrari dus – zich niet lijkt door te ontwikkelen. Het kostte de technisch directeur van La Scuderia, James Allison, zelfs de kop.

De Halo wordt verder getest

Safety first. Daar werden we nog eens aan herinnerd toen het op 17 juli alweer een jaar geleden was dat Jules Bianchi overleed na een fatale crash in Japan in 2014. Om het hoofd van de coureurs nog beter te beschermen, kwamen er twee concepten uit de bus: de Halo van Ferrari en het Aeroscreen van Red Bull. Afgelopen week werd bekend dat de Halo nog niet toegepast zal worden in 2017, hoewel 90 % van rijders er positief tegenover staat volgens Sebastian Vettel. De F1 Strategy Group vindt dat er nog verder getest moet worden over hoe het titanium frame reageert op lange duur en vooral of de zichtbaarheid nog verbeterd kan worden. Door de langere termijn zal ook het Aeroscreen weer aan bod komen.

Geen radiostilte meer

F1_Balans_06

Instructies en gesprekken over de radio zorgen regelmatig voor animo tijdens de race, zeker wanneer Kimi Raikonnen of Fernando Alonso weer eens aan het vloeken slaan. De FIA is het daar niet mee eens en vond na de GP van Hongarije dat het welletjes was. In de reglementering staat namelijk dat de coureur de auto alleen en zonder hulp moet besturen. Rosberg en Button werden in Hongarije nog bestraft voor het verkrijgen van (te) technische informatie. Die regel is ondertussen van de baan geschoven na hevig protest van de rijders. Enkel in de formatieronde mag er geen technische info gegeven worden en moet de coureur zelf zijn auto in gereedheid brengen voor de start.

Geruchten rond Stoffel

F1_Balans_01

Hij reed al mee in Bahrein toen Alonso niet fit verklaard werd na diens horrorcrash, maar sindsdien is het voor onze landgenoot Stoffel Vandoorne weer wachten op de reservebank. Dat onze Belg talent heeft staat ondertussen buiten kijf en dus komt de geruchtenmolen net voor de zomerreces weer op gang. Bij Manor zou Rio Haryanto namelijk op de wip staan. De Indonees kreeg een contract van een tiental races en moet nu op zoek gaan naar nieuwe fondsen. Komen die er niet, volgt er mogelijk een kans voor Stoffel … in Francorchamps! Of het echt zover komt, zien we nog wel. Vooralsnog ontkent McLaren dat ze hem bij Manor zullen uitstallen.