Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij de strijd om de titel van “beste junior hot hatch”, bleken enkel de Ford Fiesta ST, de Clio RS EDC en de Peugeot 208 GTi mee te dingen. Het verdict? Een gedeelde eerste plaats en de Clio RS als runner-up – ze moeten em maar van manuele bak voorzien. Een kleine schande als je ‘t mij vraagt. Zeker gezien de Seat Leon Cupra 280 het in diens ShootOut van grote broer Golf GTI won en die magie zich ook in de Ibiza Cupra zou vertalen. Maar of die ook een plaats op het podium verdient?

seat_ibiza_cupra_portrait_4

“Vanaf eenentwintigduizend zevenhonderd en vijf euro.” Oftewel: een groen briefje minder dan de Fiesta ST en de goedkoopste aller junior hot hatches. En dat voor een VAG-product, waarvan we kwaliteit gewoon zijn. Akkoord, visueel kan je meer vlagjes dan sportieve elementen tellen, maar is dat dan nodig? De koets op zich oogt aangenaam scherp, zonder al te veel overbodige aandacht op te eisen, en ook binnenin blijft alles tot de essentie beperkt. De term spartaans blijft echter voor de Fransen voorbehouden. Daarvoor bieden de intuïtieve navigatie, het fijn afgewerkte sportstuur en de algemene afwerkingskwaliteit, nog te veel waar voor je geld. Seat heeft zich met andere woorden enkel op de essentie gefocust.

seat_ibiza_cupra_interior_1 copy

Klik de motorkap maar eens open. Waar de meeste merken hun pijlen tegenwoordig op downsizing mikken, ruilt de Ibiza Cupra hier het 1.4-literblok in voor een 1.8-liter TSI met 192 pk. Staar je daarbij niet blind op de 10 extra paarden, let vooral op het toegenomen koppel. Al vanaf 1.450 tpm liggen er 320 Newtoniaanse koppelmomenten onder de pedalen, die naast de hernemingen ook het schakelgedrag in de hand werken. Hierdoor voelt de Ibiza Cupra een pak matuurder aan en hoef je de naald niet per se in toeren te jagen om snelheid te maken.

seat_ibiza_cupra_portrait_2

Ga je toch op zoek naar de redline, dan houdt de Cupra het hoofd makkelijk boven water. De bak schakelt heerlijk soepel van verzet tot verzet en voor je ‘t goed en wel beseft passeert de ‘magische’ honderd al na 6,7 seconden. Blijf op z’n staart trappen en de vier cilinders stoppen pas met trekken bij 235 km/u. Dat trekken mag je trouwens vrij letterlijk nemen. De kracht ontplooit zich zo lineair als mogelijk, waardoor je snel terug in short shiften en koppelsurfen hervalt. Hoe aangenaam de Ibiza Cupra op Belgische wegen ook pendelt, soms komt het gemis aan wat typisch hot hatch hoogtoerigedrama in de acceleratie aan de mondhoeken trekken.

seat_ibiza_cupra_driving_2

seat_ibiza_cupra_detail_1 seat_ibiza_cupra_driving_1

Hetzelfde verhaal kan trouwens ook over onderstel worden geschreven. Hyperefficiënt, op geen foutje te berispen, tien op tien en tegelijkertijd een buis voor enthousiasme. De limieten van deze gevlagde pocket rocket liggen absurd ver en worden enkel aangemoedigd door het steeds groeiende vertrouwen. De rijpolitie komt af en toe heel subtiel tussen met een verwittiging, maar schittert verder in afwezigheid. In tegenstelling tot de feedback door het stuur, die is er ook voldoende. Opgroeien, het gebeurt ook in autoland. Was ik een hoedendrager, ik had em plechtig afgezet en een lichte buiging gemaakt, maar ik heb een pet op. Een pet met een vliegertje dat maar niet wil draaien.

seat_ibiza_cupra_driving_3

Want van lift-off overstuur of lichtvoetigheid is er bijna geen sprake. Tien procent over de limiet resulteert altijd in dat kleine, volstrekt onschuldige, onderstuurduwtje. Al het voorgaande neemt echter niet weg dat je d’r ook belachelijk kinderachtig mee kan doen. Met gierende banden vertrekken, stoplichtsprintjes trekken, 180° draaien met behulp van de handrem, de muziek zo luid mogelijk door de – verrassend kwaliteitsvolle – audio-installatie laten komen en onderuitgezakt (met het petje) revven naar die knappe verschijning naast ons. Het is … nog steeds allemaal mogelijk en jammer genoeg ook gebeurd. Volgens ondergetekende ook meteen de voornaamste reden waarom Seat de Ibiza uit z’n puberteid heeft gehaald. Het wil af van dat imago en heeft daar nu alvast de juiste auto voor gebouwd. Een podiumplaats? Niet voor z’n fun-factor, wel voor z’n capaciteiten.

seat_ibiza_cupra_driving_4

Seat Ibiza Cupra

Plus Min
+ Hyperefficiënte pocket rocket… – die aan drama mist

Weggecijferd

Motor 1.8 turbobenzine TSI
Aandrijving Voorwielen
Transmissie Manuele zesbak
Vermogen 192 pk (4.300 – 6.200 tpm)
Koppel 320 Nm (1.450-4.200 tpm)
Gewicht 1.260 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,7 s
Topsnelheid 235 km/u
Gem. testverbruik 9,6 l/100 km
CO2-uitstoot 145 g/km
Vanafprijs 21.705 euro

Verdict

8 op 10