Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bijna twintig jaar na de lancering van het origineel komt Toyota met de vierde generatie van de Prius op de proppen. Zeg maar het vehikel waarmee de Japanse gigant zich weer een koppositie in het peloton der hybriden wil toe-eigenen. Zelf spreken ze van de wedergeboorte van een pionier (wat meteen de betekenis van ‘prius’ in het latijn is), met een nieuw hybridesysteem en een dynamischer weggedrag. En dan is DRIVR er natuurlijk als de kippen bij om die claim te onderzoeken.

toyota_prius_177

toyota_prius_176toyota_prius_175

Het mag deze keer precies iets opvallender?

En maar goed ook. Waar de vorige generatie zijn dagen nog als grijze muis moest slijten, kan je niet meer naast de nieuwe kijken. De spitse neus en scherp gelijnde achterkant doen dan ook geen beetje denken aan die andere pionier van Toyota: de waterstofaangedreven Mirai. Maar of iedereen dat ook mooi vindt? Laat het ons op love it or hate it houden. Het extraverte koetswerk kan wel uitpakken met een luchtweerstandscoëfficient van 0,24 en resulterend normverbruik van drie liter per 100 kilometer, wat in het labo overeenkomt met 70 gram CO2 per gereden kilometer.

En volledig (ver)nieuw(d)?

Onderhuids rust de hybride op een volledig nieuw platform. De Prius IV is namelijk de eerste Toyota die integraal ontworpen is rondom Toyota’s TNGA oftewel de New Global Architecture, een platform dat de basis gaat vormen voor meerdere modellen. Die onderbouw zorgt voor een lichter en tegelijkertijd  stijver chassis. In combinatie met een verbeterde ophanging, een 25mm lager zwaartepunt en een directer en communicatiever stuur hint deze Prius voor het eerst met tekenen van rijplezier. Het rijgedrag is bijgevolg een stuk strakker dan bij de voorganger, ook al spreken we daarom nog niet van een bochtenridder. Onderweg valt namelijk vooral op dat de aandrijflijn grondig werd aangepakt; waar de vorige generatie onder deellast eerder luidruchtig was, is daar nu geen sprake meer van. Tenzij je volgas geeft, want dan zorgt het planetair tandwielstelsel er nog altijd voor dat de motor hoog in de toeren blijft janken.

2016_Toyota_Prius_Four_Touring_21_C8BA6C3D51F50AE25CC9C7F65916E26792AB4CF32016_Toyota_Prius_Four_Touring_22_CED42BE800875A91B0AF1374CC09A9F13BC4A3B1

Heeft het interieur eenzelfde metamorfose ondergaan?

Neem je plaats achter het stuur, dan is het witgelakte deel van de middentunnel tussen chauffeur en passagier het eerste dat in het oog springt – gevolgd door het typische kleine, blauwe versnellingspookje. Toyota toont dat het mee is met z’n tijd, want je kan je smartphone inductiegewijs opladen. Een up-to-date aanraakscherm vervangt wat vroeger nog fysieke tasten waren. De digitale tellerpartij bevindt zich nog steeds in het midden van het dashboard. En die overlaadt je naar wens met allerlei info, terwijl het systeem steevast je rijstijl aan het einde van elke rit quoteert – inclusief tips voor een nog lager verbruik.

Valt het op dat de nieuwe minder vermogen heeft?

Door de verbeterde samenwerking van de benzinekrachtbron – die nog steeds goed is voor 98 paarden en 142 koppelmomenten – en de elektrische motor valt het nauwelijks op dat je 14pk moet toegeven ten opzichte van de vorige generatie. Met een gecombineerd vermogen van 122pk loopt het natuurlijk niet over, maar het volstaat om mee te gaan met de stroom. Volgens Toyota kan je met 3 liter benzine 100 km ver komen, in realiteit is het zeker mogelijk om een verbruik van 4.5l/100km op te tekenen. Heb je een struisvogelei onder je rechtervoet, dan is minder dan drie zelfs haalbaar.

toyota_prius_59

Conclusie

Deze nieuwe generatie verzet duidelijk de bakens. Een volwassener rijgedrag en meer comfort maken de Prius nog gebruiksvriendelijker, en zelfs een streepje spannender op de koopt toe. Het uiterlijk is dan ook erg opvallend, al sluit dat aan bij het imago van buitenbeentje dat aan deze groene jongen verbonden is. Je dient wel een goeie 30.000 euro op te hoesten om ecologisch de baan op te gaan. En om helemaal mee te zijn met de laatste ontwikkelingen ontbreekt er nog een oplaadfunctie. Dat heeft Toyota natuurlijk ook door: tegen het einde van dit jaar volgt de Prius Plug-in Hybrid. Die kan aan de stekker en belooft 50 emissieloze kilometers met een opgeladen batterij.

Toyota Prius (2016)

Plus Min
+ Terug mee met zijn tijd – Maar nog niet aan de stekker

Weggecijferd

Motor 1.8 viercilinder benzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie Planetair tandwielstelsel
Vermogen 122 pk
Koppel 142 Nm
Gewicht 1375 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10.6 s
Topsnelheid 180 km/h
Normverbruik 3.0 l/100 km
CO2-uitstoot 70 g/km
Vanafprijs 30.310 euro

Verdict

7 op 10