Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘Het moet al echt de moeite zijn vooraleer we hier een motorfiets laten passeren’, liet collega Divjak recent nog eens optekenen. Er bestaat dan ook geen twijfel over dat deze Lotus C-01 het bekijken absoluut waard is, ook al hebben we deze kruisbestuiving tussen een twee- en een vierwieler in het verleden al eens aangeraakt. Vandaag staat er evenwel eentje te koop via een veilingsite, wat volgende vraag niet uit de lucht maakt: welke Belg met teveel spaarcenten parkeert de C-01 binnenkort langs zijn Elise?

LotusC01-2

Naast BMW, Honda en Suzuki zijn er maar weinig merken die zich – zelfs eenmalig – aan zo’n kruisbestuiving wagen. Lotus deed dat wel in samenwerking met KTM, al is dat maar de helft van de waarheid. De prachtige superbike is namelijk een gezamenlijk project van de Duitse motorsportbedrijven Kodewa en de Holzer Group waarbij KTM optrad als verdeler. Het waren de Duitsers die de naam Lotus in licentie namen en de tweewieler visueel baseerden op de legendarische Lotus 49 F1-wagen uit 1967.

LotusC01-3LotusC01-1

LotusC01-10LotusC01-4

Dat laatste doet evenwel niets af van de schoonheid van de C-01, integendeel zelfs. Het resultaat is een prachtig staaltje techniek dat vervaardigd werd uit titanium, aluminium en carbon. Het design is natuurlijk hetgeen wat eruit springt, maar het blitse ontwerp heeft ook zijn nadelen. Zo is het voorvork opgesteld in een hoek van 52 graden, terwijl dit bij de ‘gewone’ moto varieert van 22 tot 32 graden. Echt handelbaar zal de C-O1 door zijn lange voorvork niet zijn in de bochten. Gebruik de Lotus-moto dus liever voor het lange rechte stuk en de pure snelheid. Want daarvoor beschikt deze superbike over een slordige 200 pk uit een gemodificerd tweecilinderblok met 1195 cc van KTM, veilig ingesloten achter het carbon omhulsel. Het beest loslaten zal dus op eigen risico zijn.

LotusC01-5LotusC01-8

LotusC01-7LotusC01-6

En dat moet de eigenaar van deze specifieke Lotus C-01 ook gedacht hebben. Op de teller staan namelijk nul kilometers waardoor dit exemplaar nog exclusiever is dan de 99 andere. Veilingshuis Mecum Auctions zal dus wel in zijn handjes wrijven als de bidding straks losbreekt in Monterey. De gewone aankoopprijs van 150.000 euro was immers al niet min, waardoor er nauwelijks twee jaar later op een hamerprijs van 425.000 tot 520.000 euro wordt gemikt.