Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Extreem, extremer, extreemst. Dat is de vergelijking die heden ten dage op de sportiefste bolides toegepast wordt. Na de supercar zijn we nu immers in het tijdperk van de hypercar beland. APEX: The Story of the Hypercar is een documentairefilm die op zoek gaat naar de technologie, het gedachtegoed, zeg maar de magie achter deze bolides met pk-gehaltes van vier cijfers en prijskaartjes van zeven. DRIVR keek aandachtig mee.

koenigsegg

Er is al veel inkt gevloeid over het heilige trio Ferrari LaFerrari, de Porsche 918 Spyder en de McLaren P1. Het is dus geen evidentie om in een film nog een nieuwe invalshoek te vinden die écht kan verrassen, wat ook uit onze beschouwing van APEX blijkt. Meteen de reden waarom de focus in The Story of the Hypercar voornamelijk op een andere hypercar ligt, namelijk de Koenigsegg One:1. Samen met oprichter Christian Von Koenigsegg wordt er toegeleefd naar de definitieve voorstelling van de Zweedse hypercar op het belangrijkste autosalon dat er is: Genève.

Hoewel de focus dus duidelijk op de One:1 ligt, bezorgen de makers van APEX je wel het totale plaatje om een definitie voor de term hypercar te vinden. Ook de Bugatti Veyron en de Pagani Huayra komen immers aan bod. Voor de deskundige – maar spijtig genoeg ook voorgekauwde – commentaar kan je telkens rekenen op een vertegenwoordiger van het merk, in de vorm van een General Manager of Vice President. Helaas lijkt APEX daardoor het op die momenten wat op een reclamefilmpje. Maar tegelijkertijd zijn er nog de journalisten zoals Chris Harris, Mike Spinelli, Dan Neil of Alex Roy die ook hun zegje mogen doen en geregeld toegeven dat de hypercar-business een sausage-fest tussen fabrikanten is geworden waar intellect en ego clashen.

mclaren p1pagani zonda r

Kortom: het geheel mist wat spankracht. Niet visueel, want de wagens worden consequent beeldig in scène gezet. Kijk daarvoor maar naar de driftcursus van Harris met een P1 op Yas Marina. Maar wel door de overdaad aan anale weetjes die deze of gene bolide nog net dat tikkeltje exclusiever maakt. En daardoor zijn er eigenlijk maar twee momenten die er uitschieten: het verhaal achter het ‘ghost’-logo bij Koenigsegg, en het heerlijke moment wanneer Horacio Pagani zijn intrede maakt. Mogelijk ligt het aan het feit dat de geboren Argentijn zich enkel in het Italiaans uitdrukt, maar toch voel je dan pas echt de passie en persoonlijkheid die je bij dergelijke wagens associeert.