Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie onze reeks Bloed, Zout en Tranen volgt, heeft al een deel geschiedenis mee gekregen van het Land Speed Record. Daarbij kijken we alleen naar de vierwielers, maar wanneer een groot merk aankondigt een worp naar een record te doen, maken we graag een uitzondering. Niemand minder dan Triumph zal deze maand proberen het absolute snelheidsrecord voor motoren te verbeteren met de Infor Rocket Streamliner. De Engelsen willen daarmee een vervolg breien aan hun reeds zeer succesvolle geschiedenis op de Bonneville Salt Flats.

2016_Triumph_LSR_01

Voor het oudste record van het merk moeten we terug gaan naar 1956, wanneer John Allen als eerste de 300 km/u grens overschrijdt op zijn Triumph. Uit de successen van de jaren ’50 puurde Triumph de inspiratie om hun nieuwe productiemotor naar de legendarische zoutvlaktes in Utah te noemen. Dit inspireerde weer andere rijders, zoals Robert Leppan, die in de jaren ’60 zijn Gyronaut X-1 streamliner uitrustte met twee Triumph 500cc-blokken. In 1969 stoof de tweewieler tegen 245.667 mijl per uur oftewel 395.36 km/u door de tijdsmeting, goed voor het absolute snelheidsrecord op twee wielen.

2016_Triumph_LSR_02

Sindsdien heeft Triumph geen officieel snelheidsrecord meer in handen gehad, hoog tijd dus om daar verandering in te brengen. Geen simpele taak, want het huidig record, in handen van de Ack Attack streamliner, staat inmiddels op maar liefst 376.363 mph / 605.697 km/u. Om dat doel te verwezenlijken werd een team van zeven ingenieurs, ontwerpers en mechaniekers samengesteld door projectleider Matt Markstaller. Het resultaat is een machine geworden waar totaal geen motorfiets meer in te herkennen valt langs buiten, maar dat is slechts optisch bedrog.

2016_Triumph_LSR_03

Onderhuids is dit een motorfiets in de puurste vorm van het woord: twee wielen, de rijder en krachtbron tussen de wielen en een set handlebars om te sturen. De aandrijving gebeurt door twee Triumph Rocket III motoren, die beide voorzien zijn van een turbo om een gecombineerd vermogen van 1000 pk te produceren. Al dat vermogen wordt naar het achterwiel gestuurd, waardoor er gedoseerd gas gegeven moet worden onder een snelheid van 200 mph / 320 km/u. Pas daarboven kan het volledig vermogen losgelaten worden, anders zou de piloot gevaarlijk veel wielspin kunnen ondervinden tegen hoge snelheid.

Het spreekt voor zich dat een zeer getalenteerd rijder moest uitgekozen worden, die het gewend is om kalm te blijven tijdens penibele situaties. Dat zo iemand zich vrijwillig kandidaat zou stellen, lijkt een klein mirakel, maar toch gebeurde het. Niemand minder dan Guy Martin, een professioneel motorracer met 14 top-drie finishes in de meeste beruchte motorrace ter wereld, de Isle of Man TT, klopte op de deur bij Triumph. Guy is het gewend om met grote precisie te rijden, ook al zal zich dat nu moeten vertalen naar gecontroleerd gas geven en minimale stuurcorrecties uitvoeren.

2016_Triumph_LSR_04

Het team heeft alvast een goede start gekend in Utah, vorige week werd Martin reeds geklokt tegen 274.2 mph / 441.46 km/u met de Infor Rocket Streamliner. Een nieuw record voor Triumph zelf, maar lang nog niet genoeg om het algemene snelheidsrecord voor motorfietsen te kunnen bedreigen. Dat was ook helemaal niet de bedoeling volgens Martin. Stelselmatig zal het team de snelheid opdrijven, tot men uiteindelijk klaar is voor de aanval. Maar zover zijn we nog niet. Het is en blijft zeer moeilijk om te voorspellen wanneer die run effectief plaats zal kunnen vinden.

Er zijn verschillende factoren die roet in het eten kunnen gooien, en alle condities moeten perfect zijn om tegen zulke snelheden te kunnen rijden. De grootste factor is het onvoorspelbare weer, welk doorheen de geschiedenis van de Bonneville Salt Flats altijd al een grote boosdoener is geweest. Zo mag er bijvoorbeeld geen te sterke zijwind staan. Tegen 600 km/u, zeker op twee wielen, kan een harde windvlaag je letterlijk van je sokken blazen. Er moeten ook lange periodes van droogte en warmte zijn, zodat de toplaag van het zoutmeer volledig uithardt en er spijkerhard bij komt te liggen.

2016_Triumph_LSR_05a

Op de racedag zelf mag het dan weer niet te warm zijn, want motoren, zeker aangeblazen exemplaren, verliezen vermogen naarmate de lucht ijler wordt. Dat brengt ons naadloos bij de tweede grootste factor: mechanische gremlins. Dit is en blijft een one-off machine, ontworpen voor extreme doeleinden. Om dreigende problemen te detecteren verzamelen maar liefst 40 sensoren op deze machine data, van de motor tot de overbrenging tot de ophanging. Als ook maar één van de systemen niet 100% naar behoren werkt, zal de run onmiddellijk afgebroken worden. Veiligheid boven alles.

Wees er dus maar niet al te zeker van dat de Infor Rocket Streamliner volgende week, zoals aangekondigd, effectief een worp naar het record zal kunnen doen. Indien alles mee zit, dan zullen ze er ongetwijfeld voor gaan. En anders zal een volgende kans zich later, misschien zelfs pas volgend jaar voordoen. In dat laatste geval gaat het nog een spannende zomer van 2017 worden, want tegen dan mikt ook het Bloodhound SSC-team op een eerste recordpoging. Die gaan niet voor 600 km/u, maar wel voor 1600 km/u! Wel op vier wielen, en met behulp van een straal- en raketmotor. Allemaal in de naam van de wetenschap, dat spreekt.

2016_Triumph_LSR_06